Avijacija - razno

Otvorene diskusije, mali kutak odmora od urbanističkih tema

Moderator: Igor

Žika
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2536
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2039
Pohvalio: 659

Re: Avijacija - razno

Postod Žika » Sub Avg 11, 2018 11:03 pm

On je sat i po leteo, 45 minuta je prošlo dok je konstatovano da imaju otetu letelicu i krenulo sa protokolima.

.....neovlašćeno ušao u putnički avion svoje kompanije Bombardier Q400 Dash 8 (DHC-8-400) na aerodormu Seattle Tacoma, startovao ga, neovlašćenim taksiranjem i poletanjem digao u vazduh, sa njim leteo skoro sat i po vremena da bi ga posle namerno srušio nedaleko od aerodroma, na ostrvu Ketron, država Washington.

Incident je, prema izveštajima medija, počeo oko 19:30 po lokalnom vremenu kada je aerodromska kontrola letenja na aerodromu Seattle Tacoma preko radio veze ispitivala Dash 8 koji je nedozvoljeno startovao, taksirao i ubrzo zatim poleteo.
Oko 20:15 po konstatovanju da imaju „odmetnutu“ letelicu NORAD aktivira dva aviona F-15C iz 142. vinga nacionalne garde Oregona sa obližnjeg međunarodnog aerodroma Portland. Lovci stižu avion, on zatim preleće jezero, vremenski uslovi i vidljivost su idealni za obaranje otete letelice ali se ono ne dešava.


Previše vremena za bilo koju zemlju a pogotovo za SAD.

Opet jako malo prostora za bilo kakvo delovanje naše avijacije.
Žika
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2536
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2039
Pohvalio: 659

Re: Avijacija - razno

Postod Žika » Sub Avg 11, 2018 11:08 pm

https://www.blic.rs/vesti/drustvo/drama ... og/mvk3sk9

DRAMA NA NEBU ZBOG KONTROLORA Za dlaku izbegnut sudar aviona i "cesne" iznad Novog Beograda

Deo kontrolora letenja SMATSA, primljenih u mandatu Radojice Rovčanina, sklonjen je sa svojih pozicija, a njihov šef Vlatko Jovanović smenjen je sa funkcije zbog propusta koji su ugrozili bezbednost saobraćaja.

Poslednji koji se desio sredinom jula mogao je da ima posledice i po život stotinak putnika, ali i žitelja Novog Beograda. Zbog pogrešno određenih koordinata i navođenja posada aviona „Montenegro erlajnza“ i pilota jedne privatne „cesne“ umalo nije došlo do sudara na nebu iznad najveće opštine u Srbiji. To je bila kap koja je prelila čašu, kada je direktor SMATSA Predrag Jovanović odlučio da dvadesetak kontrolora letenja, od 37 primljenih i školovanih u eri bivšeg direktora Radojice Rovčanina, zbog sumnjivo stečenih licenci za ovaj posao skloni sa kontrolnog tornja i rasporedi na druga radna mesta. To je dovelo do manjka kadrova, zbog čega je starim kontrolorima, odnosno onim koji imaju licence pre 2015. godine, odloženo ili prekinuto korišćenje godišnjih odmora.

Izvor “Blica” iz SMATSA tvrdi da su svi ovi problemi posledica neadekvatne kadrovske politike Rovčanina, koji je od 2015. do 2017. godine primio 37 kontrolora, od kojih mnogi nisu ispunjavali propisane kriterijume za ovaj posao.

- Većina je primljena preko veze, ali ono što je još gore, oni su preko veze dobili i licence. Neznanje se u vazduhoplovstvu skupo plaća, što je moglo da se desi sredinom jula na nebu nad Novim Beogradom, kada zbog pogrešnog navođenja umalo nije došlo do nesreće. Samo prisebnošću crnogorskog pilota izbegnuta je nesreća. Ovo nije jedina njihova greška jer ih je od kada su na tornju bilo više, ali su one bile iskorigovane. Ova poslednja je bila signal za direktora Jovanovića da Rovčaninove kontrolore mora da prizemlji. Procenio je da ceh za njihovu nestručnost treba da plate i oni koji su učestvovali u ovoj lakrdiji, pa je pre neki dan smenio dugogodišnjeg izvršnog direktora za aerodromsku kontrolu Vlatka Jovanovića - objašnjava naš sagovornik.

On dodaje da je i ova smena opravdana jer je Jovanović pokrivao Rovčaninove kadrovske eksperimente.
- Ti eksperimenti su počeli 2015. godine, kada je preporuka za zaposlenje kontrolora bilo poznanstvo sa Rovčaninom, a ne stručnost. To je otišlo toliko daleko da su primana deca njegovih prijatelja, i to sa sumnjivim diplomama privatnih srednjih škola, pa čak i neodgovarajućim znanjem engleskog jezika. Većina nije mogla da savlada program. Padali su na ispitima, pa je Rovčanin tražio od Vlatka Jovanovića da umesto strogih instruktora dovede druge. Našao je one koji su pod sumnjivim okolnostima dali prolazne ocene i licencu za svih 37 Rovčaninovih kontrolora. Sve ovo pokušalo je da se zataška zbog bruke, ali su se stari kontrolori pobunili jer su zbog Rovčaninovih propusta oni ostali bez odmora. Ipak, zbog respekta prema direktoru Predragu Jovanoviću, oni su prihvatili nove obaveze pa je sada srpsko nebo u sigurnim rukama - kaže naš izvor.

Slika

Generalni direktor SMATSA Predrag Jovanović indirektno je potvrdio saznaja “Blica.

- U poslednjih nekoliko meseci došlo je do više promena na rukovodećim mestima u SMATSA. Moram da kažem da, iako su svi kontrolori letenja koji rade na operativnim poslovima obučavani i licencirani u skladu sa evropskim propisima i standardima, zabeleženi su i slučajevi nepridržavanja propisane procedure. S obzirom na to da u vazduhoplovstvu, pa i u sistemu kontrole letenja, postoje višeslojne bezbednosne barijere, zbog toga nije dolazilo do ugrožavanja bezbednosti. Takvi postupci se analiziraju i preduzimaju se mere s ciljem da se takvi događaji ne ponavljaju - kaže Jovanović.

Rekordan broj preleta

Jovanović ne negira da je došlo do redukcije godišnjih odmora, ali to obrazlaže povećanjem obima posla.

- SMATSA je u julu zabeležila dva rekorda. Broj preleta u toku jednog dana prvi put je premašio tri hiljade aviona, dok je u najopterećenijem satu opslužen 221 avion. Iz ovih razloga, kontrolori letenja i ostalo operativno osoblje u sezoni koriste manji deo godišnjeg odmora, što je unapred isplanirano. Treba da se zna da pružanje kvalitetnih i bezbednih usluga meni lično je preokupacija tokom dugogodišnje karijere u vazduhoplovnim vlastima i danas kao prvom čoveku SMATSA i kao potpredsedniku Privremene komisije „Eurocontrol“, tela koje sprovodi generalnu politiku i nadzire rad ove međunarodne organizacije - kaže Jovanović.



Žika
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2536
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2039
Pohvalio: 659

Re: Avijacija - razno

Postod Žika » Sub Avg 11, 2018 11:17 pm

Tužno koliko negativnog ocenjivanja komentara.

~bivsi aero zaposlen :
Mogao bi da se napravi jedan duuug tekst vezano za zaposljavanje na aero.
Cela slizba KD i obezvedjenja je preko veze (ljudi koji bukvalno nemaju ne faks, nego ni srednju za to, a kamoli licensu). Jadne devojke bukvalno nude svoke telo da bi dosle do pozicije od 50 60 hiljada (jadno). Diuty free je mafija koja vlada pola aerordroma. Sefovi su ok prema zaposlenima koja je jedina dobra strana (verovoatno zato sto su svi preko veze, pa se ne zna ko je ciji i onda da ne prave nezgodne sotuacija). Sve u svemu jedna jako tuzna slika i prezentacija nase zemlje.
Molim blic da mi objavi komentar, ukolilo im nisu ovo zabranjene teme. Pozdrav redakciji.



Dr Mr sega Mega :
Ja sam govorio da je dobro dok nas ovi sa kupljenim diplomama ne pocnu da lece i operiraju ali sad vidim da ima i jos gore i naprednije.
relja
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 11320
Pridružio se: Sre Dec 13, 2006 3:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 3996
Pohvalio: 1528

Re: Avijacija - razno

Postod relja » Sub Avg 11, 2018 11:21 pm

Žika » 11 Aug 2018 10:03 pm napisao:On je sat i po leteo, 45 minuta je prošlo dok je konstatovano da imaju otetu letelicu i krenulo sa protokolima.

.....neovlašćeno ušao u putnički avion svoje kompanije Bombardier Q400 Dash 8 (DHC-8-400) na aerodormu Seattle Tacoma, startovao ga, neovlašćenim taksiranjem i poletanjem digao u vazduh, sa njim leteo skoro sat i po vremena da bi ga posle namerno srušio nedaleko od aerodroma, na ostrvu Ketron, država Washington.

Incident je, prema izveštajima medija, počeo oko 19:30 po lokalnom vremenu kada je aerodromska kontrola letenja na aerodromu Seattle Tacoma preko radio veze ispitivala Dash 8 koji je nedozvoljeno startovao, taksirao i ubrzo zatim poleteo.
Oko 20:15 po konstatovanju da imaju „odmetnutu“ letelicu NORAD aktivira dva aviona F-15C iz 142. vinga nacionalne garde Oregona sa obližnjeg međunarodnog aerodroma Portland. Lovci stižu avion, on zatim preleće jezero, vremenski uslovi i vidljivost su idealni za obaranje otete letelice ali se ono ne dešava.


Previše vremena za bilo koju zemlju a pogotovo za SAD.

Opet jako malo prostora za bilo kakvo delovanje naše avijacije.


Svaki slučaj - incident, počev od oklonosti pa do preduzetih akcija i raspoloživih resursa, je jedinstven.
Glavno je da od trenutka od kada je odluka doneta za aktiviranj elovaca (a na osnovu do tada prikupljenih informacija i ponašanja ovog čoveka) avijacija je poletela kako je predviđeno i držala ga na nišanu.

Iz ovog slučaja mogu da se izvuku razni zaključci i pouke za budućnost, ali ono što ne može da se zaključi je da Srbiji nije potrebna dežurna lovačka para.
"Čovečuljci sa logaritmarima i računarima će naslediti zemlju." "Feniksov let" , 1965. g
Pohvale za post: 1
Žika
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2536
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2039
Pohvalio: 659

Re: Avijacija - razno

Postod Žika » Sub Avg 11, 2018 11:48 pm

Daleko od toga da nije potrebna, ali njihovo dejstvo na malom prostoru je upitno.
relja
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 11320
Pridružio se: Sre Dec 13, 2006 3:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 3996
Pohvalio: 1528

Re: Avijacija - razno

Postod relja » Ned Avg 12, 2018 12:00 am

U pitanju je matematika: sa koordinatama, brzinama, kursevima, vremenom, i na kraju krajeva - verovatnoćom.
Bolje je imati spremnu avijaciju za odvraćanje ludaka, otmičara i terosrista i za reagovanje u nekim predvidivim i nepredvidivim situacijama, nego imati - ništa.
"Čovečuljci sa logaritmarima i računarima će naslediti zemlju." "Feniksov let" , 1965. g
Pohvale za post: 2
Пантограф
Expert
Postovi: 5647
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6221
Pohvalio: 4051

Re: Avijacija - razno

Postod Пантограф » Ned Avg 12, 2018 12:18 am

Žika » 11 Aug 2018 10:48 pm napisao:Daleko od toga da nije potrebna, ali njihovo dejstvo na malom prostoru je upitno.


Реци то Израелцима.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.
marat
Intermediate
Postovi: 344
Pridružio se: Pet Jul 10, 2009 7:59 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 182
Pohvalio: 197

Re: Avijacija - razno

Postod marat » Ned Avg 12, 2018 9:57 am

I opet ne dobih nijedan navedeni primer upotrebe Ka-32 u policijske svrhe. Mislim kad si već zapeo za njega, red bi bio da mi navedeš primer u policijskoj upotrebi. A možemo i da produžimo dalje i da se fokusiramo na srž teme. Kako god veliš.


Ti ga pominjes u svakom tvom postu. Ja govorim o nameni i civilnoj upotrebi i to sam ti primerima dokazao, nikada nisam rekao da mora da bude u policijskim jedinicama, iako je npr vatrogasna sluzba kod nas u sastavu policije. Ti si tvrdio da je to vojna letelica i da se koristi samo u vojsci.
Od profesora koji predaje na katedri za vazdušni saobraćaj na Saob. fakultetu koga sam lično pitao za te uslove još pre 6 godina, kad je krenula cela priča o nabavci novih aviona. :wink: Baš da bih imao proverene argumente kad god uđem u ove beskonačne rasprave popularne na našim prostorima. Elem, jedan od uslova da se VAP smatra bezbednim i opremljenim za prihvat i naplatu preleta jeste postojanje barem jedne lovačke eskadrile sposobne za nadzvučne brzine.


Aha, reče ti jedan čoek... u redu, nego ima li neki propis o tome? Takve stvari se obicno regulisu propisima na međunarodnom nivou a ne izjavama uvazenih profesora. Nekako mi je malo cudno da svi kako papagaji ponavljaju istu pricu a kada trazis dokaz sve se svodi na: pa to svi znaju i pričao sam sa čovjekom.


Uostalom, ako se tvoja vizija tek toliko razlikuje od realizovanog rešenja, čemu tolika frka? Ok, nećemo imati 8 aždaja. Imaćemo 10 solidnih mašina koje će nas lepo služiti i ispunjavati sve potrebe narednih 20 godina. Pride, imaćemo još 4 dodatne solidne mašine iz Belorusije. Znači sve u svemu, 14 solidnih umesto 8 aždaja. I to je razlog za toliko nezadovoljstvo i beskonačne rasprave?


Frka je zbog bacenog novca kojeg Srbija ionaki nema dovoljno ali ga zato velikodusno baca na sve strane.
Ok tebi je ok da se 180 miliona prakticno bace u vjetar, meni nije, I te bjeloruske ćemo morati da remontujemo što po ovoj ceni izadje još 120 miliona ( nadam se da nece izaci tako) i umjesto da za tih sada potencijalnih 300 miliona kupimo 8 novih aviona mi skupljamo kršine kojih se maticne drzave odricu. I sve se to lijepo prodaje kao briga za buducnost nase avijacije odlicna joj je buducnost.....

Ili jos bolje, a to je naravno tek svetogrdje da smo kupili 6-8 Gripena novih naravno. Za tu cenu smo mogli da kupimo min 6 Gripena, plus offset program ulaganja u Srbiju. Gripen pri tome ima ubedljivo najmanje operativne troškove u toku upotrebe.

To bi dugorocno bili naijsplativije jer 29 sa dva poslovicno stedljiva ruska motora ima velike troškove upotrebe.

Ali vjerujem da sam tek sada strani politicar koji agituje za NATO avione i neznalica jer uvazeni profesor sigurno tvrdi da moramo da koristimo bas polaovne MiG 29 da bismo imali naplatu preleta. :violina:

A rusima smo zahvalnost za njihovu podršku ( jer po meni je to razlog kupovina 29) mogli da izrazimo na drugi nacin, npr dodatnim helikopterima ( novim naravno) zasto da ne i izgradnjom metroa
Bender Rodriguez
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2503
Pridružio se: Ned Mar 12, 2017 2:08 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 3607
Pohvalio: 2784

Re: Avijacija - razno

Postod Bender Rodriguez » Ned Avg 12, 2018 11:22 am

Naš MUP neće nikad kupovati helikopter koji je namenjen isključivo SAR i PPZ već će uvek gledati da uzme nešto što može da koristi i u druge svrhe. Zato Ka-32 otpada, jer ima policijsku verziju koju niko na svetu ne koristi, i ima drugu, SAR verziju koja je u toj ulozi ok ali MUP ne želi da se ograniči na takav helikopter.
Aha, reče ti jedan čoek... u redu, nego ima li neki propis o tome? Takve stvari se obicno regulisu propisima na međunarodnom nivou a ne izjavama uvazenih profesora. Nekako mi je malo cudno da svi kako papagaji ponavljaju istu pricu a kada trazis dokaz sve se svodi na: pa to svi znaju i pričao sam sa čovjekom.

Pa dobro vidi, ja sam shvatio da se ti u sve razumeš najbolje tako da ne sumnjam da i po pitanju ovoga imaš neka svoja, drugačija saznanja i tvrdnje. Ti budi još veći stručnjak pa ga demantuj iznošenjem kontra-argumenata. Ko zna, možda njega otpuste a pozovu tebe da predaješ umesto njega. :wink:

A što se tiče propisa, pa oni koji se bar malo razumeju u materiju znaju da se tu ne radi samo o zvaničnim (ICAO i IATA) nego i o nezvaničnim dogovorima. Jer stvar je prosta - čak i kad bismo zanemarili ICAO i IATA pravila i kriterijume, fora je u tome što velike aviokompanije ne žele da njihove letelice preleću preko velikih zemalja, ili nekog regiona, gde ne postoji adekvatna lovačka avijacija koja može da se podigne u vanrednim slučajevima. Naravno manjim zemljama (kao npr Makedoniji ili CG) se to dopušta, ali zato se uvek gleda da onda bar one susedne imaju operativne lovačke komponente.

Koja su ta zvanična i nezvanična pravila? E to vidi sa profesorom i svim tim ostalim ''što znaju'' a tebi nisu podneli obrazloženje otkud znaju sve to. Meni nemoj da započinješ esej o tome jer odma da ti kažem, uopšte nemam nameru da se bavim time. Nego ti lepo uzmi pa lično proveri sve to - al ne samo zvnična pravila nego i nezvanična - pa uporedi saznanja sa njima. Eto uzmi pa ih propitaj malo. Pa ko zna, možda baš tebe odaberu da budeš novi šef katedre. :kk:
Ok tebi je ok da se 180 miliona prakticno bace u vjetar, meni nije, I te bjeloruske ćemo morati da remontujemo što po ovoj ceni izadje još 120 miliona ( nadam se da nece izaci tako) i umjesto da za tih sada potencijalnih 300 miliona kupimo 8 novih aviona mi skupljamo kršine kojih se maticne drzave odricu. I sve se to lijepo prodaje kao briga za buducnost nase avijacije odlicna joj je buducnost.....

Što više čitam tvoje postove to sam više siguran da si jedan od onih koji bi kukali šta god da se kupilo ili da se ništa nije kupilo. Sama činjenica da praviš beskonačnu raspravu oko toga što ćemo imati 14 solidnih Migova umesto 8 zverskih Migova govori da bi ti uvek našao neku dlaku u jajetu. A i ova sklonost ka teranju svega u krajnost, izvrtanju reči i izmišljanju mi već dovoljno govori s kime imam posla.
Ali vjerujem da sam tek sada strani politicar koji agituje za NATO avione i neznalica jer uvazeni profesor sigurno tvrdi da moramo da koristimo bas polaovne MiG 29 da bismo imali naplatu preleta

Ili jos bolje, a to je naravno tek svetogrdje

Opet ti sa svojim izvrtanjem reči i pretpostavkama šta ko misli unapred? Jel treba opet da ti tražim da mi citiraš deo gde sam napisao nešto protiv Gripena ili odabira NATO aviona? Nemoj druže, ja mogu da debatujem u nedogled, smučiće se i tebi a i ostatku foruma ako krenemo da gušimo temu kilometarskim postovima i nadmudrivanjima. Bolje se okani te svoje gadne navike, nemoj da se spuštaš na nivo tabloida i političara. :wink:
Inače vidim toliko si se zaleteo u svojoj aroganciji i zabludama da si prevideo kad sam napisao da sam sa ''uvaženim profesorom'' razgovarao pre 6 godina, mnogo pre nego što se uopšte znalo šta će se uzimati od aviona. I ne boj se, nije on ništa komentarisao na tu temu. On se čovek držao onoga šta mu je struka, a to su propisi i kriterijumi za Kontrolu leta, koridore, sporazume, itd... Nije se bavio pitanjem dal da uzmemo 14 Mig 29SD ili 8 Mig 35.
da smo kupili 6-8 Gripena novih naravno. Za tu cenu smo mogli da kupimo min 6 Gripena, plus offset program ulaganja u Srbiju. Gripen pri tome ima ubedljivo najmanje operativne troškove u toku upotrebe.

Zapravo, na tvoje zaprepašćenje, i ja i mnogi drugi ljudi koje znam se slažemo da bi i Gripeni bili dobar izbor. Međutim, neki od nas kapiraju da je našem RVu bilo lakše da ostane na Migovima s kojima ima višedecenijsko iskustvo i koji su jeftiniji i jednostavniji za održavanje. Kao i to da je tu uticaja imala politika.
Al dobro kao što rekoh, znam ja da bi ti i Gripenima našao neku manu. U svakom slučaju ostaje nam da se nadamo da će sledeća nabavka biti neki Mig 35 ili neki Gripen, pa da se i ti napokon obraduješ. Mada ne sumnjam da ćeš i onda imati neku zamerku. Al dobro, tvoje puno pravo.
Ako je Amerika imala Red scare, Beobuild definitivno ima Car scare

Povratak na “Relax”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta