Šta je novo?

Samoupravljajuca vozila

Važno: The Atlantic postavio link ka dokumentu NHTSA u vezi samoupravljajućih vozila.

Link ka članku: http://www.theatlantic.com/national/archive/2016/02/google-driverless-car/462153/

Link ka dokumentu: http://isearch.nhtsa.gov/files/Goog...interp request -- 4 Feb 16 final.htm#_ftnref6

Obratite tekst III. Table A.

NHTSA odgovor glavnom čoveku Gugla Krisu Urmsonu za projekat samoupravljajućih automobila glasi ovako:

NHTSA interprets the SDS to be the "driver" or "operator" for the following specific FMVSS provisions. As discussed above, we have no defined way at this time of verifying Google's compliance with this interpretation of these requirements. Thus, if Google certified its compliance with these provisions consistent with this interpretation, NHTSA would be unable to conduct confirmatory testing to satisfy ourselves that such compliance was valid. Therefore, unless and until NHTSA develops performance criteria and test procedures for evaluating whether the SDS satisfies the FMVSS provision in question to be met, or a standard providing equal or greater safety, it cannot interpret Google's SDV as compliant with these standards and requirements. Google may wish to petition the agency for exemption from these petitions in the interim.

NHTSA Response

We agree that the SDS is the driver for purposes of this paragraph.

^^^U pitanju su izuzeci zakona namenjenog manuelnim vozilima (manuelnim sa autopilotom) koji se odnose na potpuno samoupravljajuća vozila (NTSA nivo 4 odnosno UGV, odnosno "Unmanned Ground Vehicle") poput Guglovih.

Skraćenica SDS se odnosi na Self Driving System/Sistem za Samoupravljanje a SDV na Self Driving Vehicle/Samoupravljajuće Vozilo.

Pominje se i to da NHTSA ne može interpretirati Guglova samoupravljajuća vozila kao usaglašena sa testovima jer ih još nema, odnosno ne mogu biti izvedeni. Takođe, navodi se da Gugl može zamoliti za privremeno izuzimanje njegovih sistema iz dotičnih paragrafa.
 
http://www.reuters.com/article/us-google-selfdrivingcar-idUSKCN0W22DG

Rojters prenosi kako je zabeležena prva nezgoda u samoupravljajućem režimu. Test vozač je svakako mogao sprečiti nezgodu ali nije (što postavlja pitanje da li imamo vajde od test vozača) jer je očekivao isto što i kompjuter, verovatno u skladu sa zakonom kao što je to bio slučaj u svim incidentima do sada.

Gugl je priznao deo odgovornosti vodeći se logikom da čak i da je vozač autobusa kriv Gugl je mogao sprečiti nezgodu tako što bi sistem samoupravljajućeg vozila propustio autobus u svakom slučaju. Ova lakša nezgoda je sada dovela do izmene koda tako da ne samo što će sistem u budućnosti izbegavati autobuse već i kamione. To je veliki pomak. Tako nešto nije moguće sa ljudskim vozačima koji uvek prave iste greške jer nemaju isti mozak, i pored toga što su propisi isti.

http://www.businessinsider.com/tim-...-going-to-be-christmas-eve-for-a-while-2016-2

Biznis Insajder prenosi kako Tim Kuk kaže da ćemo se načekati Eplovog automobila.

Do you remember when you were a kid, and Christmas Eve, it was so exciting, you weren't sure what was going to be downstairs? Well, it's going to be Christmas Eve for a while.

Sećate se kada ste bili dete za Badnje Veče, bilo je tako uzbudljivo, niste znali šta vas čeka dole (u prizemlju u dnevnoj sobi)? Pa, Banje Veče će potrajati.

Da pogledamo šta je skoro imao Ilon Mask da kaže po tom pitanju:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hmFDYpwdvbg[/youtube]

Q: You bet that's gonna happen? You heard anything?

A: Well it's pretty hard to hide something if you hire over a thousand engineers to do it.

Q: So you think Apple is serious about it?

A: Yeah, I do. Heheheh It's an open secret.

Onda kako prenose San Hoze Merkjuri Njuz i Ej Bi Si 7 Njuz izmamo vesti i o noćnom uznemiravanju komšija koji žive pored Eplovog misterioznog kompleksa u Sanivejlu.

http://www.mercurynews.com/business...lent-mysterious-noises-from-sunnyvale-complex

http://abc7news.com/news/mysterious-noises-coming-from-apple-sunnyvale-complex/1218178/

^^^Zanimljivo je kako stanar Džejms Porter opisuje zvuk koji dolazi iz kompleksa.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LqFWvAplIKc[/youtube]

^^^Zvuk Tesle P85D na dinamometru.

Zvuk sa Ej Bi Sievog snimka nije baš ovakav. Džejms pak spominje zvuk elektromotora koji se udaljava. Isto tako na članku Merkjuri Njuza spominje se sistem neverovatno brzog punjenja.

That mysterious hum that neighbors said originated in the complex could come from charging a high-intensity electrical capacitor, a piece of equipment "that lets you store electricity so that you can release huge amounts of electricity in a very quick period of time," said senior MIT system dynamics lecturer John Carrier. "I wonder if they're trying to build up a lot of electricity to see if they could surge-charge a battery. Could I charge a car up in seconds?"

To misteriozno zujanje za koje komšije kažu da dolazi iz kompleksa može doći od punjenja električnog kondenzatora velike jačine, opreme "koja omogućava da sačuvate struju kako bi mogli pustiti ogromnu količinu struje u veoma kratkom vremenskom periodu," rekao je viši predavač za sistemsku dinamiku sa instituta MIT.

^^^Ako išta možemo da zaključimo od ovoga jeste da snimljen zvuk ne stvara automobil nego oprema za punjenje njegovih baterija dok zvuk koji opisuju komšije očigledno predstavlja testiranje šasije na dinamometru.

Takođe važno pomena jeste i to da Epl ne može sebi dozvoliti da izbaci na tržište ručno vožen električni automobil, niti veoma automatizovan jer bi po plasiranju proizvoda bio iza konkurencije. Ako išta drugo ovo će biti potpuno samoupravljajući dvosmerni električni pod poput koncepta iWe za četiri putnika koji se može videti na slici prvog posta ove teme. Evo drugih slika:

Apple-iWe-Concept-by-Shane-Baxley-03.jpg


Apple-iWe-Concept-by-Shane-Baxley-02.jpg


Apple-iWe-Concept-by-Shane-Baxley-01.jpg


Apple-iGo-Car-Sharing-Service-Concept-05.jpg


^^^Praktično Ajfon na točkovima za 4 osobe. U Parizu će možda voziti do RER-a, centralni Pariz će imati zabranjen pristup privatnim automobilima dok će možda čak i veći samoupravljajući podovi vršiti funkciju linijskog fidera metrou. Biće proterani i autobusi.

A šta ćemo sa Beogradom koji nema ni jedan metro a kamoli dva? Zapitajte se. GSP ode u staro gvožđe do 2030. najkasnije.

Još jednu vest imamo koja tu prognozu potkrepljuje. Ovoga puta Top Gir prenosi reči Johana Jungfirta glavnog čoveka Folksvagena za digitalizaciju.

http://www.topgear.com/car-news/geneva-motor-show/vw-build-self-driving-cars-faster-competition

Johann Jungwirth said: “In a few years we’ll see vehicles without a steering wheel or pedals. This is not 2030. I’m talking about five years from now. By 2025 it will be commonplace.”

Johan Jungfirt je rekao: "Za nekoliko godina videćemo vozila bez volana ili papučica. Ovo nije 2030. Govorim o pet godina od sada. 2025. to će biti uobičajeno.

Da li je ovo prikrivanje skandala u vezi emisije ili se zaista bore za deo kolača ogromnog tržišta videćemo kada zapazimo prototipove po ulicama.

Izvršni direktor Dženeral Motorsa Meri Bara izjavila je da niko neće poremetiti GM već da će se GM "samoporemetiti" (self-distrupt). Setite se kodaka koji nije prešao na "digitalni kolosek". Svi proizvođači koji ne počnu uskoro da proizvode samoupravljajuća vozila ispašće iz igre. A vidi se i u kom pravcu se ide. Da li će uopšte i koliko će dugo prodavati vozila sa volanom? Ide se ka samoupravljajućim podovima prikazanim na slikama gore.
 
Kakvi su nasi vozaci samoupravljajuca vozila su sasvim dobra cak i neophodna alternativa :)
 
Vi se odusevljavajte, ali ja se jezim od tih najava...

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Forsira se priča da samoupravljajuća vouila moraju biti i ekološka, što će reći električna a troškovi proizvodnje elektromobila su i dalje previsoki.

Tesla motors pravi samo velike luksuzne limuzine jer one omogućuju velike marže, ali Tesla od tih marži nema ni M, posluju sa gubicima, a sa manjim vozilima ti gubici bi bili još i veći.

Upravo će konflikt ove dve činjenice dobrano odložiti masovniju upotrebu ovih vozia. Nije nemoguće da ćemo prvo u saobraćaju videti samoupravljajući voz, pa tramvaj, zatim autobus ili trolejbus, pa tek onda auto.
 
Pazite post je predugačak da ga ne bi sekao po različitim postovima jer iovako cela tema više liči na blog nego na forum. Ko ima živaca da čita neka čita a ko nema neka preskače pasuse ili se fokusira samo na odgovore na tekstove pod navodnicima. Posebno obratiti pažnju na tekst ispod video klipa.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374070#p374070:3q18zxuu je napisao(la):
Igor » 01 Mar 2016 11:32 pm[/url]":3q18zxuu]Kakvi su nasi vozaci samoupravljajuca vozila su sasvim dobra cak i neophodna alternativa :)

Ja kad sam čuo da je u nezgodi učestvovao autobus i to zglobni pomislio sam da je neko stradao jer sam mislio da je u pitanju prototip a ne Leksus.
Ne samo što su sada sprečene sve nezgode sa istim scenariom već su ubačeni i sličini scenariji sa drugim parametrima (recimo mnogo veće brzine) koji bi doveli i do smrtnog ishoda. Sve to je sprečeno zbog ove lakše nezgode. Paradoksalno, bilo bi više od jednog povrećenog da do kontakta vozila nije došlo, odnosno da je autobus naglo zakočio jer bi više ljudi sigurno palo.

Već se u samom startu (prilikom testiranja) vidi da su prilično bezbedni. Kalifornijske potrošačke grupe (koje su verovatno odgovorne za odluku DMV o obaveznom ugrađivanju volana) su već počele da laju kako je tehnologija daleko, kako je potreban volan i vozač ali zdrav razum ne ide u njihovu korist. Pa baš ova nezgoda dokazuje da vozač, a samim tim ni volan očigledno ničemu ne služi, samim tim i potkrepljuje Guglovu teoriju. Isto tako da je tehnologija daleko zašto nije bilo više nezgoda? Evo ja sam recimo prvi očekivao da će svaki dan Guglova vozila udarati u sve redom, da će biti mnogo povređenih pa čak i poginulih kada se uzme u obzir ono što se moglo videti na klipovima sa Darpinog takmičenja. To je bilo pre 15 godina a tehnologija je u međuvremenu usavršena. Dakle nisam bio u pravu. Sad zamisli da su svi oni automobili sa vozačem koji su učestvovali u nezgodama sa guglovim vozilima bili takođe samoupravljajući. Do njih ne bi došlo. Da je ovaj autobus takođe bio samoupravljajući ni do ovoga ne bi došlo. Svaki slučaj do sada je imao ljudski faktor zbog toga što nijedno vozilo nije imalo V2V komunikaciju kako bi komuniciralo sa ostalim vozilima. Dakle ključ za koegzistenciju ručno voženih i samoupravljajućih automobila bez volana leži u umreženju odnosno V2V (komunikacija vozilo-vozilo) i V2I (komunikacija vozilo-infrastruktura) tehnologijama kako bi bezbednosni sistem ručnih vozila preuzimao kontrolu od vozača protiv njegove volje. Eto slučaja sa automatskim kočnicama. Takvi ADAS sistemi će biti obavezni po zakonu.

Ford je počeo da testira vožnju po snegu. Pada mi na pamet GPR (Ground Penetrating Radar). Pošto je sneg gust a put još gušći onda u zavisnosti od gustine podoge u stvarnom vremenu kompjuter može da vidi šta se trenutno nalazi ispod snega a ispred, iza ili sa strane vozila dok je u pokretu, bez obzira na brzinu.

Najmanju gustinu ima magla, veću već ima kiša, pa bara, sneg, blato, zemlja i na kraju najveću kamen i kolovoz bez obzira na vrstu podloge (da li je tucanik, kocka, asfalt ili u budučnosti ko zna šta još, recimo elektronski put sa fotovoltaičnim panelima). Zapravo senzori su superiorniji od ljudi. Vide ono što mi ne možemo. Ključ je da ih ima mnogo, istovremeno da budu i jeftini kako bi bili primenjivi na tržištu a sistem dovoljno bezbedan. Na primer samo GPR sistem mora imati više bekap sistema u slučaju da jedan ima problema. Zanimljivo je da je cena lidara ne samo znatno smanjena za par godina već je taj jeftiniji čak i superiorniji. Isto važi sa svim ostalim komponentama. Kad sam video Envidijin kompjuter za samoupravljajuća vozila brzine 150 (stotinu i pedeset, nije greška) makbukova pro zinuo sam. Pa Igore ploča je manja od ploče prosečnog laptopa.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374079#p374079:3q18zxuu je napisao(la):
laki72 » 02 Mar 2016 01:04 am[/url]":3q18zxuu]Vi se odusevljavajte, ali ja se jezim od tih najava...

Sent from my LG-D320 using Tapatalk

Mene plaši da ne ostanemo bez ikakvog prevoza na kakav smo navikli mada kada se bolje razmisli čak i bez metroa imaćemo ekonomičan sistem od vrata do vrata (što je sada misaona imenica) sa istom ako ne i većom srednjom brzinom od metroa. Mnogo brži od postojećeg autobusko-tramvajskog.
I neće biti ni skuplji jer ako grad otkači rupu bez dna poput GSP-a (što će rado učiniti zbog racionalizacije), privatnike i Lastu sa 50% postojećeg budžeta za dotiranje uspeće dodatno da snizi pretplatu izabranog/ih provajdera mobilnosti.
Da li će to biti Epl, Mercedes, Folksvagen, Dženeral Motors ili domaći Fijat iz Kragujevca, ili pak konzorcijum kao što je sada slučaj sa privatnicima o tome je rano govoriti.

Bilo kako bilo grad će nesumnjivo držati glavnu reč u stvaranju pristupačnije tarife ovdašnjoj kupovnoj moći.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374084#p374084:3q18zxuu je napisao(la):
tragac » 02 Mar 2016 03:07 am[/url]":3q18zxuu]Forsira se priča da samoupravljajuća vouila moraju biti i ekološka, što će reći električna a troškovi proizvodnje elektromobila su i dalje previsoki.

Tesla motors pravi samo velike luksuzne limuzine jer one omogućuju velike marže, ali Tesla od tih marži nema ni M, posluju sa gubicima, a sa manjim vozilima ti gubici bi bili još i veći.

Upravo će konflikt ove dve činjenice dobrano odložiti masovniju upotrebu ovih vozia. Nije nemoguće da ćemo prvo u saobraćaju videti samoupravljajući voz, pa tramvaj, zatim autobus ili trolejbus, pa tek onda auto.

Cena nije problem jer mi nećemo ni posedovati ta vozila. I tramvaj košta 3 miliona pa zašto moramo svi da ga kupimo kada nam je jeftinije da imamo markicu? Grad kupuje tramvaje za nas, ne mi. Ako Ford proizvodi a i sam preuzima ulogu GSP-a logično je da žrtvuje kapitalne troškove kako bi se investicija dugoročno isplatila. Baš kao što je slučaj sa pomenutim tramvajem. Pritom niti je teret kapitalne investicije na nama, niti na gradu što će samo ubrzati tranziciju na novi sistem.

Samoupravljajući voz je suvišan jer decenijama postoje automatski sistemi sa kontrolnim centrom, pipl muveri itd. Nikada nisu toliko zaživeli pa neće ni sad.
Tramvaj je krut pa još zavisni šinski (sa šinama ugrađenim u kolovoz). Ako pod sistem omogućava vožnju od vrata do vrata sa srednjom brzinom metroa ako ne i većom, pritom opslužuje ceo grad za razliku od metroa i tramvaja logično je da su šinski sistemi prevaziđeni i preskupi pri čemu se finansiraju iz gradske kase koju svaki grad pa i naš hoće da oslobodi racionalizacijom.
Epl i Dajmler imaju veću moć nego svi proizvođači autobusa i trolejbusa zajedno. Dakle i autobusi otpadaju iz priče.
E sad zamisli kada Eplu i Dajmleru dodamo Gugl, Dženeral Motors, Ford, Tojotu, Reno-Nisan alijansu i Folksvagen Grupu. Zgaziće ih kao bubašvabu a da to neće ni primetiti. To su neočekivane posledice. Na vidiku je istorijska tranzicija, svidelo se to nama ili ne.

Evo novih vesti sa Ženevskog sajma.

http://www.businessinsider.com/ap-bmw-rolls-out-new-models-sees-modest-growth-in-europe-chin-2016-3

He said Daimler sees two roads toward autonomous driving, in which the car's computers and sensors enable it to stay within lanes and avoid other vehicles and pedestrians, "one being a more evolutionary one" in which automation is gradually added. The other path is completely autonomous driving in limited areas, which then expands.

Šta ima da kaže Dajmlerov Diter Zeče:

Dajmler vidi dva puta ka samostalnoj vožnji gde komjuteri i senzori omogućavaju automobilu da stoji u trakama i izbegava druga vozila i pešake, "jedan više evolutivni" gde je automatika postepeno dodata. Druga staza je potpuno samostalna vožnja u ograničenim područjima koje se onda širi.

^^^U prevodu posle one izjave da nije očekivao ono što je video u Silikonskoj Dolini (brzinu razvoja) zabrinuo se za budućnost kompanije pa je počeo da razmišlja o mogućim putevima razvoja. Jedan je tradicionalan, evolutivni a drugi revolucionaran gde bi verovatno morao da kanibalizuje Evobus čija je keš krava svakako Citaro.

Baš sam u prethodnom postu i spomenuo Meri Baru, odnosno samoremećenje. Ako to ne urade upašće u živo blato iz kojeg neće moći da se izvuku ma kako velika zverka bili jer konkurencija naprosto ode svojim putem.

Nije teško zaključiti u kom pravcu se ide. E sad ja ne mislim da će se ovo desiti preko noći već u toku naredne decenije - decenije i po ali isto tako ne mislim ni da će se preterano kočiti. Legalni okviri će se jednostavno nametati zakonodavcima širom sveta sami od sebe.

Znači već smo upali u začarani krug bez povratka, u centrifugu. Sve što je moglo da pođe "naopako", već je i pošlo.

Srbija je potpisnik Bečke Konvencije. Već sada Nemačka (koja u suprotnom rizikuje da joj autoindustrija sa 775.000 zaposlenih bude desetkovana zbog nove konkurencije) vrši enorman pritisak da se u član 8 i 12 doda deo rečenice "ili samoupravljućeg sistema" odnosno "ili samoupravljajući sistem" pošto se spominje samo vozač. Srediće oni to prilično brzo tako da ništa ne treba da se sekiramo. To znači da će Srbija jednostavno biti primorana da se usaglasi, baš kao što je uvek do sada kao mala Evropska satelit-država i bila.

Pred te male izmene moraće da urade isto što i Američka NHTSA, odnosno da naprave izuzetke za samoupravljajuća vozila na onim mestima gde zakon namenjen ručno voženim vozilima jednostavno nije primenjiv. Takođe treba da ubace ono što je primenjivo u "legalnom ekosistemu" sa takvim vozilima. Recimo NHTSA je u grdnim rešenjima poistovetila vozača sa sistemom (kompjuterom) nebili ubrzala modifikaciju legalnog okvira. Ono što je problematično će morati da reše ubacivanjem primenjivih rešenja koja trenutno nedostaju, odnosno čije mesto zauzimaju rešenja primenjiva kod ručno voženih a neprimenjiva kod samoupravljajućih vozila.

No to nije neki bauk jer će vrlo lako sve države potpisnice povelje to prihvatiti bez izmišljanja tople vode uključujući i Srbiju.

Imamo još jednu veoma svežu vest staru samo 8 sati.

http://uk.businessinsider.com/apple...-california-project-titan-electric-car-2016-3

Epl je upravo zakupio bivšu Pepsi Co. fabriku za flaširanje u Sanivejlu na samo nekoliko blokova od kompleksa iz kojeg dolazi buka.
Nešto ovde mnogo smrdi. Prvo igleda da će kola imati značku "Powered by Tesla" a drugo se samo od sebe nameće. Gugl i Tesla su već dosta zašli u vode testiranja samoupravljajućeg sistema. Da neće Epl naprosto da ugrađuje Guglov sistem?

Ako je samoupravljajući pod Ajfon na točkovima bez iOS-a a Gugl ne proizvodi hardver već samo Android OS, te da Epl ne može da sustigne Gugl sa testovima samoupravljajućeg sistema (jer ovaj jednostavno to radi godinama) onda nije teško zamisliti da Gugl ugrađuje sistem u Eplova kola. Još gore. Ako se udruže kompletna autoindustrija će završiti na starom gvožđu ma koliko se pojedini proizvođači trudili. E sad gde su tu proizvođači autobusa? Nešto ih ne vidim.

Kada dva dinosaurusa pojedu autoidustrijskog slona onda su verovatno već pogazili i ceo autobuski mravinjak.

Pa dva najveća proizvođača autobusa, ne samo gradskih Evobus i M.A.N biće kanibalizovani od strane sopstvene matične kompanije (Dajmler i Folksvagen Grupa). Ostaće samo drumski dronovi - kamioni. Samoupravljajući podovi će samo biti putnički drumski dronovi i ništa više.

Na kraju dolazimo do Srbije. Fijat u Kragujevcu donosi veći prihod od Ikarbusa tako da Vlada treba da privlači proizvođače i to sa akcentom na samoupravljajuće podove. Zato treba blagovremeno da razgovaraju sa kolegama iz Evrope. Ni jednu vest nisam čuo od strane naše vlasti u vezi samoupravljajućih tehnologija. Jednostavno ćute jer znaju da će biti protesta vozača. Ali to je neizbežno jer je rekoh, sve što je moglo poći naopako već odavno i pošlo i to sa druge strane Atlantika kako to uvek biva.

Evo Jungfirta iz Folksvagena. Snimak je od juče ni manje ni više nego sa salona u Ženevi.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eJonwgBa_y8[/youtube]

Na Nemačkom je. Na 2:38 prikazuje sadašnje stanje ulice sa lateralnim parkingom. Na 2:59 prikazuje istu ulicu sa malim i velikim podovima. Na 4:35 spominje mane autobusa kod ljudi sa posebnim potrebama dok na 4:53 prikazuje slepog čoveka u velikom podu sa 4 sedišta poput koncepta iWe s tim što su sedišta okrenuta jedna ka drugim. Pored toga na istoj slici može se videti kontrolni panel poput guglovog što znači da je vozilo bez volana. Takođe prikazan je i slep čovek ispred malog poda, takođe Nivo 5 - Potpuna Automatika (bez volana). Svaka nezgoda će predstavljati odgovornost za proizvod (product liability) dok ćemo mi biti samo putnici.

I to sve dolazi iz usta Folksvagena u čijoj je grupi i M.A.N koji i sam pravi autobuse a pritom je jedan od renomiranih proizvođača. Kanibalizacija, ništa drugo.

I na šta je sada Diter Zeče primoran nego da zaboravi na F015 za masovno tržište. Derivat tog koncepta biće prodavan kao ultraluksuzna verzija sa manuelnom opcijom. Gde vozačke dozvole budu potpuno ukinute biće ilegalno voziti ga ručno, osim na autodromu. Došli smo do priče sa konjima majko mila. Tako se brzo dešava da javni prevoz ne može tako brzo da odreaguje jer se kapitalne investicije jednostavno presporo pretvaraju u stvarnost. Nekoliko redova veličine sporije od razvoja Silikonske Doline koja je već povukla autoindustriju sa sobom.

Dva IT džina kakva svet još nije video prouzrokovala su prelazak autoindustrije u najbržu brzinu samo zbog činjenice da u Silikonskoj Dolini promene nastaju gotovo trenutno u odnosu na ostale industrije. Autoindustrija je u overdrajvu ali ostali ne mogu da stignu. U legalni sistem ne sumnjam da će kočiti (kako su do sada kružile priče), zapravo ubrzaće jer će sam biti pod pritiskom. Ovi ostali jednostavno neće moći da se nose sa tim. Ukočili su se baš u najgorem momentu.

Folksvagen nije jedini. Istog dana na istom događaju najvišim zvaničnicima iz sveta autoindustrije su puna usta jedne te iste stvari koja znači samo jedno - tektonske promene u autoindustriji. Katalizator? Silikonska Dolina sa razvojem bržim od konkurencije.

Javni prevoz, putnička spora železnica a posebno regionalni aviosaobraćaj koji izjedaju kako samoupravljajući automobili tako i brze pruge ne mogu da se nose sa ovim gore navedenim promenama.

Sad će Igor da se smeška kada ovo kažem ali ispada da će na kraju završetak Prokopa dobro i doći.
 
Moram odvojiti ovo. Najnovija vest koja se indirektno tiče i Srbije.

http://www.bloomberg.com/news/artic...hionne-keen-on-fiat-building-tech-giant-s-car

Blumberg piše:

Sergio Marchionne Wants Fiat to Build an Apple Car

Serđo Markione želi da Fijat proizvodi Eplov automobil.

Nema pomena o samoupravljajućoj tehnologiji za sada. Spojite guglov sistem koji trenutno testira, spakujte ga u Epl dizajniran Ajfon na točkovima na Teslinoj bazi a onda kao šlag na torti zamislite da se pravi/nadograđuje u Kragujevcu. Za ovo poslednje nisam siguran ali već izvozimo u SAD.

Sada Vučko treba da igra iz petnih žila po Kragujevcu. Treba da uzmemo deo kolača majku mu a oni se ukočili.

A partnership with Apple, or Alphabet Inc.’s Google, could help that.

Spominje se i Gugl očigledno. Srbija treba da se bori svim silama da Model T 21. veka izlazi baš sa traka iz Kragujevca. Neuporedivo veći profit od svih proizvođača komercijalnih vozila na tlu bivše Jugoslavije zajedno. Neka otvore softverski razvojni centar na Zvezdari.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374183#p374183:ltrkbkya je napisao(la):
Express » Wed Mar 02, 2016 7:57 pm[/url]":ltrkbkya]
Mene plaši da ne ostanemo bez ikakvog prevoza na kakav smo navikli mada kada se bolje razmisli čak i bez metroa imaćemo ekonomičan sistem od vrata do vrata (što je sada misaona imenica) sa istom ako ne i većom srednjom brzinom od metroa. Mnogo brži od postojećeg autobusko-tramvajskog.
I neće biti ni skuplji jer ako grad otkači rupu bez dna poput GSP-a (što će rado učiniti zbog racionalizacije), privatnike i Lastu sa 50% postojećeg budžeta za dotiranje uspeće dodatno da snizi pretplatu izabranog/ih provajdera mobilnosti.

Moguće je da će ovakav koncept javnog prevoza istisnuti, recimo taxi servis ali ostaće neophodnost postojanja autobusko-tramvajskog prevoza kao i drugih masovnijih sistema javnog prevoza u gradu (željeznica, metro).
 
niko jos ne zna kakav koncept ce doneti ova samoupravlacka vozila. Josh je dalek put od mjihovog razvoja do komercijalne upotrebe
 
pre samo desetak godina bila je naučna fantastika da će mobilni telefoni postati računari i da danas većina ljudi nosi pametne telefone..
a pre dvadeset godina mobilni je bio luksuz dostupan samo privilegovanima.

prepustite mašti na volju šta se može postići ovime...



evo neka moja maštanja.

1. ukidanje semafora. sva vozila će imati v2v komunikaciju i moći će bez problema da se mimoilaze sa minimalnim rastojanjima.
2. ukidanje ograničenja brzine.
3. deljenje vozila, i to ne samo u smislu da ja kao pojedinac delim neko vozilo, nego da delimo i vožnje. sistem prepozna da neko ima istu lokaciju kao ja i izvede istu vožnju o jednom trošku.
4. zbog povećanja protočnosti ulica zbog pametnog upravljanja smanjivanje kolovoznih traka i povećanje prostora za pešake, bicikliste i slično.
5. ukidanje parking mesta, postojalo bi samo određen broj vozila koja bi non stop kružila po gradu ili nešto slično....


a sve ovo bi moglo da dovede do radikalnih promena u saorbaćaju kao takvom. ukidanje gradskog prevoza kao takvog, kao i ukidanje ličnog prevoza kao takvog....


bojim se samo da su trenutno mogućnosti tolike da ne možemo ni da sagledamo gde je kraj. kao za mobilne telefone pre 2 decenije.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374241#p374241:2njxr5yt je napisao(la):
RioBL » 03 Mar 2016 10:13 am[/url]":2njxr5yt]

Moguće je da će ovakav koncept javnog prevoza istisnuti, recimo taxi servis ali ostaće neophodnost postojanja autobusko-tramvajskog prevoza kao i drugih masovnijih sistema javnog prevoza u gradu (željeznica, metro).

Taksi će istisnuti samog sebe višestruko većom nekonkurentnom cenom jer vozači neće hteti da daju otkaz niti da rade za višestruko manju platu.

GSP neće moći da da otkaz svojim vozačima koji će pretiti štrajkovima na svaki pomen samoupravljajućih autobusa/tramvaja tako da od samoupravljajućih autobusa/tramvaja nema ama baš ništa. Pored toga što bi električni samoupravljajući autobusi omogućili jeftiniju uslugu bilo bi potrebno dotiranje pri čemu ne bi omogućavali prevoz od vrata do vrata. Isto tako bili bi skupi kao kapitalna investicija čije bi uvođenje trajalo decenijama s obzirom na to koliko autobusa ima. To bi bilo jednostavno previše za grad. Samoupravljajući tramvaj je još gori po pitanju fleksibilnosti, odnosno konceptualnoj udaljenosti od sistema "od vrata do vrata". Sve u svemu vozači će sami svoja preduzeća odvesti u istoriju.

Jednostavno nema druge jer je sadašnji status quo javnog prevoza sam sebi najveća prepreka sopstvenog opstanka.

E to je ono što me kao ljubitelja prevoza najviše od svega plaši. Pored toga kao ljubitelj tehnologije koji ne želi nikad da polaže vožnju (jer smatram da je to ludost u svetu punom alternativa) mislim da mala samoupravljajuća vozila (automobili) u gradu bez metroa na vidiku itekako imaju smisla. Jednostavno predstavljaju praktičnu, svakako bolju alternativu ostalim sisemima koji će rekoh sami sebe uništiti.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374246#p374246:2njxr5yt je napisao(la):
nensav » 03 Mar 2016 11:35 am[/url]":2njxr5yt]niko jos ne zna kakav koncept ce doneti ova samoupravlacka vozila. Josh je dalek put od mjihovog razvoja do komercijalne upotrebe

Niko ne zna koji će scenario vremenom preovladati ali ko želi da prođe transformaciju uz minimalne gubitke mora uzeti sve trenutno moguće scenarije u obzir.

Pod dalekim putem možemo svakako smatrati trenutnu listu prepreka odnosno onoga što je još potrebno uraditi na tom putu, međutim što se vremenskog perioda tiče ako išta drugo onda se "štikliranje"/rešavanje nekadašnjih prepreka može samo ubrzati. Sada u trku nisu uključene jedna ili dve kompanije već praktično sve.

To je sada već gejmčejndžer.

Ta činjenica menja brzinu transformacije odnosno remećenja klasičnih modela poslovanja.

Model osiguravajućih društava će biti neprepoznatljiv. Moraće da se fokusiraju na odgovornost za proizvode (product liability). Alstejt osiguranje je već sada sa razlogom počelo da paniči. Možda će baš zbog toga Alstejt biti među šačicom onih koji su preživeli transformaciju. Ko zna. Vreme će pokazati.

Mislim ovo je sad sve nagađanje. Možda je rano prognozirati, možda ne. U svakom slučaju iz dana u dan, meseca u mesec, iz godine u godinu pojavljivaće se sve jasnija slika budućnosti.

Dodao bih na MilisaVov post još i koncept beskontaktnog drumskog dron pod voza velike brzine koji je svakako deo onog koncepta Aj Go Šejna Bekslija o kome je već bilo priče u ovoj temi.

Apple-iGo-Car-Sharing-Service-Concept-06.jpg


^^^Postavlja se pitanje koliko će brze pruge ispod 800km/h biti konkurentno rešenje? Jedino Ilon Maskov Hiperlup može da bude konkurencija podovima koji jure 250km/h od vrata do vrata između gradova.

Šta će nam onda pruga brzine 160km/h za Budimpeštu pobogu? 360 i đene đene i to bi bilo tesno zbog toga što ovi beskontaktni vozovi kola voze od vrata do vrata.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374269#p374269:n6y37cik je napisao(la):
MilisaV » Thu Mar 03, 2016 2:09 pm[/url]":n6y37cik]pre samo desetak godina bila je naučna fantastika da će mobilni telefoni postati računari i da danas većina ljudi nosi pametne telefone..
a pre dvadeset godina mobilni je bio luksuz dostupan samo privilegovanima.


tacno je to da su mobilni telefoni napredovali i narpavili bum an trzistu, ali mnoge tehnologije koje su obecavale nisu. Na primer google naocare, pametni satovi isto tako kaskaju i ne razvijaju se kao sto se mislilo. Tako da ne zna se koja ce tehnologija da bude winer, ja bih voleo da automobili postanu samoupravljivi, ali ne mozemo predvidjati sta ce da bude, slazem se da treba mastati, ali za neko planiranje u gradu je josh rano.


Ja verujem da je metro u Beogradu nezamanljivo, jedino me plashi da nece nikada da se izgradi, troskovi stalno rastu, para je sve manje.

Josh jedna stvar sto se tice novih tehnologija je veliki otpor ekonomista i drzava, cela konstrukcija nejnih prihoda i sistem porezaje izgradjen na bazi naftne industrije i vozila na benzin, tako da ne moze odmah da se predje na elektricna vozila (osim tehnoloskih razloga) , to mora da ide postepeno, drzava mora da ima prihode verovatno ce se uvesti neki porez na struju.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374321#p374321:2f05ocgs je napisao(la):
Express » Thu Mar 03, 2016 8:09 pm[/url]":2f05ocgs]
Pored toga kao ljubitelj tehnologije koji ne želi nikad da polaže vožnju (jer smatram da je to ludost u svetu punom alternativa) mislim da mala samoupravljajuća vozila (automobili) u gradu bez metroa na vidiku itekako imaju smisla. Jednostavno predstavljaju praktičnu, svakako bolju alternativu ostalim sisemima koji će rekoh sami sebe uništiti.

Problem sa "malim samoupravljajućim vozilima" je - što su mala.

U velikim gradovima ograničena propusna moć saobraćajnica se ne može u potpunosti prevazići prelaskom na manja vozila pa čak i ako bi ta vozila imala stvarno međusobni razmak pri kretanju od nekoliko centimetara jer će se opet, neminovno, doći u situaciju da i takva vozila zaguše saobraćajnice.

U mnogim kineskim gradovima prije početka automobilizacije gužve i zastoje u saobraćaju su uzrokovali bicikli, koji su daleko manji od automobila.

Jednostavno, za urbane sredine rješenje masovnog javnog transporta mora ležati u vozilima koja imaju kapacitete od 4 ili 5 osoba po kvadratnom metru površine vozila. Pitanje kontrole i pogona vozila budućnosti sigurno može unaprijediti saobraćaj ali ne vjerujem da može u tako drastičnoj mjeri da bi bili istisnuti veliki sistemi masovnog javnog transporta.

 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374404#p374404:2dffttd1 je napisao(la):
RioBL » 04 Mar 2016 10:12 am[/url]":2dffttd1]

Problem sa "malim samoupravljajućim vozilima" je - što su mala.

Razmišljao sam o mnogo stvari pa i o tome a zaključak i nije baš optimistčan.

Ne bih rekao da je problem u maloj veličini samoupravljajućih nego u tome što 80% onih malih sada ručno voženih vozila (privatnih automobila) prevozi 0 putnika (jednog vozača) pri čemu skuplja paučinu 90% vremena. Rajdšering pod nema blage veze sa privatnim automobilima tako da ga onda nije moguće porediti sa njima. Jesi pogledao onaj klip gde govori Jungfirt? Nema lateralnih parkinga, nema stajanja, nema ništa od boljki postojećih malih vozila. Isto tako čak i ova velika javna vozila zvrje prazna veći deo radnog vremena van špica i pored toga što po specifikaciji primaju višestruko više putnika. Dakle očigledno je u pitanju razbacivanje. Više boljki će imati sistemi sa velikim vozilima nego oni sa manjim jer neće moći nikako da ponude isti nivo usluge - od vrata do vrata 24h bez obzira na praznike, bez kontrolora, bez pešačenja do stanice, bez presedanja, bez fiksnih linija i sličnog gubljenja vremena. Vanlinijski sistem javnog prevoza=javni prevoz 2.0. Drugi vek - druga generacija.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_electric_bus

http://www.byd.com/ap/images/ebus/download/k9 brochure.pdf

Tesla 70D u gradskoj vožnji troši 20KWh/100km. Autobus BYD K9 troši 120KW/h/100km. Ako za baz uzmemo opterećenje od 50% za oba onda Tesla troši 10kWh po putniku dok BYD K9 troši 3,87kWh po putniku (31 od maksimalnih 62 putnika).

Pošto Tesla nije auto za gradski prevoz on višestruko više troši od gradskog poda koji je iovako duplo lakši (aditivna proizvodnja, manje delova, dvosmeran tako da nema drugačiji prednji deo od zadnjeg na čemu se dodatno štedi) tako da mu ne treba snaga motora ni približna Tesli. Dakle slobodno možemo prepoloviti potrošnju poda sa 10 na 4-5kWh po putniku što se poklapa sa autobusom. 60% troškova eksploatacije autobusa ode na vozača i ako tome dodamo cenu instalacije sistema za punjenje, te dodatne troškove održavanja, sporu i skupu implementaciju kao i sve mane koje pod nema (a koje će samo da teraju putnike ukoliko postoji bolja alternativa poput poda), te da sve to finansira grad koji vidimo koliko se pretrgao oko ulaganja u prevoz (metro samo u vestima pred izbore) nije teško doneti zaključak.

E sada drugi autobusi poput Solarisa bi svakako trebalo da imaju veći kapacitet ali džaba mu sve to kada opet ima vozača. Ne može biti konkurentan odnosom cena-usluga ako ne izbaci vozača kojeg rekoh da neće uopšte moći da izbaci. Pored toga autobus da bi bio isplativ sa manjim brojem putnika mora imati ređi red vožnje. Ako podovi omogućavaju prevoz po potrebi (on demand) ko je lud da čeka autobus? Ja ga ne bi čekao čak i da je konkurencija 5 puta skuplja (pod sistem). Jednostavno bi platio. Znao bi šta plaćam. Da plaćam smrdljivi štrokavi autobus? Bože sačuvaj. Samo da postoji alternativa ljudi bi bežali kao đavo od krsta od postojećeg sistema. Metro ne može pokriti 100% gradskog regiona za 10 godina niti je LRT praktičan što se tiče sopstvene srednje brzine. Krutost šinskih sistema ni jednom ni drugom ne ide u prilog. Kako standard bude rastao tako će se sve manje vrednovati cena a sve više kvalitet kompletne usluge. Ako klasičan sistem javnog prevoza ima više mana nego prednosti logično je opredeliti se za pogodniji sistem.

Klasični sistem će gušiti činjenica da što vozilo manje troši veći udeo u eksploataciji će otpadati na vozača. Utoliko gore što će uporedo sa standardom rasti i plata a samim tim i troškovi vozača.

London odlaže automatizaciju metroa zbog udruženja vozača. Metroa. Šta da kažem za 8000+ autobusa? Vozački lobi je prejak da bi se grad upustio u takvu avanturu.

Vesti iz Ženeve. Prozvođači pneumatika /guma) su počeli da se fokusiraju na samoupravljajuća vozila. Ko bi rekao da će im pasti na pamet Audi RSQ iz filma Ja-Robot.

http://www.motorauthority.com/news/...rcle-with-levitating-sphere-shaped-tire-video

^^^MotorAutoriti piše kako je ovo samo koncept. Pošto povećava kapacitet parkinga bez obzira na to što je potreban potpuni redizajn pogona (maglev) autoindustrja vremenom možda i prihvati sferične točkove.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oSFYwDDVgac[/youtube]
 
Hm, primjedbe su ti na mjestu.
Nije lako predvidjati buducnost jer je tu sigurno mnogo parametara kojih trenutno nismo ni svjesni, ali u svakom slucaju tehnologija moze donijeti velike promjene u buducnosti transporta. Uzbudljiva vrmena su pred nama. Vidjecemo.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1WpJwvCSP_4[/youtube]

Snimak suadara zglobnog autobusa sa guglovim leksusom. Zaključite sami.
 
express, a sta bi trebalo da zakljucimo ? :D

Udes ko udes...
eto, moje vidjenje je da lexus nije postovao prednost autobusa....
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=375269#p375269:1ihqb3nl je napisao(la):
laki72 » 09 Mar 2016 10:45 pm[/url]":1ihqb3nl]express, a sta bi trebalo da zakljucimo ? :D

Udes ko udes...
eto, moje vidjenje je da lexus nije postovao prednost autobusa....

Nevaljali leksus ometa vozača autobusa dok jede, ovaj vozi. :)

Šalim se naravno.

Oglasio se VTA. Kažu da niko nije podneo prijavu, niti VTA protiv gugla niti ugl protiv VTA jer nije bilo povređenih odnosno šteta nije bila velika.

Novinari kao i uvek od jarca prave magarca kao da ćemo svi već sutra izginuti. Bože Bože.
 
http://www.detroitnews.com/story/bu...mble-autonomous-car-guidelines-july/85599012/

^^^Nove vesti. Amerikacni se nimalo ne šale.

Self-driving cars, according to Rosekind, must increase safety at least twofold to really help reduce vehicle fatalities in the United States.

“We need to set a higher bar if we expect safety to actually be a benefit here as opposed to just an equivalency,” he said.

Samoupravljajuća vozila po Rouzkindu moraju povećati bezbednost najmanje duplo da bi zaista pomogla u smanjenju broja poginulih u SAD.

Treba da postavimo višu granicu ukoliko očekujemo da bezbednost zapravo bude korist u odnosu samo na jednakost.

^^^Ovakav potez nadležnih može samo smanjiti brigu potencijalnih korisnika buduće tehnologije što će vremenom svkako povećati poverenje istih - kako motorizovanih tako i korisnika javnog prevoza.
 
https://www.technologyreview.com/s/...nder-autonomous-cars-will-sometimes-screw-up/

Bilo je i vreme nažalost...

MIT Technology Review prenosi vesti o prvom smrtnom slučaju teslinog modela "S" u "beta samoupravljajućem režimu". Sistem je u beta fazi pa mi nije jasno ko je uopšte dozvolio da ga testiraju neodgovorni korisnici postojećih automobila? Gugl traži dlaku u jajetu prilikom zapošljavanja svojih test vozača pa se može reći da se Ilon Mask previše opustio - da ne kažem da se neodgovorno ponaša.

Mislim da će ovaj slučaj maksimalno otežati izlazak manuelnih vozila sa autopilotom na tržište. Više puta sam upozoravao na ovo. Posledice ovoga najviše će osetiti Gugl i to možda čak u svoju korist. Ovo je pravi udarac proizvođačima usredsređenim na postepeno, delimično plasiranje neproverene tehnologije na tržište.

Navodno se pored teslinog automobila pojavio tegljač koji ni vozač ni samoupravljajući sistem nisu primetili zbog prejakog odsjaja sunca. Zar ne bi trebalo da se kamere već jednom bace u kantu za otpatke kada ničemu ne služe? Mogu da služe za pešake ali ne i za veoma reflektivne objekte.

Ponovo slučaj HGW (High Gross Weight Vehicle) bilo da je autobus ili šleper. Šta im je?
 
udarac jeste, ali nije odlucujuci. Ukoliko se ne desi slican slucaj, i kompanija dobro odreaguje razvoj ce se nastaviti. Tehnologija iza samoupravljanja je kompleksna i slozena, ne moze tek tako da se probije
 
Vrh