Šta je novo?

Metro

@vucko
Znam ja to odavno, ali ipak sam morao da odreagujem.
@Пантограф
Verujem da je tako, kao sto si napisao, no ipak nije lose da se opomene. Amerikanci se cak polako menjaju i napustaju automobilski koncept gradova, dok to kod Australaca ide malo teze.
Ups, evo nas na 400-toj stranici :D
 
MilisaV":3luwsk3u je napisao(la):
ja koliko sam razume 2012 je baš hteo da napiše po metro po meri saobraćajnih inženjera aludirajući na ove naše saobraćajce što se bave urbanizmom.
Upravo to,ali me cudi da ne kapiraju.. :kafa: Slika je segment sistema tipa BGVoza koji fukcionise kao Metro u Perthu,ne mora se otici danas do Australije da bi videli kakav sistem perth ima :wink: Vucko dosadan si vise sa etiketama trolovanja i ti si postao LRT Lobista pa ti niko ne uzima za zlo,stvar tvog izbora :wink:
 
stf":387a2j4f je napisao(la):
Чини ми се да је основни разлог стартног одбијања Зидаревог предлога погрешни подсвесни став о нашој држави и граду. Патимо од неке неутемељене митоманије да је Србија велика држава а Београд не знам ни ја каква метропола.

Цела Србија се и величином и бројемс становника и распоредом насеља може гледати као једна просечна светска метропола и тако јој треба приступити. Београд је круг двојке, а Србија је један град. Цела држава нам нема становника као поједине светске метрополе које већ имају поменути интегрисани систем који је Зидар предложио.

Pa pazi, po broju stanovnika da, po rasporedu naselja - to nikako. Srbija nema gustinu naseljenosti kao jedna prosecna svetska metropola - da ima, ne bi imala 7 miliona stanovnika nego 50. Pomenute svetske metropole imaju po 5-10-20 miliona stavnika na povrsini jednakoj teritoriji (sireg) grada Beograda. Ne moze se Srbija posmatrati kao jedan grad jer ona to nije.
 
Па распоред насеља је формиран према железници и то је наша предност. Не видим разлог да наш регионални метро не спаја најважније градове као што градски метро спаја најважније градске тачке.
Зашто би регионални метро ишао нпр. само до Лазаревца? Чему? Ако може до Чачка нпр.
 
Karlo del Ponte":2vm6ssu9 je napisao(la):
Брате, бојим се да си погрешно разумео једну моју сугестију, а после још више ствари препустио машти, која се коси са рационалим...

Svodjene veoma smelog plana koji sam predlozio, ploda dugogodisnjeg rada i ucenja, na puku gresku u tumacenju jedne tvoje sugestije moglo bi se interpretirati kao obicna uvreda, da nije samo komicni izraz straha od nepoznatog. :roll:

Karlo del Ponte":2vm6ssu9 je napisao(la):
И Зидар, немој да сваких 5 минута мењаш планове. Онај предлог, који је био на Миксеру 2012. је био најбољи, и захтевао би тек нешто мало измена и подваријанти.

Pa nismo mi samozadovoljni BELAMovci pa da iz godine u godinu ponavljamo istu pricu. :?

Karlo del Ponte":2vm6ssu9 je napisao(la):
Сећаш се да сам тада био најактивнији кустос. Како да сада поново изађемо пред људе са суштински измењеним предлогом?

Mislis najaktivniji vodic, ili komentator.

Uloga kustosa je da ideju, misli i viziju docara publici kroz odgovarajuci pristup, prikladnu postavku i odabir dela.

Uostalom treba teziti tome da svaki posetilac bude u mogucnosti sam da razume poruku, bez potrebe da mu neko to licno objasnjava.

A ponovo izlaziti pred ljude sa istim predlogom nema smisla, sve to vec mogu da vide na sajtu metrobeograd.com

- - -

Uostalom sam predlog/plan/projekat metroa kao takav javnosti nije ni manje bitan.

Da li ce trasa ici malo levo ili malo desno, gore ili dole, da li ce vozila biti metrolika ili tramvajolika (ko uopste osim nas zaludjenika na ovom forumu vidi razliku? Uverili smo se koliko je tesko laicima docarati koja je razlika izmedju citadisa i metropolisa na stubovima ili u tunelu i zasto je to uopste bitno), sve je to strucna rasprava koja se ne obazire na sustinu pitanja:

Zasto uopste pravimo metro ?

Ako pravimo metro da bismo malo brze i komformije stigli od tacke A do tacke B, po principu sadasnjeg GUP-a, onda je to samo bahati luksuz koji sebi ovo drustvo ne moze da priusti
(nesto kao nova eskadrila MIG-ova).

Ako pak podjemo od vizije buducnosti drustva i grada, da zelimo da Beograd za 25 godina bude svetska metropola, onda je metro neodvojiv deo strategije da se taj cilj dostigne.
U tom slucaju se uopste ne postavlja pitanje da li da cemo praviti LRT ili metro, nista manje od metroa jednostavno ne dolazi u obzir, i to barem jednak najboljem na svetu ili jos bolji i od tog.

(Da nam je vizija recimo vojni pohod za osvajanje Evrope imalo bi smisla investirati u najsavremenije avione bez obzira na cenu)

Na tom putu ne treba se plasiti siroke slike i eksperimentisanja, koliko god neko resenje suludo izgledalo valja ga razmotriti, mozda se pokaze kao presudna inovacija.

Da je neko 1936 govorio da ce za 40 godina Beograd biti centar mocne drzave, grad avangarde i bitna tacka na mapi sveta a ne Balkanska palanka verovatno bi ga svi gledali kao ludaka ili neozbiljnog sanjara.
A bi bas tako: SFRJ, nesvrstani u Sava Centru, velegrad...


Projektovanje grada zahteva viziju.
Vizija zahteva cojones.
 
zidar":2f5gn6kq je napisao(la):
...Ako pravimo metro da bismo malo brze i komformije stigli od tacke A do tacke B, po principu sadasnjeg GUP-a, onda je to samo bahati luksuz koji sebi ovo drustvo ne moze da priusti
(nesto kao nova eskadrila MIG-ova).

Ako pak podjemo od vizije buducnosti drustva i grada, da zelimo da Beograd za 25 godina bude svetska metropola, onda je metro neodvojiv deo strategije da se taj cilj dostigne.
U tom slucaju se uopste ne postavlja pitanje da li da cemo praviti LRT ili metro, nista manje od metroa jednostavno ne dolazi u obzir, i to barem jednak najboljem na svetu ili jos bolji i od tog.

(Da nam je vizija recimo vojni pohod za osvajanje Evrope imalo bi smisla investirati u najsavremenije avione bez obzira na cenu)...



"Човек који има визије треба да посети лекара" - најпознатија је мисао једног од оних чувених немачких канцелара који су створили тамошње привредно чудо и утемељили данас најуспешнији модел државе и економије. Хелмут Шмит (1918 - , на власти 1974-1982), левичар и бриљантан интелектуалац, управо је сој политичара и вође какав недостаје данашњем свету. Имајући у виду овај арнаутлук од државе и крпеж од главног града што су нам га оставили наши велики визионари, и те како сам присталица Шмитове подругљивости на њихов рачун.

Како ми је својевремено испричао професор Грађевинског факултета у Београду Михајло Малетин (из "Јовинове екипе"), непоследно после рата, у револуционарно доба (када, у принципу, царују људи сумњивог знања) постојала су две оригиналне железничке визије за регион Београда: а) да се направи подземни метро за Нови Сад; б) да се локомотивама оре Панчевачки рит. Ових дана, на "Беобилду" је представљен оригиналан концепт београдског метроа који вози за Лесковац и Владичин Хан. Занимљиво.

Метро у Београду није никакав "бахати луксуз", већ потреба овог града, између осталог и - економска. Један од разлога зашто нам је на бар четири градска правца неопходан метро јесте и смањење издвајања за градски превоз, које ће, у овом обиму - диктираном бахатим и луксузним поинт-ту-поинт аутобуским моделом - финансијски угушити град. Актуелни модел јавног превоза у Београду је, иначе, тренутно пред потпуним колапсом.

Флоскулу "Београд светска метропола", са друге стране, нису се усуђивали да изговоре ни највећи овдашњи "визионари" и продавци сумаглице; чак и они би се задовољили (отрцаним) префиксом "европска", не усуђујући се да наш град виде у истом рангу са Лондоном и Њујорком, барем у сагледивој будућности. Све се, међутим, мења, па и визије, мада матрица по којој делају визионари остаје непромењена и једнако штетна.
 
"(Da nam je vizija recimo vojni pohod za osvajanje Evrope imalo bi smisla investirati u najsavremenije avione bez obzira na cenu)"

Molim da se ovakve gluposti vise ne iznose na forumu...
 
- Метро није бахати луксуз већ неопходна ствар ако не желимо да се урушимо у ову колотечину од аутомобилско-аутобуског концепта.

- ЛРТ по цени метроа и на основу актуелног ГУП-а јесте бахати луксуз.

- Набавка Мигова није луксуз него морање ако нам је до очувања оно мало преосталог суверенитета,поред тога што нам је и међународна обавеза да чувамо своје небо.У супротном ћемо туђој војсци плаћати чување нашег неба по цени која је на годишњем нивоу једнака цени 3-4 нова мига. Та набавка авиона се заиста врши у пропагандне сврхе тј у циљу обмањивања народа али је такође и корак даље од потпуног нестанка наше војске као било каквог фактора и нестанка нашег ратног ваздухопловства које је у 4-5 РВ-а у свету са највећом традицијом.Набавка тих авиона је још хитнија када се узме у обзир да су највреднији ресурси сваког РВ-а сами пилотиЈедном када се прекине "производња" школованих и обучаваних војних пилота прича се завршава а средства за поновно успостављање неког нивоа у РВ-у постају вишеструко већа.
 
stf":32adqn87 je napisao(la):
Па распоред насеља је формиран према железници и то је наша предност. Не видим разлог да наш регионални метро не спаја најважније градове као што градски метро спаја најважније градске тачке.
Зашто би регионални метро ишао нпр. само до Лазаревца? Чему? Ако може до Чачка нпр.

Zato sto je Cacak udaljen od Beograda 140 km i zato sto niko u Cacku ne gravitira ka Beogradu na dnevnoj bazi (ne postoji trocifren broj ljudi koji radi u Beogradu, a zivi u Cacku, i obrnuto), i ako postoji veliki gradski centar ka kom ce Cacak gravitirati onda je to Kragujevac, koji je udaljen 56 km. I ako treba da pravljenjem infrastrukture orijentisemo manje mesta ka vecem, onda cemo valjda orijentisati Cacak ka Kragujevcu a ne ka Beogradu, jer ne treba da bude cilj da se cela Srbija svakodnevno sliva u Beograd na posao.

Prigradska zeleznica treba da ide do Lazarevca jer je Lazarevac deo administrativne teritorije grada Beograda (samo ne znam koji je genije taj idiotluk smislio, al dobro) i zato sto gravitira ka Beogradu odavno i zato sto je udaljen 60 km a ne 140.

Takodje, fine su vizije i sve to, ali mislim da je debilno razmisljati o tome kako vezivati Cacak sa Beogradom u trenutku kada je doci iz Kaludjerice do centra cesto svojevrsni tip avanturistickog turizma.
 
То је моја највећа замерка овом плану.Поред тога што је,по мени нереалан па чак и непотребан њиме би извршили нову централизацију Србије,поред постојеће која нас је и онако малтене дотукла.

То што сви путеви у Србији,па и Балкану воде у Београд је његова велика предност али и велики недостатак Србије.
 
zidar":2cmuvvc0 je napisao(la):
Ako pak podjemo od vizije buducnosti drustva i grada, da zelimo da Beograd za 25 godina bude svetska metropola, onda je metro neodvojiv deo strategije da se taj cilj dostigne.

Metro ne cini metropolu, vec metropola cini metro (ukoliko u metropoli za to postoji volja). Istanbul i Los Andjeles su svetske metropole sa uzasnim javnim prevozom (Istanbul doduse napreduje po tom pitanju, a LA je jednostavno izgubljen slucaj), bile su to - bar Istanbul - dok je Beograd jos bio selo, i bice to u buducnosti a Beograd njihov nivo nikada dostici nece, bar ne u doglednoj buducnosti (tih 25 godina). Kada sagledamo sve u Beogradu i oko Beograda, cak i kada bi sutra na celo grada i zemlje dosli najbolji moguci ljudi, i krenuli da rade najbolje moguce stvari, Beograd ne bi za 25 godina bio svetska metropola poput Londona ili Pariza. Metropole stvara ili carstvo ili jako razvijena ekonomija - carstva nema, a i Beograd i Srbija daleko kaskaju po pitanju ekonomije da bi za 25 godina Beograd mogao da bude metropola od 5-10 miliona stanovnika, neke druge parametre i da ne spominjemo. Npr. natalitet...koliko to imigranata Beograd treba da privuce u sledecih 25 godina (i odakle? i kako?), a da stanovnistvo ostalih gradova u Srbiji ostane bar na 50% danasnjeg nivoa, da bi postao svetska metropola?

I na kraju, zasto zelimo da Beograd bude "svetska metropola"? Ja to ne zelim. Ja zelim da Beograd bude grad koji dovoljno velik da bude interesantan, dinamican, i da u njemu ne vlada ucmala atmosfera, a opet grad koji je dovoljno mali da ti ne treba 2 sata sa kraja na kraj sa sve 15 linija metroa. Po meni optimalna velicina grada je 2,5 miliona stanovnika, sve ostalo "nije za ljude". Pariz mi je super za posetu, turizam, ali tamo ne bi ziveo...isto vazi za London, Njujork, Sao Paulo, itd. Zasto patiti od kompleksa velicine? Dovoljno smo kao grad veliki, valjda urediti ovo sto imamo na najbolji nacin (a to je npr. pravi metro a ne LRT budzevina), a ne zamajavati se megalomanijom.
 
Отишли смо превише у ширину без преке потребе.Када би се сва железничка инфраструктура коју имамо довела у пројектовано стање имали бисмо препорођену државу а добрим делом и Београд. Пругом су нам повезани сви већи градови у Србији а у Београду и делимично Нишу су неопходни највећи радови како би се из постојеће железничке мреже извукао максимум за те градове. Не видим стварно неку велику филозофију у томе да нам се постојеће пруге ремонтују,набаве нова возна средства и тиме решимо проблеме железничког транспорта у највећем делу Србије. Мислим да је у тим околностима чак и контрапродуктивно увлачити у проблематику БЖЧ-а остатак железничких праваца у Србији.
 
BEOGRAD - Šef odborničke grupe SNS u beogradskom parlamentu Aleksandar Jovičić izjavio je danas da će politika gradonačelnika Beograda Dragana Đilasa gradski prevoz "dovesti do kolapsa i vratiti u prošli vek".

"SNS je upozoravala gradonačelnika Đilasa da će njegovo bahato rukovođenje gradom i nekonsultovanje struke gradski prevoz dovesti do kolapsa i vratiti u prošli vek", rekao je Jovičić.

Jovičić je dodao da je SNS Đilasa upozoravala i da se problemi funkcionisanja gradskog prevoza ne rešavaju "postavljanjem partijskih kadrova bez iskustva na čelo GSP, kupovinom preskupih autobusa i zaduživanjem preduzeća", te da je ta stranka nudila konkretna rešenja koja bi sigurno dovela do poboljšanja stanja u javnom gradskom saobraćaju.

Odgovornom politikom raspolaganja finansijskim sredstvima, ulaganjem u postojeći vozni park i njegovo adekvatno održavanje, kao i uvođenjem adekvatnog tarifnog sistema naplate karata, decentralizacijom upravljanja u sistemu organizacije, GSP bi danas bio u stanju da efikasno obavlja svoju delatnost, ukazao je Jovičić.

Šef odbornika SNS je naveo da je Đilas svaki apel naprednjaka da se politika vođenja grada mora promeniti kvalifikovao kao atak na njega i usporavanje ostvarenja njegove "vizije" modernog Beograda.

"Rezultate Đilasove "vizije" Beograđani danas mogu jasno videti. Svakom građaninu Beograda je jasno da je uvođenje "Bus-Plus" sistema naplate promašen projekat, da je prevoz u gradu svakim danom sve lošiji, a da nova zaduživanja "GSP" vode u bankrot", rekao je Jovičić.

SNS, prema njegovim rečima, insistira da Đilas prestane da svoju funkciju koristi isključivo u sopstvene marketinške svrhe i poziva ga da počne da rešava nagomilane probleme. iZVOR SNS
 
Још један популистички памфлет који је притом 100% неискрен.Тако су ти исти назадњаци годинама називали жуте издајницима због Космета па смо видели шта ови урадише. А не знам ни какве везе има ово у памфлету са метроом?
 
Pamflet jete ali ovakvi stavovi o javnom prevozu kao i odluke mogu da uticu na pricu o Metrou,da li ce se graditi po starom ili novom projektu,ko ce ga graditi da li Vukan ostaje ili se vraca u L.A.Moramo da smo veoma osetljivi na sve izjave o stanju u javnom prevozu.. :kafa: Predpostavljam da si ti veoma zadovoljan sa stanjem u javnom prevozu,Gsp,bus plus i zasto se studija o Metrou radi po drugi put..i jos se radi..radi..
 
Delija":2zk637ly je napisao(la):
Отишли смо превише у ширину без преке потребе.Када би се сва железничка инфраструктура коју имамо довела у пројектовано стање имали бисмо препорођену државу а добрим делом и Београд. Пругом су нам повезани сви већи градови у Србији а у Београду и делимично Нишу су неопходни највећи радови како би се из постојеће железничке мреже извукао максимум за те градове. Не видим стварно неку велику филозофију у томе да нам се постојеће пруге ремонтују,набаве нова возна средства и тиме решимо проблеме железничког транспорта у највећем делу Србије. Мислим да је у тим околностима чак и контрапродуктивно увлачити у проблематику БЖЧ-а остатак железничких праваца у Србији.

Slazem se. Sto se zeleznice tice, trebaju nam pruge tako da vozovi mogu da idu preko 100 km/h, tako da relacije od 100 km mozemo da prelazimo za manje od sat vremena. Npr. da od Beograda za 45 minuta mozemo stici do Novog Sada, ili za 2 sata i 15 minuta do Nisa. A "samo" to (projektovano stanje) zahteva velika ulaganja zbog ocajnog stanja zeleznice. Tako da je zamajavanje za megalomanskim "Metro Srbija" projektima u najmanju ruku nepotrebno.
 
Слажем се ја да је интеграција шинских система неопходна,па можда и круцијална али интеграција у конвенцијалном смислу је једно а "метро Србија" нешто сасвим друго,судећи бар по Задаревим плановима.
 
"da bi za 25 godina Beograd mogao da bude metropola od 5-10 miliona stanovnika"

Ne daj Boze! Ja bih da ne ide preko 2 miliona i da se povrsinski smanjuje...
 
Ja bas dodjoh iz cacka veceras.10 ljudi u busu u 18h a ibarska skoro skroz prazna.Jedino od barajeva do BG-a se moze reci da je bilo guzve.
 
2012":175bjlk0 je napisao(la):
Jovičić je dodao da je SNS Đilasa upozoravala i da se problemi funkcionisanja gradskog prevoza ne rešavaju "postavljanjem partijskih kadrova bez iskustva na čelo GSP, kupovinom preskupih autobusa i zaduživanjem preduzeća", te da je ta stranka nudila konkretna rešenja koja bi sigurno dovela do poboljšanja stanja u javnom gradskom saobraćaju.
Jel vidi neko ovde da je u ovoj i ovakvoj zemlji nepremostiv problem i nenadoknadiv materijalni trosak kupovina novih "preskupih" autobusa ( cuj preskupi solarisi a sta bi bilo da su kupljeni manovi ili ne daj boze mercedesi, verovatno bi bio organizovan javni poziv na linc gradskih funkcionera)?
I ovde se nasiroko razglaba o nekakvoj skorijoj izgradnji metroa?! Dajte ljudi zatvarajte ovu nebulozu od teme vise!
2012":175bjlk0 je napisao(la):
Odgovornom politikom raspolaganja finansijskim sredstvima, ulaganjem u postojeći vozni park i njegovo adekvatno održavanje, kao i uvođenjem adekvatnog tarifnog sistema naplate karata, decentralizacijom upravljanja u sistemu organizacije, GSP bi danas bio u stanju da efikasno obavlja svoju delatnost, ukazao je Jovičić.
Na ovo mogu samo grohotom da se nasmejem. Da se napredni pitaju ulagalo bi se u postojece vremenski pregazene i prevazidjene krseve za koje ti treba vestina i snaga da bi se na njih napentrao. Da da oni ce da izgrade metro i to onaj pravi, po svim svetskim standardima. Nemaju mozdanog kapaciteta ni da shvate znacaj niskopodnog autobusa u zahuktalom 21-ov veku a kamoli znacaj metroa.
 
Delija":q5auu5wy je napisao(la):
Слажем се ја да је интеграција шинских система неопходна,па можда и круцијална али интеграција у конвенцијалном смислу је једно а "метро Србија" нешто сасвим друго,судећи бар по Задаревим плановима.

Upravo. Integracija je neophodna ali posmatrati ceo zeleznicki sistem kao jedan "metro" je po meni ici bas predaleko...
 
Pa sve to može ako postoji vizija na kojoj počne da se radi,ali sve dok saobraćajci razvalače metarske tramvajske šine, kablove sa lakat krivinama nema šanse,problem je u saobraćajnoj ekipi koja ima viziju x5 ice i rezervisane trake za iste.
 
Sve japanske zeleznice osim onih vozova cije ime zaboravih a idu 300-400 km na sat su na metarskom koloseku,pa cak i metro u Tokiju,dakle nema veze sa sirinom koloseka.Vec je mantra kod nas od Jovina i ekipe od 1980tih na ovamo da je sve sto je na koloseku od metar tramvaj a to nije istina.
 
Da tačno, u okolini Barselone postoje FGC žaleznice (Železnice Katalonije), koje na najvećem delu svog sistema koriste metarski kolosek, prolaze i ispod dobrog dela grada (baš kao podzemna), i opslužuju dolinu reke Llobregat, zapadno od Barselone. Vozovi rutinski idu 100+ km/h, a tuneli su naravno uži i samim tim jeftiniji. Zanimljivo da u drugom (manjem) delu sistema FGC koriste standardni kolosek, a i jedno i drugo je odstupanje od klasičnog španskog koloseka od 1668 mm, koji je bio i ostaje glavna širina u Španiji, dok se samo high speed linije rade na normalnom koloseku. Metro Barcelone je inače na 1672 mm (ali to je zbog razlike od samo 4 mm, ipak kompatibilno sa državnim železnicama). Osim toga sve podzemne linije u Barseloni (a to je kompleksan sistem zvaničnog metroa Barselone, FGC železnica i državnih Renfe železnica koje imaju često zajedničke ili povezane podzemne stanice tako da se sa jednog sistema lako prelazi na drugi) koriste napajanje preko kontaktne mreže i pantografa - dok je treća šina kod nas još jedna mantra koju koriste kao argument da "je tek to pravi metro". Gomila budalaština. Svaki sistem koji je potpuno nezavisan od ostatka saobraćaja suštinski funkcioniše kao metro sistem, i tu širina koloseka, ili vrsta napajanja igra tek minornu ulogu.
 
Vrh