EECFA

Budućnost Savskog trga

08-02-2019

    Budućnost Savskog trgaOrganizacijom urbanističko-arhitektonskog konkursa za područije Savskog trga pokrenute su procedure za planiranu rekonstrukciju, a izabrana i otkupljena rešenja treba da posluže kao osnova za neko konačno rešenje. Sam konkurs je anketnog tipa, što znači da izabrana rešenja predstavljaju samo predloge u zadatim urbanističkim okvirima. Na otvorenom međunarodnom takmičenju koje je organizovalo Udruženje arhitekata Srbije učestvovalo je 25 radova, a ove nedelje objavljena su imena pobednika. Prvu nagradu u iznosu od 50.000 evra dobio je španski biro “Fenwick Iribarren Architects” iz Madrida, druga nagrada od 15.000 evra dodeljena je slovenačkim autorima iz firme „Medprostor“ i treću nagradu od 10.000 evra osvojili su američki “SWA Group” iz Kalifornije. Pored nagrađenih rešenja izvršen je otkup još dva rada za 5.000 evra, reč je o arhitektonskim studijima “Arhitektura ARSA” iz Novog Pazara i “InSite” iz Abu Dabija.

    Najveći i nekada najznačajniji trg u Beogradu pokušava da ponovo zauzme mesto koje mu pripada, iako je decenije proveo u zapećku strpljivo čekajuci da ostvari svoj potencijal. Formiran je u monumentalnoj polukružnoj formi još u 19. veku sa objektom železničke stanice u njegovom središtu, ali je njegov razvoj isprekidan i obeležen brojnim prekretnicama. Kao i ostali najvažniji trgovi u gradu, ni ovaj nikada nije urbanistički kompletiran, pa ga čini mozaik skoro svih istorijskih slojeva i stilova. Premeštanjem gradskog težišta iz Savamale i daljim razvojem ovog prostora u posleratnom periodu, Savski trg je pretvoren u saobraćajno čvorište bez uređenih javnih površina i mesta za zadržavanje. Glavni podstrek za organizovanje ovog konkursa pre svega dolazi zbog projekta “Beograd na vodi”, a predstavnici arapskog investitora imali su ključnu ulogu u odluci žirija. Pored Savskog trga, konkurs je pokrio i plato kod Geozavoda, na uglu Travničke i Karađorđeve ulice.

    Od polaznih urbanističkih uslova određen je bio saobraćajni okvir, utvrđen Planom posebne namene za projekat “Beograd na vodi”, koji podrazumeva izmeštanje saobraćajnice na obod trga i zadržavanje tramvajske pruge na postojećem koridoru. U tom smislu, kreativni zadatak učesnika na konkursu bio je vrlo ograničen na uređenje slobodnog javnog prostora. Bilo je nekoliko radova koji su predložili izmeštanje pruge na obod trga, ali je to nažalost predefinisano uslovima konkursa. Monumentalni ambijent ispunjen nizom zdanja velike kulturno-istorijske vrednosti na ovom trgu se dodiruje sa “Beogradom na vodi”, stambenim naseljem velike gustine i spratnosti, pa je poseban aspekat svakog rešenja prostorna integracija ova dva ne baš skladna urbanistička i arhitektonska koncepta. Veliko ograničenje čini i tramvajska raskrsnica na sredini trga, koja fizički deli prostor i time određuje program. Za uklapanje autorima je data i buduća pozicija statue Stafana Nemanje koja će biti postavljena krajem ove godine.

    Španski tim osvojio je ovu nagradu upravo kreirajući pravilnu kružnu geometriju programskog uređenja. Ono sto je uticalo na žiri je i jasan prikaz multifunkcionalnosti prostora, što je i bio jedan od uslova konkursa. Dosta površan, sa često nerazrađenim elementima i prikazima u lošoj razmeri, ovaj rad nije u zaokružena ideja, ali se njegova stroga geometrija konceptualno nameće i u skladu je sa već utvrđenim parametrima. Tu pre svega mislimo na pun krug oko bivše zgrade železničke stanice, koji će istaknutim drvoredima na obodu obuhvatiti prednji i zadnji deo trga. Najbitnija intervencija u prostoru je izgradnja izdignutog platoa ispred zgrade stanice. Platou visine oko jedan metar pristupalo bi se velikim stepeništem, a ova struktura bi se protezala celom širinom objekta. Ipak, ova jedina predložena intervencija zapravo je problematična, pošto se radi o zaštićenom objektu koji se ne bi smeo uziđivati. Izgradnja ovakvog platoa poremetila bi proporcije objekta, a ulazni plato bi zauzeo preveliku površinu. Tako bi nastao prostor koji bi se našao između dve funkcije - ulazni plato u zgradu i prostor za zadržavanje sa sadržajem. Ovako kako je zamišljeno, ni jedna od te dve funckije neće biti uspešno realizovana. Kao takav, predloženi plato je nepotreban, a isto tako u jako lošem odnosu sa spomenikom Stefanu Nemanji, jer zatvara pristup sa njegove zadnje strane.

    Druga dva nagrađena rada su mnogo jasnije podelili prostor u funkcionalne celine, koristeći se tramvajskim koridorom kao grančinikom. Za razliku od prve nagrade, ovde imamo mnogo više pažnje posvećene uređenju partera i sadžajima na trgu. Predlažu se parkovski prostori, kao i razni sadržaji sa fiksnim strukturama. Ovakav pristup može biti logičan u planiranju velikih površina, ali u slučaju Savskog trga mora se posmatrati u kontekstu dinamičnog prostora i prometnog gradskog trga, koji će zauvek zadržati tranzitnu ulogu. Postoji granica do koje se takav trg u jednoj metropoli može humanizovati, pa nema potrebe preterivati sa trajnim sadržajima. Na ovo treba i dodati monumentalnost prostora koja se gubi u tematskim zonama trajnog tipa, pa je u tom smislu prva nagrada mnogo bolja polazna tačka.

    Sve tri nagrade, kao i dva otkupljena rada mogu da budu u svojim delovima upotrebljeni u nekakvom konačnom rešenju. Kako će na kraju Savski trg izgledati i koji će elementi biti iskorišćeni nije poznato, ali treba imati u vidu i naše okolnosti. Sa najavama da će trg biti rekonstruisan i spreman za postavljanje spomenika Stefanu Nemanji u novembru ove godine, jasno je da se neće raditi o elaboriranoj, već uprošćenoj verziji svega što je na prikazima. Kada bi ta rekonstrukcija počela, po kom projektu i sa kojim izvođačima ostaje misterija. Za očekivati je nekakvo polu-rešenje do postavljanja spomenika, pošto rekonstrukcija obuhvata uklanjanje objekta crpne stanice, rekonstrukciju saobraćajnica i tramvajskih šina. Da ne pominjemo što se na Savskom trgu planira i metro stanica koja nije u uslovima konkursa, a čija gradnja se najavljuje za sledeću godinu. Bilo kako bilo, znamo da neće biti lako. Činjenica da ovaj projekat finansira investitor “Beograda na vodi”, samo nagoveštava da će dalji tok procedura vezanih za rekonstrukciju Savskog trga ostati van očiju javnosti.

    Savski trg - prva nagrada (Fenwick Iribarren Architects, Madrid)


    Savski trg - druga nagrada („Medprostor“, Ljubljana)


    Savski trg - treća nagrada (SWA Group, Kalifornija)


    Savski trg - otkup (Architecture ARSA, Novi Pazar)


    Savski trg - otkup (InSite, Abu Dhabi)