Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533511#p533511:n4fv2kku je napisao(la):
Bender Rodriguez » Нед Апр 22, 2018 11:25 am[/url]":n4fv2kku]Ali samo na onim linijama gde već saobraćaju solo vozila.

Inače ispravite me ako grešim, ali ja sam bio shvatio da se ti kineski elektrobusi nisu baš najbolje pokazali. ILI da ih GSP ne održava kako treba pa se zato često kvare. ?
Наравно, за почетак линије са мање соло возила и минибусима (30, 34, 24, 44, 66, 67). На овим линијама је ангажовано 26 возила, да се дуплира њихов број зарад смањења такта опет остаје 28 возила за резерву и још пар линија, нпр 71 и 68 такође са појачаним тактом.
 
Најбоље је за електричне аутобусе сачекати завршетак аутобуске станице у Блоку 42, а одатле видети где и шта. Јер ако ће 95 коло водити...
 
A šta je sa pouzdanošću? Kako su se pokazali ovi kineski? Kolko sam video, bilo je dosta primedbi što često neko od vozila ne radi. Sad dal zbog GSPa ili samog kvaliteta, ne znam, nisam pratio. Zato i pitam, kako su se dosad pokazali sveukupno gledajući?
 
Сваком производу треба дати одређени период да се прележе дечије болести од којих у старту итекако болују, сад овако гледајући завршну обраду је сасвим коректна, мада наши путеви + ово + оно, укупно гледајући на скали од 1 до 5 има оцену 3+. Траса је мало чудна у смислу да не иде поред Општине Нови Београд, па одатле у Блок 42... Мало треба и анкетирати људе, а не правити линије без икаквог резона!
 
Што се мене тиче, а користим га сваки дан, пре подне има оцену 5, а поподне 3, јер теже поштује ред вожње. Свеукупно - четворка.

Аутобус је веома добар и популаран је код путника, којих је све више.
 
У шпицу буде баш гужва, одомаћила се линија доста код грађанства.
 
Не постоје паре које би ме натерале да уђем у ту глупост. Зглобне троле на 29 и 41 би биле 10000 пута боље решење него ови кршеви.
 
Не постоје паре које би те натерале да уђеш у аутобус који ти стане на станици, а вози те тамо куда си наумио??
 
Pa s obzirom da živi na Petlovom brdu , ne tangira ga mnogo elektrobus.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533790#p533790:38kl4cwo je napisao(la):
Пантограф » 23 Апр 2018, 16:04[/url]":38kl4cwo]Не постоје паре које би те натерале да уђеш у аутобус који ти стане на станици, а вози те тамо куда си наумио??
Само сам због Калета ушао у Хигера и једном из заебанције и никад више. Шта је то 5-10км пешке зависно од локације или безброј преседања...
 
Linija se pokazala ok za dosta ljudi bus od mene jedna 4 Za nove e buseve mogli bi uzimati sa 3 vrata .A to sto ne prolazi pored opstine nbg mu nije mana prolaze drugi bus
I ako sam bio skeptik zbog vrlo slicne trase sa linijom 7 u busu je sve veca guzva
 
Ih, to poklapanje sa 7 je u stvari prednost, a i veliki razlog zbog čega je sve popularnija linija. Sigurno brža veza od tramvaja, osim te mane što ne ide toliko često, ali ako se ubode polazak kako treba, daleko bolja alternativa od tramvaja. Pa isto je i gore na Ustaničkoj, niko nije lud da sedne na tramvaj i odatle da ide do npr Ušća, nego će da se spusti na 17 i stigne za dvadesetak minuta, iako je to presedanje. Slažem se za troje vrata, sada kada mnogo više ljudi koristi, to je definitivno velika mana autobusa.
 
Autobus koji u centralnoj gradskoj zoni ide na 25 min jedino moze da bude popularan kod putnika kojem slucajno naidje.
Nejasno je zasto su i dalje prespori iako nije problem u performansama, bukvalno svaka 67-ica ga redovno zaobidje i na deonici od samo par km napravi razliku cak i do 5 min.
Nejasno je i zasto ne saobraca svih 5 autobusa, cime bi i interval bio donekle prihvatljiviji, a da se kao rezerve koriste TNG busevi koji su i dobili istu kolor semu kao elektricni.

Dakle, preskupi, spori, dvoja vrata-losa razmena putnika, mali kapacitet, zbog dangube na punjacu nema korekcije vremena... Sve u svemu, ne moze da pokrije nijednu iole ozbiljniju liniju, moze samo da bude nekakva dopuna.

Za iste pare se moze kupiti tri puta vise obicnih autobusa sa euro 6 motorom koji je ekoloski vise nego prihvatljiv u nasim saob uslovima jer dodje kao spejs satl u odnosu na ogromnu vecinu onoga sto se kotrlja po srbiji.
 
Еко 1 је практичнији од 7 зато што иде Бранковим мостом право у центар града док 7 околиша око БАС и ГЖС, Немањином и чека да скрене у Ресавску. Еко.1 је једина НБГ линија која скреће у булевар са Бранковог.
 
Као староседеоц Новог Београда тврдим да би линија боље функционисала када би ишла Омладинских Бригада - Трећи Булевар - Блок 42 и назад истим смером, јер би се покрио део трасе бившег 68Е, а и спуштањем интервала испод 20 минута би значило да могу се људи ослонити на ту линију, а и да се натерају да не иду на чувени фетиш НБГ, а то је 95...
 
https://www.bloomberg.com/news/articles ... =flipboard

The numbers are staggering. China had about 99 percent of the 385,000 electric buses on the roads worldwide in 2017, accounting for 17 percent of the country’s entire fleet. Every five weeks, Chinese cities add 9,500 of the zero-emissions transporters—the equivalent of London’s entire working fleet, according Bloomberg New Energy Finance
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533896#p533896:3n7y5jbl je napisao(la):
Bumbarevo brdo » 23 Apr 2018 10:07 pm[/url]":3n7y5jbl]
Za iste pare se moze kupiti tri puta vise obicnih autobusa sa euro 6 motorom koji je ekoloski vise nego prihvatljiv u nasim saob uslovima jer dodje kao spejs satl u odnosu na ogromnu vecinu onoga sto se kotrlja po srbiji.


И кад тај дизел аутобус до краја животног века сагори 600.000 евра на гориво, а електрични у исто време на струју потроши 100.000, уз 25 пута јефтиније одржавање (извор: ГСП Београд), онда нам те бројке открију... зашто Србија стагнира а Кина напредује (види пост изнад).
 
Citat iz linka sa str 26:
"Međutim, GSP Beograd ima gorući problem u svom dvorištu, a to je aktuelni vozni park. On se obnavlja izuzetno sporo, pa je GSP u saobraćaj prošle godine pustio samo 50 novih autobusa, dok su stari srednjepodni autobusi, sa Euro 2 i Euro 3 normama izduvnih gasova i dalje u saobraćaju. Ako se uzme u obzir da su beogradski električni autobusi koštali trostruko skuplje nego niskopodni solo autobusi na dizel, što znači da bi umesto 80 električnih bilo moguće nabaviti 240 konvencionalnih autobusa, paradoks je jasan.

Naravno da se dovodi u pitanje ekologija i zaštita životne sredine, ali grad ujedno ima i veliki problem što svojim putnicima ne može da obezbedi ulaz bez prepreka u skoro polovinu svojih autobusa, čija je prosečna starost nešto veća od 10 godina. Nabavkom velike količine novih dizel autobusa bi se problem pristupačnosti rešio u velikoj meri. Pritom, Euro 6 norma izduvnih gasova ima čak desetostruko manju emisiju štetnih oksida nego što je to slučaj sa Euro 3 normom. Plasiranjem 200 ovakvih vozila na mesto Euro 3 autobusa, za razliku od nabavke 80 električnih i ostanka 120 Euro 3 vozila u voznom parku, daleko bi se brže rešio problem zagađenosti životne sredine u gradu Beogradu i mestima do kojih seže javni prevoz glavnog grada."

Dakle, jasno je da se kina i srbija ne mogu porediti na taj nacin, jer su pocetni preduslovi normalnog funkcionisanja krajnje neuporedivi.

Takodje, posto mi je prethodni komentar samo delimicno citiran cime je sustina znacajno izvucena iz konteksta, ponovicu cinjenice vezane za funkcionisanje el buseva koje su komplet eskivirane kako bi se fokus stavio samo na ukupnu eksploatacionu cenu, iako kao sto vidimo, stvari nisu bas tako jednostavne:
Autobusi su spori, dvoja vrata-losa razmena putnika, mali kapacitet, zalosno mala autonomija-znacajno ogranicenje u duzini linije, zbog dangube na punjacu nema korekcije vremena... Sve u svemu, ne moze da pokrije nijednu iole ozbiljniju liniju, moze samo da bude nekakva dopuna.

Takodje, potpuno je jasno da bi eventualnom nabavkom el buseva doslo do nakaradno-naopake zamene trolejbusa a ne dizel autobusa, pa je i time gorenavedena uporedna analiza troskova eksploatacije potpuno neupotrebljiva.
 
Па, знаш како, у основи проблема је то што ГСП и приватни превозници не учествују у подели посла под равноправним условима: у супротном, ГСП би имао новца за благовремену замену и за унапређење возног парка. А резон каже да би линије које имају честе застоје (попут оних које пролазе кроз Теразијски тунел) већ одавно требало да опслужују хибридни аутобуси; а да би било пожељно да 100% електрични аутобуси временом преузимају оне нише на тржишту које им по техничким спецификацијама припадају.

Али, то је исувише рационално, зар не? Да се кладимо: код нас ће електробуси прво заменити - тролејбусе. То је будалаштина, n`est pas? Of course it is. Зато ће тако и бити.
 
И то под изговором како су тролејбуси непоуздани и како контактна мрежа ружи поглед на фасаде по граду, а онда ће да развуку жице за гондоле које ће да руже поглед на симбол града.
 
Analiza je potpuno na mestu. Treba ići nekim redom. Činjenica je da su motori E6 norme daleko manji zagađivači u poređenju sa E2 i E3 normom. Pritom, pitanje da li i u kolikoj meri stara vozila ispunjavaju i te ne baš stroge norme o količini štetnih gasova koje ispuštaju u atmosferu. Obnova traje jako sporo još od 2008 godine. Apsurd je veliki menjati trolejbuse e-busevima, a pored tolikog broja starih i izvanđalih autobusa.

Sad da se malo osvrnemo na e-buseve, koji već izvesno vreme rade na beogradskim ulicama. Vozio se njima mnogo puta, i imao prilike da vidim i iskusim da su to sve samo ne spora vozila. Ipak je ta mana do vozača, što opet ne znači da treba da divljaju sa njima, jer ipak su naše ulice pune i rupa i neravnina. I ovako dosta zveči enterijer. Pitanje kapaciteta i broja vrata je do modela, odnosno tipa autobusa koji se odabere. Niti moraju biti od kineskog Higera, niti mora biti konkretno taj model koji smo uzeli. Ima i Evropa dosta dobru ponudu, a i Kinezi imaju mnogo drugih proizvođača koji svoje autobuse već neko vreme isporučuju mnogim evropskim gradovima, uključujući i London. BYD je trenutno najozbiljniji igrač među kineskim proizvođačima.

Kapaciteti, tj autonomija naših e-buseva je jako skromna, ali to je opet do izbora izvora odakle će se motori snabdevati strujom. U našem slučaju, to su super kondezatori, a ne baterije, kojima doduše treba više vremena da se dopune, ali se i one mogu dopunjavati kočenjem, kojih u gradu bar ima mnogo, a i preko paragrafa, odnosno punjača na terminusima, što sveukupno daje nimalo naivnu autonomiju.

Sad, ima i jedno veliko pitanje koje se dosta zanemaruje, a zarad praćenja trenutnih trendova, pa i mode da tako kažem. Iz kojih tačno izvora dobijamo električnu energiju, jer ako su uglavnom u pitanju termoelektrane, koje koristeći ugalj poprilično zagađuju životnu sredinu, uz činjenicu da sama proizvodnja e-buseva itekako zagađuje vazduh koji udišemo, dolazimo do situacije da se sveukupno zagađenje ne smannuje u nekoj značajnijoj meri. Ne odnosu se ovo konkretno na nas, već čisto pominjem da se ne obraća dovoljno pažnje na sve činioce i parametre. Još jedna stvar za kraj, zašto se malo više pažnje ne posveti autobusima sa gorivnim ćelijama, koji kao nus proizvod izbacuju samo destilovanu vodu, a koriste vodonik da bi proizveli struju koja ih pokreće. Vodonika ima u izobilju, a ogromne količine ostaju neiskorišćene kao nusproizvod mnogih grana industrije.
 
Realno nefunkcionalna linija jer ide preretko da bi se slučajno hvatala, a povezuje Zeleni Venac i Bulevar kao jedina veza.
 
Vrh