Šta je novo?

Kinezi hoće i kanal D-M-V

trialin

Advanced
Učlanjen(a)
20.11.2008.
Poruke
3.082
Pohvaljen
4.709
Beograd -- Ministarstvo prirodnih resursa počelo je da priprema dokumentaciju za izradu prostornog plana posebne namene za plovni kanal Dunav-Morava-Vardar.

24222912350d716715a4b9261026739_640x480.jpg


Procenjena vrednost investicija neophodnih za izgradnju kanala je 15 do 17 milijardi dolara, a samo za izgradnju dela kanala kroz Srbiju trebalo bi obezbediti između 10 i 12 milijardi dolara, naveo je resorni ministar Milan Bačević, uz opasku da je reč o procenama koje su dali eksperti u sedamdesetim godinama prošlog veka.

Ministar Bačević ističe da je reč o kanalu većem od kanala Rajna - Majna ili Sena - Rona Ili Odra - Visla, jer će se kanalom Dunav - Morava - Vardar svi ti plovni sistemi vezati kao levak u Moravu preko Dunava i izaći na jedan širok prostor u solunskom zalivu.

Prema njegovim rečima, na izgradnji tog kanala aktivirali bi se svi raspoloživi kapaciteti, kojih Srbija ima i mnogo više nego što bi naša zemlja objektivno mogla da ponudi, a za kratko vreme bi se zaposlilo nekoliko stotina hiljada ljudi.

Bačević kaže da je o ulaganju u taj projekat već razgovarao sa rukovodstvom jedne kineske kompanije, čije ime nije želeo da otkrije.

Razgovara se, dodao je, i sa nekim američkim kompanijama iz Ilinoisa, a interesovanje za taj kapitalni projekat, od značaja ne samo za Balkan, pokazala je i Nemačka.

"Očekujem da ćemo do maja sledeće godine uspešno završiti mnoge razgovore koje sada vodimo", kazao je ministar Bačević i dodao da se još ne zna da li će to biti koncesija, strateško partnerstvo ili neki drugi oblik saradnje.

Prostorni plan za projekat, koji će se zvati plovni kanal Beograd-Solun, treba da pokrije površinu od oko 10.500 kvadratnih kilometara, što je ravno površini Kosova i Metohije, a razgovara se i o izradi studije za taj projekat, kazao je Bačević.

"Prostorni plan ćemo uraditi tako kvalitetno da niko ne može da stavi neke ozbiljne primedbe", uveren je ministar.

On ističe da država pre dogovora sa investitorima mora da stvori sve propisane uslove da se takav projekat zakonski kvalifikuje kao tema razgovora, što treba da omogući potpisivanje ugovora.

Bačević je nepomenuo da postoji potpuna saglasnost u sadašnjoj vladi, a takođe i predsednika Srbije Tomislava Nikolića, za realizaciju tog kapitalnog projekta koji, kako je istakao, predstavlja "vekovni san građana Srbije".

Veliku korist od tog projekta imale bi Makedonija i Grčka, ukazao je Bačević i dodao da bi slika Makedonije i severnog dela Grčke po izgradnji kanala bila potpuno neprepoznatljiva, te da će on promeniti ekonomske, političke, geostrateške i geopolitičke odnose u Evropi, na korist svih ljudi koji žive na području od Nemačke do Egejskog mora.

Bačević je rekao da je predsednik Nikolić, prilikom posete Makedoniji i Grčkoj, dobio pozitivne signale rukovodstva tih zemalja za zajedničku realizaciju projekta.

On nije isključio mogućnost da na tom projektu sarađuju kompanije sa istoka i zapada, ali je naglasio da je najvažnije da Srbija prepozna svoj interes u tom poslu i da domaće firme u što većem obimu budu angažovane.

"To je velika razvojna šansa za Srbiju, koju nemamo pravo da ne iskoristimo", zaključio je Bačević.

Podaci govore da je prvi projekat izgradnje tog kanala u Srbiji javnosti predočen još 1904, a izradio ga je profesor Univerziteta u Beogradu Nikola Stamenković. Posle toga je 1961. urađen drugi projekat, zatim treći od 1973. do 1980, međutim, ali ni tih zlatnih godina bivše Jugoslavije nije realizovan


http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=671560
 
Ba toliko dugačkom štapu da se kraj štap i ne vidi.

Послато са GT-N7100 користећи Тапаток 2
 
Pa do 2050 nece ni biti Srba u Srbiji.Tako da se pripremaju da nas naslede posle naseg nestanka sa ovih prostora..
 
Budimo realni samo Kinezi imaju novca za investiranje...u mega projekte,jos ako nadju interesa sa Nemcima u ovom projektu onda moze i da stvarno krene gradnja..a mi barem mozemo da uradimo samo projekat..
 
Svaka čast na optimizmu.

Послато са GT-N7100 користећи Тапаток 2
 
Pa zavisi od Kineza i Nemaca koji su zainteresovani,inače za Kineze je ovo manji ili srednji projekat s obzirom šta se kod njih gradi i radi..
 
Pa sada kada smo uradili auto-puteve BGD-Subotica, BGD-Bar, Pojate-Čačak, Niš-Dimitrovgrad, Niš-Skoplje, BGD-Vršac i Paraćin-Zaječar, brze pruge za 250km/h, kao i BG metro i tramvaje u Novom Sadu i Nišu, što da ne uradimo i ovaj kanal.
 
Ideja kao ideja nije nova i nije nemoguca.
Ono sto je bitno da se detaljno analizira ekonomska isplativost takvog projekta. Naime, ako bi takav plovni put zaista zaziveo ovo uopste nebi bilo lose po ekonomiju Srbije.
Pitanje svih pitanja je dal je ovo zaista realna prica ili jos jedna populisticka patka za osiromaseni i razocarani narod.
 
Dajte, ljudi, zaboravite na ovo.

Zamislite samo cost/benefit ovog projekta, pa Panamski kanal je mala maca za ovo.

Koliko bi vremena trebalo da se samo ulozeno vrati?

Nisu ni Kinezi veverice, znaju oni u sta se ulaze lova. $17bn? U recni kanal? Yeah, right.
 
Ne znam samo zasto je ovaj populizam uopste zasluzio temu na forumu. Negde se pominje da je vrednost projekta 15-16 milijardi, to je oko trecine naseg BDPa. Kao sto gore neko pominje gore da Kinezi imaju para da investiraju, mozda da investiraju a ne da ih bacaju. Jer ulozena sredstva bi se ovde vratila za toliko godina da i nema svrhe ista pocinjati/
 
pri tome to je procena iz sedamdesetih godina. znači ta cena puta inflacija 45 godina.
 
Мислим да ово нема неког реалног основа, за један дужи временски период. Осим што би се овај пројекат радио неколико деценија, треба мислити и на то да Кинези имају огроман суфицит, који инвестирају како би стабилизовали своју економију. Зато често дају минималне камате, и пристају и на пројекте који ни нису крајње економски исплативи. Једног дана ће економски вући за нос све који су узимали њихове кредите, да би крпили своје неодрживе економије.

Велики проблем су велике разлике у водостајима све три Мораве, поготову јужне. Једини начин да се направи пловни пут са тако променљивим приливом воде је систем вештачких језера са преводницама. Ако потерамо пловни пут и до Јагодине, урадили смо велику ствар, али за сада због друмског лобија, ни постојећи железнички и водни саобраћај нисмо довели у ред.

Ево, привреда не може да извози због лоше железнице!
 
Da ne govorimo o ekoloskim aspektima ovako necega, to skoro pa niko ne spominje. To bi bila totalna devastacija glavnog ne-plovnog recnog sistema u Srbiji.
 
I sada nije u sjajnom stanju ,možda bi ga poravili,više vode i sl.. :D
 
Истина је, на жалост, да би данас Мораву могли назвати "Ђубрава". Много људи у сливу није покривено системом сакупљања смећа и просто баца исто у реку, или на депоније у приобаљу. Вода понесе смеће кад су поплаве и здраво.

Сећам се једне јавне расправе, у којој су борци за хидроелектране говорили како исте "поправљају климу". Ако би Мораву хтели да користимо за наводњавање, за почетак би морали да решавамо проблеме садашњег загађења. Свакако, цео слив Мораве је зрео за еколошку студију, па градили Д-М-В или не.
 
Ова тема би била за спрдање када би ДМВ служио за увоз ајвара из Македоније и извоз смокија из Србије. Када се види да се практично ДМВ наставља на постојећи канал Рајна Мајна Дунав и да би омогућио пловни пут између Медитерана и Северног мора то би мало јачим играчима могло да буде веома интересантно . У том случају све препреке би се технички могле превазићи.
 
Ja i dalje ne razumem odakle vode za te kanale?!
 
Sa početkom eksploatacije plovnog kanala Rajna-Majna, povezan je Dunav sa Severnim morem. Istovremeno je aktualizovana stara ideja jedne druge evropske plovne magistrale: Dunav-Morava-Vardar-Solun, koja bi spojila Egejsko i Severno more. Njome bi se plovni put skratio za oko 1200 km u odnosu na sadašnji preko Crnog mora, uz uštedu operativnih troškova plovidbe od 25-30%, ili 1.6-2.0 $/t korisnog tereta.

Projekat ,,PIM˜-a iz 1973. godine plovnog puta Dunav-Morava-Vardar-Aksios [1] dao je prednost plovidbi nad energetikom i pokazao tehničku izvodljivost i ekonomsku opravdanost poduhvata, utvrdjujuši trasu, niveletu i plovne gabarite za plovni put IV reda i plovila nosivosti 1350 t. Eksperti UN su revidovali i odobrili ovaj projekat, čime je on stekao medjunarodni legitimitet, pa je na osnovu njega Evropska zajednica do 1990. godine finansirala studiju vodprivrednog uredjenja Vardara. Time su na odredjeni način otvaraju uslovi za koncesije i potencijalna ulaganja domaćeg i stranog kapitala.

Link ka pregledu dva rešenja kanala u Srbiji, "HIDROENERGETSKO-PLOVIDBENI SISTEM ,,MORAVA˜, Božidar Jovanović, dig. , dr Miodrag Jovanović, dig.

n3xx0b8ua7b2e5bzvq9n.jpg
 
Upravo sam htjeo da postavim ovo lord hvla to su radili neki ozbiljni ljudi plus rijecni transport je naj jeftiniji utrpas kamone na slep u novom sadu i spustis do grcke
 
Чак ти не требају ни камиони за шлеп.

Хипотетички, ако би, кад би, у случају да... то би био знак да је нека од великих сила озбиљно стала иза Србије и да је постигла договор са осталим великим играчима, јер сигурно не би дозволили зезање са могућим кризним ситуацијама у околини канала. Боље речено, одлучили би да нас поштеде даљих кризних експеримената. То не значи да бисмо могли да радимо шта хоћемо, али би нам гарантовало регионалну стабилност и омогућило да се бавимо осталим развојним питањима, а не да смо стално у стању ''конфликта ниског интензитета''. Немојте да ме будите, лепо ми је. :)
 
@Barkley

Egiptu suecki kanal baš i nije doneo neku stabilnost. Uostalom najvise zbog njega su Egipat okupirali Britanci krajem 19. veka, da bi im kasnije vratili Egipat osim zone kanala, a u egipatkom vlasništvu je kanal tek od 1956, oko 90 godina kasnije. A panamski kanal je konfiskovala SAD zajedno sa još 8km teritorije sa svake strane čim je završen. Vraćen im je u potpunosti tek 2000., takođe posle 85 godina postojanja, ali americka vojska i dalje ima baze tamo sa zadatakom da "intervenise" ako neka se neka nova panamska banana vlast drzne da onemogući prolazak americkim brodovima. Prateći taj trend ocekuje nas bar pola veka strane okupacije po zavrsetku kanala :D Dobra strana što ovaj kanal baš i nije u direktnom američkom interesu, ali jeste u nemačkom recimo :)
 
Ако би, хипотетички говорећи, Кинези ово направили и потом имали дугорочна права над каналом, запетљали би се у клупко међусобних интереса с Европом (Немачком). Ја бих то баш онако од свег срца поздравио.
 
Није ствар у томе да аутоматски доноси стабилност, већ је ствар у томе да нико не би био луд да улаже десетине милијарди (оних 15 помножити са 2-3 пута) ако пре тога не би направио неки договор. Колику би ми лично имали корист зависи од тога колико би Србија била јака. Није довољно да ово није у америчком интересу, потребно је да Америка не сматра ово против свог интереса.
Ево један занимљив есеј на ову тему
http://www.balkanmagazin.net/energetika ... a-novi-vek
 
Сад смо зашли у сферу геополитике, што је по мени основно код оваквих мега-пројеката. Барем лепо филозофирамо. :)

@Lord, ствари су ипак другачије у односу на 19. и почетак 20. века. Не би то сигурно била директна окупација, пре би нас, заједно са Македонцима и Грцима, инвеститор опасно условио да морамо да чувамо безбедност канала, а они би са своје стране учинили нешто да се макар мало средимо као држава и друштво. Не верујем да би се неко играо са ризиком терористичких напада или диверзија са наше стране. Наравно, зато би средили и регион. у праву је орион када каже да је минимум услова да нико од великих не сматра ово противним својим интересима, него да сви нађу неку рачуницу у томе.
 
Vrh