Šta je novo?

Obnova starog Beograda

Našao sam negde na netu da će se raditi uređenje i rekonstrukcija prolaza na Terazijama. Vraćanje fontane, svetiljke, zelenilo. Da li je to istina?

Citat:

Mogle bi da budu simbol grada

Za nekoliko meseci trebalo bi da počne rekonstrukcija fontane u terazijskom prolazu „Bezistan”, a paralelno sa njom najverovatnije će biti obnovljen i ceo ovaj prostor. Iako u gradu ima više od 20 fontana, uglavnom sagrađenih na politički i istorijski važnim lokacijama, nijedna od njih ne figurira kao simbol Beograda, kao što je to slučaj sa ostalim evropskim prestonicama.


Oko 6,5 miliona dinara biće ukupno izdvojeno za rekontrukciju „Devojke sa školjkom”, bronzane fontane koja je sagrađena pre tačno 50 godina u prolazu „Bezistan”. Iako je i prethodnih godina radila, već duže vreme nalazi se u veoma lošem stanju. Da bi ova vodena lepotica bila potpuno vraćena u funkciju, neophodna je kompletna sanacija, zbog čega je pre nekoliko dana raspisan i tender za izradu glavnog projekta.
- Tender je raspisan, a radovi će najverovatnije da počnu posle Univerzijade. Uporedo sa obnovom ove fontane, biće rekonstruisan i ceo terazijski prolaz, po projektu koji je već urađen - kaže Svetozar Veselinović, izvršni direktor JP „Beogradski vodovod i kanalizacija”.
Tako će po prvi put posle 50 godina biti rekonstruisan i prolaz „Bezistan”, koji spaja Terazije sa Trgom Nikole Pašića. Kroz njega dnevno prođe stotine hiljada Beograđana, a do danas gotovo i da nije služilo svrsi za koju je i projektovan. Umesto da po zamisli arhitekte Vladete Maksimovića postane prijatan kutak sa zabavnim i umetničkim sadržajima, pretvoren je u parkiralište i svojevrstan buvljak na kome se prodaju zastave, navijačke i druge majice i slično. Procenjuje se da će za njegovhu obnovu biti potrošeno nekoliko desetina miliona dinara.
U Beogradu postoji 25 fontana i uglavnom se nalaze na mestima koja su iz nekih političkih i istorijskih razloga veoma važna. I pored toga, po nijednoj od njih prestonica nije prepoznatljiva.
- Fontane su marginalne u mislima Srba. Čak i one koje bi svojim oblikom i kvalitetom mogle biti simbol ovog grada ne rade kako treba - kaže Zoran Đukanović, profesor na Arhitektonskom fakultetu.
Nekad se za najlepšu i najuređeniju smatrala takozvana „Titova fontana“ na nekadašnjem „25. maju“, ali je ona od njegove smrti potpuno zapuštena. Ni ove godine nije ušla u program za preuređenje, jer se za njenu sanaciju mora izdvojiti oko 30 miliona dinara.
- Po meni bi na neki način simbol Beograda mogla biti Terazijska česma. Iako je nekoliko puta menjala lokaciju, na njoj se i sad može videti duh mesta na kom se nalazi, a istovremeno izgleda kao novi proizvod. Fontane ispred Hrama svetog Save istovremeno je i religiozni i politički projekat - dodaje profesor Đukanović.
Fontana na Trgu Nikole Pašića, koja se smatra možda i najkvalitetnijom beogradskom fontanom, takođe ima određenu političku simboliku. Nosi ime nekadašnjeg premijera Kraljevine Srbije, a nalazi se na veoma značajnoj lokaciji. Nju su među narodom jedno vreme zvali „Milkin bide“ po tadašnjoj predsednici vlade SFRJ Milki Planinc.
U nekim evropskim gradovima fontane su svojom arhitekturom „pobedile“ i sam grad. Tako je sa rimskom „Di trevi“ fontanom. Samo u jednom trenutku zna se desiti da ispred nje nalazi i u nju gleda hiljade ljudi. Ona je postala atrakcija ovog grada. Može se videti na razglednicama, gledati na filmovima, a na njoj su radili najveći umetnici renesanse.
- Fontana u Barseloni, koja menja boje i peva, napravljena je kao odgovor za gradnju Ajfelovog tornja u Francuskoj. Ne radi ceo dan, jer troši struju kao grad od 100.000 stanovnika. Barselona je njome htela pokazati svoju veličinu - kaže Zoran Đukanović.
Stručnjaci se ne usuđuju da porede domaće sa svetskim fontanama jer, kako kažu, to bi bilo neukusno. Ipak, pozdravljaju novu tradiciju maturanata, koji po završetku školske godine skaču u beogradske vodoskoke i daju im na značaju.

Projekat studenata
Rekonstrukcija „Bezistana” radiće se po projektu studentkinja arhitekture Katarine Obradović i Milene Sušić. One su zamislile da se ovaj prostor oplemeni zelenilom i rasvetom. Projektom je predviđeno i da se uredi prostor za održavanje različitih manifestacija u toku dana i večeri, kao i mesto na kome bi se prodavali suveniri, proizvodi starih zanata i umetnički predmeti.
 
Zivele fontane! 20 je mali broj, po meni treba da ih ima 100! obozavam fontane i stavila bih svugde po gradu!!
 
Ako Terazije odrade kao što su pre izgledale, skidam im kapu! Ili makar slično! Bar nešto od pređašnjeg sjaja.
 
Ma, nije to to covece - rekonstruise se fontana u Bezistanu i ceo taj prostor (to je prolaz izmedju McDonald'sa i Doma sindikata, gde je nekada radio bioskop Kozara).

Od vracanja starog izgleda Terazija nema nista jer je to jednostavno neizvodljivo. Ono jes' da lepo izgleda na slikama, ali u ovom trenutku je nerealno razmisljati o takvom potezu jer je sama ulica promenila konfiguraciju - izgradjeni su podzemni prolazi, prosireni trotoari, drugacije postavljen kolovoz.... Zatim, obzirom na promet kroz centar, bar dok se ne izgradi funkcionalni metro, ne vredi razmisljati o tome. A uostalom to je jednostavno preskupa avantura za nas u ovom trenutku.
 
Evo da udenem i ovaj predlog za Tearzije,dakle da se potpuno obnove i upristoje podzemni prolazi a prvo ulazi u njih,slika je predlog kako bi to trebalo da izgleda....:pob:
metro-sevilla.jpg

M1-10-San-Bernardo4.jpg
images

recimo ulaz kod Moskve..sa zelenom linjom..
5690640_l.jpeg

Entree%20metro%20paris.jpg

Opcija 2, poseban stil za ulaz kod hotela Moskva
pta-jerez.jpg
images

15_Penn_Subway_Passage.jpg

bilbao012.jpg
 
bilbao012.jpg


Ovo je za Slaviju.
Ne znam, asocira me na Slaviju.


Entree%20metro%20paris.jpg


I Terazije sa strane Moskve.
 
I mene,onaj deo ka NBS :)

Inace ovo je super,dakle eskalatori u oba smera,a manje prostora za pesacenje,tako ce i manje ljudi pretrcavati i vise ce koristiti podzemne pesacke

pta-jerez.jpg
 
jlaki":3vzx79br je napisao(la):
Entree%20metro%20paris.jpg


I Terazije sa strane Moskve.
Klasična pariska metro stanica. Ovakvu jednu sam video u Lisabon. Nije kopija, već poklon pariskog metroa lisabonskom metrou.
 
Azerbejdžan finansira restauraciju Bajrakli džamije

70199_bajrakli-dzamija01-blic-aleksandar-dimitrijevic_f.jpg


Ambasada Azerbejdžana najavila je danas da će uskoro početi radovi na restauraciji Bajrakli džamije u Beogradu, koje će finansirati vlada te zemlje.

Izvor - Blic
 
Bogu hvala sto imamo tako bogatu zemlju kojoj je interesantno da ulaze kod nas.
 
Hoće li biti ikada moguće da se Terazijama vrati bar deo nekadašnjeg izgleda, ulica kralja Milana dobije opet tramvaj i vrate se stari secesijski kandelabri? Mislim da to zaista nije nemoguća misija... Kralja Milana da postane pešačka zona bar do raskršća sa kneza Miloša..
 
Kako pesacka zona a tramvaji na sred ulice? :) inace trenutno i ko zna do kad je stvarno nemoguca misija, vidis da nemaju resenje ni za sredjivanje Slavije kamoli jos to ...... jbg
 
Pa pešačka zona nešto poput Ilice u Zagrebu.. Samo pešaci i tramvaj (bolje i tramvaj u centru nego smrdljivi automobili i busevi). Ma za to sve samo treba volje i neko kome je stalo do izgleda grada..) Troše se novci na kojekakve gluposti
 
Nije poenta da bude samo lepo, nego i funkcionalno. Ako bi zatvaranje Kralja Milana (cisto da bi joj se divili kako je lepa) za posledicu imalo sabracajni haos i kolaps u okolnim ulicama, onda - ne, hvala!

O takvim stvarima cemo razmisljati kada resimo ozbiljne saobracajne probleme - kada se, boze zdravlja, izgradi onaj sistem koji pocinje na slovo M, kada se prosiri i bolje zazivi sistem prigradske zeleznice, kada se funkcionalno reorganizuje javni gradski prevoz, kada se na obodu centra izgradi dovoljan broj garaza itd.
 
Beogradu u poredjenju sa drugim gradovima uopste ne nedostaju pesacke zone. I ja i dalje cekam da mi neko da primer grada koji je zatvorio jednu od glavnih dzada (od ove ulice nema nista sire da ide na slicnom pravcu kilometrima okolo) na tolikoj duzini. I Knez Mihajlova takva kakva je sasvim respektabilne duzine, i jos se produzava na Kalemegdan. Cak i to je vise nego sto ima vecina evropskih gradova.

Mi stalno iz krajnosti u krajnost, ili pricamo o 6-tracnim tunelima koji bi kostali ne zna se ili nebulozama tipa zatvaranja autoputa ili glavnih ulica. Takve stvari su iskreno za radionicu i ovde samo smaraju. Ko ozbiljan moze da zamisli funkcionisanje grada (hitna pomoc, dostavna vozila, taksi, cak i da ukines "privatni" saobracaj) da mu odseces Kralja Milana?
 
Ne razumem zasto bismo iskljucili hitnu pomoc i dostavna vozila iz Kralja Milana. Oni vec idu Knezom pa nije toliki problem. Ne vidim potrebu za taksi vozilima.

Evo recimo, u Istanbulu je pesacka zona (jedna od mnogih), Istiklal caddesi dugacka 2km, mada njom u sredini ide tramvaj:

5489980.jpg


Naravno, nista bez dobrog, dooobrog metroa. :)
 
Vrh