Šta je novo?

Kako se bankama isplati da stalno sele poslovnice?

Bender Rodriguez

Professional
Učlanjen(a)
12.03.2017.
Poruke
20.929
Pohvaljen
43.746
U poslednjih 10ak godina primećujem da se mnoge poslovnice banki sele poprilično često. Koliko sam primetio, neke stoje dugo na istim mestima, ali neke se sele na 2-3 godine.

Ono što me kopka je - kako im se to isplati? Jer mislim nije to selidba tezge jelte. Nego tu mora prvo da se nađe nova lokacija, pa da se proveri prostor i da nema nekih sporova oko njega. Pa da se nabave papiri i potpišu ugovori. Pa da se iz stare poslovnice isele desetine radnika, ogroman inventar, dokumenta, arhive, aparati, kompjuteri, mreže, kao i sami trezori. Pa onda sve to opet treba da se instalira na novoj lokaciji. Posebno trezori, za koje pretpostavljam da ne mogu da budu montažni (mislim na trezor-prostorije). A i sem toga svaka zgrada je jedinstvena tako da svaki trezor mora ručno da se prilagodi i instalira u njenom podrumu. Takođe, šta ako je u staroj poslovnici bilo 30 ljudi, a u novoj ima mesta za 20. Onda opet moraju i ti radnici negde da se smeste u međuvremenu. Dalje, na novoj lokaciji treba srediti sve (zidovi, paneli, vrata, ''izlozi'') i još staviti sve one table, osvetljenje, pa na kraju i kamere na fasadi.

Uzimajući sve to u obzir, postavlja se pitanje kako i zašto to rade? Moja pretpostavka je da se to radi prvenstveno iz dva razloga. Prvo, prate niže cene zakupa. I drugo, iz bezbednosnih razloga - da zaposleni ne mogu da upoznaju ceo prostor i proslede informacije potencijalnim pljačkašima. Ali mislim u prvom slučaju, zar je npr Banci Intesi toliko bitno da sa lokacije kod Dvora ode do 100 m obližnje lokacije kod Beograđanke samo da bi godišnje uštedela 2000 evra? Zar joj se stvarno više isplati selidba sa svim peripetijama nego da ostane na staroj lokaciji? A što se bezbednosti tiče - to ima logike, ali zar nije jednostavnije pooštriti procedure i nadzor nego seliti xyz stvari koje koštaju boga oca i traže dosta ljudstva i pažnje da bi se opet instalirale?
 
Interesantno pitanje pa hajmo :D
1. Ko kaže da im se isplati? Nekad moraju, nekad imaju lude odluke unutar firme, lokali često nisu njihovi... A ako negde nisu prisutni imaće manje korisnika.
2. Nemaju te male ekspoziture trezore! U Požarevcu znam samo za jednu banku da ga ima (Komercijalna banka koja ga je nasledila od nekadašnje Požarevačke banke) I to je posebno građeno za te prilike, to je soba u sobi sa ogledalima okolo na nekoj dubini solidnoj. Pa su iz obližnje garaže jednom prokopali tunel do tog trezora :) Sve u svemu, koristi se sef, običan sef sa 2 ključa (dok mi je otac bio šef ekspoziture). Gde jedan ključ ima on a drugi neko drugi. Postoji i limit koliko para sme da bude u sefu (oko 10 000 eur je bilo).
3. Dokumenta se takođe ne drže tu, drugar mi je radio za firmu koja je deponovala (arhivirala) dokumenta za neke banke.
Sve u svemu, glavni trošak su im pultevi i taj inventar u vidu stolica, stolova, servera i računara, kopir mašina i sl, ato nije tako teško da se prenese! A isplati im se kroz kamate koje su veće nego u regionu :) A posledica su verovatno loših ugovora i loše uprave. Što reče Mišković, mi moramo da uvozimo rukovodeći kadar!
 
Gorštače, avatar ti pristaje samo tako. :D Sve si lepo objasnio. :kk:

Da, to da oni sve to lepo povrate kroz paprene kamate i ''troškove održavanja'' shvatam. Ali eto nisam znao da nema svaka poslovnica veliki trezor.
I kapiram da i pored svega, najveći ''pain in the ass'' je ''prenošenje'' kompjutera unutar same poslovnice i njihove mreže. Pogotovu kad se menja broj šaltera, pa samim tim i obim mreže. Verujem da je isto i sa mrežom za bezbednost. Treba sprovesti sve one brave, vrata, kamere, kablove...

Inače, kažeš ''nekad imaju lude odluke pa se zato sele''. Pa dobro, a jel se zna kako nastaju te lude odluke? Mislim jasno da svaka firma ima neke šefove koji su budale pa tako i banke, ali ono, sumnjam da oni tek tako odluče da nešto presele jer im tako sinulo. Nego pretpostavljam da se najčešće radi ili zbog ušteda ili zbog bezbednosti. Samo, jel znaš možda šta je češće od ta dva ovde?
 
Resavska iselila se inteza uselio se rajfazen
Sve banke napustile gornji dio bulevara i spustile se oko pravnog vojvidjanska pireus koja se prodaje
Smanjuju povrsinu prostora i broj osoblja i savjetuju da se sto vise radi onlajn uz duge redove u ekspozturama npr komercjalna banka Cesto u prostoru banka zamjeni banku intezu sberbanka u bulevaru .
 
Pa ako ovako sagledamo, prvo se jako puno ekspoziturapo Srbiji zatvorilo. Ovo pouzdano znam po mom okrugu iz koga sam. (otkazi). Zatim znam da su neke banke izbacile obezbeđenje iz svojih poslovnica. Neke banke su sa tim ludim odlukama završile u bankrotstvu. A koliko je meni poznato ni neke druge nisu baš toliko daleko koliko se misli. Čak i ta Inteza koja odlično posluke kod nas ima problema. Izuzetno je ozbiljna kriza na tržištu i plašim se da toga nismo ni svesni!
a to za obim mreže i šaltere, vidi ovako, nije to nikakav poseban problem, imaš server sa nekim podacima i sa sigurnosnom mrežom u sebi. Na njega možeš da nakačiš i 2 i 10 računara isto ti se hvata, server nakačiš na internet.. mrežna oprema se jako lako razvlači. Na taj isti server se pakuju i štampači (danas više niko nema svoj štampač, isto je i u bankama). Radne stanice su nešto što banka preko svog it sektora redovno održava, menja i sl tako da to nije problem, imaš i razne update-ove preko mreže. A sama mreža funkcioniše tako što banka ima svoju zatvorenu mrežu preko interneta, nešto što nisam baš u mogućnosti da ti potpuno objasnim, recimo da postoji predmet o tome na ETF-u :) Tako da radna stanica je pc koji se samo donese iz neke centrale i nakači na mrežu. Radnici su potrošna roba tako da ne verujem da ih je mnogo briga ako npr 2-3 radnika popije otkaz.
Treće, svaka poslovnica je samo neka ispostava, sve bitne radnje se obavljaju u centralnoj zgradi! Tu su odbori, kreditni, odbor za rizike, pravna služba, menadžeri, i svašta nešto pa i it centar i neka glavna arhiva, možda i sef/trezor. Banke na kraju radnog vremena, u toku ili na početku imaju dostavu novca i slanje novca u neku drugu ustanovu ili svoju banku. (taj deo ne znam tačno kako ide, ali moj otac je nekada nosio aktovku u nekadašnju SDK (sad ne znam kako se zove ustanova) i tako svakog dana. U to vreme bez obezbeđenja ili čega već.
a što se slike tiče, čovek sa slike mi je kolega :D duhovno naravno :) BETTER CALL SAUL :D
 
E tako se to radi. Kratkooo ali ***. :kk:
Ako se setim još nekog tehničkog pitanja, javljam. :D
Izuzetno je ozbiljna kriza na tržištu i plašim se da toga nismo ni svesni!
Ja sam vala svestan. Čim sam video da su počeli i penzionere da zovu po kredite, jasno mi je bilo koliko je sati. :D
Al jbg ko im je kriv kad su posisali sav kapital i izneli to napolje pa sad nemaju više šta da izmuzu.
 
SDK = sluzba drustvenog knjigovodstva
 
Znam, al dobro, fala Direttore i u ime onih koji ne znaju. :)

Inače sad se valjda zove Revizorska komisija. Ali nije to ni blizu kao ono što je nekad bio SDK.
 
Hteo sam nešto da izfilozofiram, a onda se setih da su banke iskonsko zlo koje treba uništiti :)
 
To što sele poslovnice, bankama nije nikakav poseban trošak, niti gubitak.
* Banke uglavnom nemaju lokale u vlasništvu, već prave dugoročne ugovore o zakupu, na par godina.
* Svakih par godina na nekom drugom mestu mogu ugovoriti povoljniji zakup, ili naravno menadžment ima neke svoje ideje od koga treba, a od koga ne treba zakupljivati
* Selidba je prilika da se ekspozitura useli u veći ili u manji prostor, u zavisnosti od toga kakav je tačno biznis plan za promet te ekspoziture,
* Selidba je prilika da se ekspozitura na novoj lokaciji otvori sa novim nameštajem i opremom, koju banke ionako periodično menjaju,
* Neko je pomenuo muku oko selidbe IT opreme, pa to je potpuno trivijalna stvar, nekada sam i ja radio za firmu gde je trebalo preseliti trocifren broj računara za vikend, to je manje više fizički posao, računarska mreža se može pripremiti unapred a onda se samo povežu kablovi na licu mesta, nikakva nauka niti atomska fizika.
* Kao što su drugi već naglasili, današnje ekspoziture su najobičniji kancelarijski prostor, nema tu nikakvih specijalnih servera, trezora, kartoteka...
* Klijenti u 95% slučajeva neće samo zbog selidbe prenositi svoj tekući račun u drugu banku, prilagodiće se novoj lokaciji ekspoziture i ko ih šiša.

Prema tome, banke apsolutno ništa posebno ne gube niti troše preseljenjem ekspoziture, osim malo fizičkog i organizacionog napora, a sami troškovi selidbe nisu veliki. S druge strane selidba im omogućava da prostor ekspoziture prilagode prometu koji ta ekspozitura ostvaruje.
Uostalom, ovo je kao da pitate kako se podstanarima isplati da se sele po tri puta godišnje, pa ipak oni se sele i često ne bi pristali na 50EUR veću kiriju da bi izbegli selidbu itd.
 
I jedini pravi trošak im je uređenje prostora, HVAC i IT infrasturktura... a i sve to klijenti plaćaju.
 
Vrh