EECFA

Anketa: 10 godina Bus Plusa

20-10-2020

    Anketa: 10 godina Bus PlusaPre tačno 10 godina započeta je privatizacija naplate karata u javnom prevozu Beograda, kroz formu privatno-javnog partnerstva, uvođenjenjem elektronskog sistema Bus Plus, koji je prema obećanjima nadležnih, pre svega trebao da smanji troškove budžeta i naplatu karata učini efikasnijom. Prošlo je sasvim dovoljno vremena da se analiziraju i ocene rezultati novog sistema. Dodatan povod jeste i činjenica da je ugovor sa privatnim partnerom istekao, pa je pravi trenutak da se otvori tema budućnosti sistema Bus Plus, posebno imajući u vidu do sada postignute rezultate. Elektronski sistem naplate karata, koji je svojevremeno izazvao jednu od najburnijih reakcija javnosti, ponovo se nalazi na raskršću, a mi ćemo pokušati da sumiramo kako smo došli dovde i kakve su opcije otvorene u narednom periodu.

    Propadanje javnog prevoza u Beogradu traje jako dugo i nemoguće ga je vezati za samo jedan period, a nivo usluge i flota od skoro 1500 vozila svih vrsta iz 1990. godine danas izgleda nedostižno. Iako je Beograd za 30 godina značajno povećao broj stanovnika, pogotovo na svojoj periferiji, današnji GSP raspolaže sa svega oko 1200 vozila. Ovaj broj popravljan je više puta interventim nabavkama, a najskorije su dve velike kupovine u 2019. godini kada je floti GSP-a pridodato čak 244 nova autobusa. Prosečna starost vozila je takođe malo popravljena, ali su skore nabavke podrazumevale isključivo solo autobuse, pa sada predstoji interventna nabavka većeg broja zglobih modela, koji nisu ozbiljnije zanavljani od isporuke Solarisa 2013. godine.

    Od jedne do druge interventne nabavke, nivo usluge i broj linija konstantno se smanjivao do danas. Privatizovano je na desetine linija gradskog prevoza, a prema nekim procenama flota privatnih prevoznika danas se približila cifri od 500 vozila. Budžetski troškovi subvencionisanja privatnog prevoza su papreni, a suma koja ide privatnicima teži da se izjednači sa troškovima GSP-a, iako su njihove operacije značajno manje u ukupnom obimu. Kao rezultat, Beograd je dosegao izuzetno visoku cenu javnog prevoza, međutim kako je cena karte rasla, kvalitet usluge i pouzdanost sistema doživeli su dramatičan pad. Došlo je do eksplozije ličnog prevoza i automobila na ulicama grada, a putnici koji su koristili javni prevoz u najvećem broju su prestali da plaćaju karte.

    U 2010. nastaje ideja o privatizaciji naplate, a javnosti je predstavljen sistem Bus Plus, integrisani, elektronski sistem naplate. Desetogodišnji ugovor dodeljen je jedinoj ponudi na tenderu, kompaniji “Apex Solution”, sa tada jednim zaposlenim i tek preregistrovanom delatnošću sa marketinške na usluge prevoza putnika. Negodovanje je posebno bilo izraženo i zbog novog povećanja cene karte, represivnih mera prema građanima i policijskih metoda kontrole. Primena novog sistema dovela je do velikih tenzija, autobusi su zaustavljani i zadržavni u kolonama, građanima su tražena lična dokumenta, a zbog takve prakse nisu bili retki ni slučajevi fizičkog obračuna sa kontrolorima. Uvođenje komunalne policije kao ispomoći Apex-ovim zaposlenima stvari je samo dodatno pogoršala. Ceo projekat ubrzo je propao i do danas nije postigao ni jedan od svojih proklamovanih ciljeva.

    Novi sistem naplate Bus Plus je pored trauma doneo i neke dobre stvari, poput informacionog sistema i novih modernih validatora u vozilima, omogućene su dnevne karte i pretplatne kartice, a u sistem je uveden i BG:Voz. Nažalost, tehnička modernizacija jedina je dobra stvar, ali nije rešen ni jedan od osnovnih problema, zbog kojih je naplata privatizovana. Naprotiv, troškovi budžeta su dodatno povećani, prihodi su ostali gde su, a GSP više ni nema tu službu. Ugovor sa privatnom kompanijom ističe ove godine, a to ostavlja mogućnost da Grad ponovo preuzme sistem naplate i vrati ga u okrilje javne sfere. Međutim, da li će to biti dovoljno da se reši čvor u naplati? Kako povratiti poverenje? Može li se postići javni konsenzus, koji će funckionisanje javnog prevoza vratiti u održivost? Šta bi bio prvi, a šta drugi korak?

    Učestvujte u našoj novoj anketi: Da li mislte da Grad treba da upravlja naplatom karata u javnom prevozu?