Šta je novo?

Pešačka pasarela od Kalemegdana do Savskog pristaništa

Jako lose ovo izgleda za sada...sa jedne strane ce biti betonska ograda za sa druge staklena. Ne razumem zasto nije predvidjena potpuno transparentna ograda sa obe strane.
 
Nazalost tako je i predvidjeno. Evo vidi se na renderu.

file.php
 
I mene zbunjuje ta betonska ograda.
da je zboh krutosti konstrukcije, teško. Da je zbog zaslepljivanja vozača zbog stakla, ili samo ulivanje osećaja sigurnosti pešacima - pa može to i drugačije da se reši...
Baš me zanima šta je pravi razlog.
 
Šta si hteo da pokažeš? Da će pasarela da potpuno (delimično) zaklanja zidine?

Hoće iz jedno 1% mogućih uglova gledanja.
 
Ne, nego da, sem što je staro stanje jednostavno lepše, ovo novo pre svega drastično narušava stilsko i sadržajno jedinstvo ambijenta tvrđave. Što bi trebalo da bude primarna briga kad su u pitanju bilo kakve intervencije na zaštićenom spomeniku kulture najvišeg reda koji kod nas postoji. Ovako izgleda kao da je saobraćaj i beton na neki način "napao", izvršio invaziju na prostor tvrđave i ušao daleko dublje i njen domen nego što je to radio sam put sa svojim niskim i malo vidljivim profilom. Pomerila se granica modernog, gemetrijskog i urbanog na desno, i ušla tamo gde ne bi trebala da bude i gde vizuelno nije bila uprkos puta. Sve zajedno sada doneke liči na neki vijadukt ili petlju, pogotovo sa ovim znakom maksimalne visine.
 
Hajde da biramo uglove gledanja koji će najviše da se koriste, a to je sa Kališa i sa prostora oko Beton hale. Ovim puteljkom koji spaja Donji grad i Andergraund dnevno prođe 10 ljudi.

Sa Kališa je prva stvar koja smeta - barake, a pasarela će biti skoro pa neprimetna.

Sa reke će smetati malo spirala, ali iz vrlo malo uglova. Isto kao što kafići smetaju kada si ispred njih.

Sa Novog Beograda nikako da se setim da slikam, pa da vidimo i taj ugao.
 
Vodi računa da se uskoro uklanja pruga i pravi linearni park verovatno čak do Pančevačnog mosta. Zatim se u drugoj fazi pasarele pravi veoma lep mali park sa fontanama i igralištem na samoj obali reke. Pa se otvaraju ona dva tunela ispod ulice i pored tog parka ka ovom prolazu. I zatim će se otvoriti restorani u obližnjim, poslednjih lokalima Beton hale, a dugački tunel Beton hale postati galerija ili ko zna šta. Ubeđen sam da će zbog svega toga upravo ovaj prolaz kroz Mračnu kapiju i dalje ka parku Donjeg Grada i zatim pored barutane nagore, postati DALEKO privlačniji i da će tu stalno prolaziti velike mase ljudi.
 
.... Ubeđen sam da će zbog svega toga upravo ovaj prolaz kroz Mračnu kapiju i dalje ka parku Donjeg Grada i zatim pored barutane nagore, postati DALEKO privlačniji i da će tu stalno prolaziti velike mase ljudi....

Pre neki dan lično prošao trasom
kapija, jedna i dr. crkva, donji grad, barutana , uski šančevima (kolko se secam to je vodena kapija)
ispod pasarele u izgradnji, tram. okretnice do beton hale itd...

U odnosu kako je nekada bilo ne da ce postati daleko privlačnije
nego
vec sada jeste privlačno ,uredno i podosta čisto (ono uvek može bole) :kk:

Meni trasa jeste interesantna ali za ostale zapravo nema nekog sadžaja koj bi (šančeve) učinio interesantinijm
Na pr.
One info panoe bih spustio tu i okačio diskretno na zidove praznih prolaza - šančeva, sa više jezičkim audio čitačima
evetunalno i neke manje postavke (prikaze) zaštičenih debelim staklom u raznim šupljinama
Ovako prazni
samo meni i retkim zaljublenicima jeste lepo ostalima JOK
te vecini pasarela ce biti optimalniji izbor
:sesir:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572853#p572853:34x6i3tz je napisao(la):
Zuma » 07 Окт 2018 04:05 pm[/url]":34x6i3tz]Ne, nego da, sem što je staro stanje jednostavno lepše, ovo novo pre svega drastično narušava stilsko i sadržajno jedinstvo ambijenta tvrđave.
Ово болдовано једноставно не постоји. Тврђава је скуп најразличитијих епоха и стилова и никако не представља јединство у смислу у коме ти мислиш. Једини разлог зашто већина на тврђаву тако гледа је само зато што је од рођења зна као такву и доживљава кео стилску целину која не постоји.
 
Stilsko jedinstvo ovde treba shvatiti malo šire i relativno, u odnosu na savremeno. Naravno da je to strogo posmatrano skup raznih epoha i stilova, ali su svi oni veoma udaljeni od onoga što je danas aktuelno i što građani mogu oko sebe videti izvan tvrđave. Zbog toga praktično svim Beograđanima, svi oni deluju srodno i jedinstveno, kad predstavnici vremena daleko iza nas, dok su razlike više akademske prirode. Plus što im je svima namena jedinstvena, vojna, svi su bili deo vojnog utvrđenja. To predstavlja sasvim dovoljno ambijentalno jedinstvo za svrhe prezentacije jedne tvrđave - ali SAMO ako se održava stroga distanca prema vizuelno nametljivom savremenom, jer samo savremeno svojom odsutnošću može da stvori utisak jedinstvenog identeta ipak različitih i nezavisnih elemenata nekog starog prostora (iz raznih epoha, itd). Jer je samo tada velika razlika starog (u tvrđavi) i novog (izvan tvrđave) očigledna. Ali ako uvedemo vizuelno agresivne staze savremenih geometrijskih oblika, savremne materjale, boje, teksture, prodajne objekte itd, onda se utisak jedinstva raspada. Tvrđava prestaje da deluje kao jedna celina, što je ustvari čini upečatljivom, a postaje skup razdvojenih objekata iz raznih vremena u nekom art galerijskom, očigledno prezentacionom ili komercijalnom prostoru (česma i Rimski zid na postolju od usitnjenog belog kamena je predivan primer šta se ne sme raditi, pošto sada deluje kao art skulptura a ne nerazdvoji deo tvrđave). U jednom slučaju čovek u tvrđavi relativno lako može da se uživi u iluziju prošlosti, da pozajmim SF izraz "suspension of disbelief" je lak, ili prosto u ambijent koji je drugačiji od ulica i urbanog prostora, a u drugom slučaju ne može, jer ga niz šljaštećih savremenih intervencija stalno izbacuje iz te iluzije jedinstva i posebnog identiteta nekog starog objekta (pošto to onda više nije ni "objekat" u jednini). Zbog toga sam bio protiv one agresivne staze sa ogradom do česme, i protiv ovakvih upada besprekorne geometrije, betona i stakla u nešto što je svo "ručni rad", nepravilno, i boje zemlje, cigle i kamena.
 
Dal je realno da neko napise ovakav esej na forumu ovako nisam pisao ni na faksu kad sam pisao seminarski rad. :laugh: Kolko ti imas vremena u zivotu zuma...
 
O укусу можемо да расправљамо у недоглед, а функционалност и оправданост ћемо видети.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572917#p572917:15kbngj4 je napisao(la):
Vračarac » 07 Oct 2018 09:44 pm[/url]":15kbngj4]Dal je realno da neko napise ovakav esej na forumu ovako nisam pisao ni na faksu kad sam pisao seminarski rad. :laugh: Kolko ti imas vremena u zivotu zuma...
Uvek se pomalo naivno nadam da, pišući o sasvim opštim principima, neću više morati da pišem o tome. Inače će se isti problem spominjati ponovo i ponovo, iskačući u najrazličitijim oblicima, projektima i vremenima. Pa će zbir vremena za pisanje svih tih malih poruka ispasti veći nego ovako, za jednu veću i detaljno napisanu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572914#p572914:3dpsepjm je napisao(la):
Zuma » 07 Окт 2018 09:21 pm[/url]":3dpsepjm]Stilsko jedinstvo ovde treba shvatiti malo šire i relativno, u odnosu na savremeno.
Мислиш, треба га схватити онако како га ти схваташ? Суштински погрешно.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572914#p572914:3dpsepjm je napisao(la):
Zuma » 07 Окт 2018 09:21 pm[/url]":3dpsepjm]Naravno da je to strogo posmatrano skup raznih epoha i stilova, ali su svi oni veoma udaljeni od onoga što je danas aktuelno i što građani mogu oko sebe videti izvan tvrđave. Zbog toga praktično svim Beograđanima, svi oni deluju srodno i jedinstveno, kad predstavnici vremena daleko iza nas, dok su razlike više akademske prirode.
Схватање и увиђање разлика није академске природе него последица недостатка основног образовања. Сваки стилски слој на тврђави у моменту изградње био је ултрамодеран и "није се уклапао" са тврђавом. Време га је уклопило.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572914#p572914:3dpsepjm je napisao(la):
Zuma » 07 Окт 2018 09:21 pm[/url]":3dpsepjm]Plus što im je svima namena jedinstvena, vojna, svi su bili deo vojnog utvrđenja. To predstavlja sasvim dovoljno ambijentalno jedinstvo za svrhe prezentacije jedne tvrđave
Нетачно. Мало степениште, Велико степениште, Бетон хала, Војни музеј, Природњачки музеј, Павиљон Цвјета Зузорић, споменик Победник .... немају никакве везе са војском ...

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572914#p572914:3dpsepjm je napisao(la):
Zuma » 07 Окт 2018 09:21 pm[/url]":3dpsepjm]ali SAMO ako se održava stroga distanca prema vizuelno nametljivom savremenom, jer samo savremeno svojom odsutnošću može da stvori utisak jedinstvenog identeta ipak različitih i nezavisnih elemenata nekog starog prostora (iz raznih epoha, itd). Jer je samo tada velika razlika starog (u tvrđavi) i novog (izvan tvrđave) očigledna. Ali ako uvedemo vizuelno agresivne staze savremenih geometrijskih oblika, savremne materjale, boje, teksture, prodajne objekte itd, onda se utisak jedinstva raspada.

Ево, само горе побројани објекти су у времену изградње били ултрамодерни и никаквог стилског јединства са тврђавом нису имали, нити је имају. Зато је твоја теза у старту погрешна јер је заснована на субјективном доживљају формираном без утврђивања и прихватања чињеница. Зато све твоје тезе о "распаду јединства" због убацивања модерних елемената на тврђаву немају никакву потпору и нису валидан став.

Зато лично немам ништа против убацивања модерних елемената на тврђаву - једноставно, то се на тврђави дешава одувек. Свака генерација је убацила модерни објекат свог времена на већ богате и разноличе стилске слојеве ранијих епоха. На тврђави нема стилског јединства. Нема јединства намене. Нема естетског јединства. Нема историјског јединства. Никаквог јединства.

Људи у великој мери једноставно не познају овај град и његове суштинске карактеристике и то редовно доказују у својим ставовима на форуму. Што је најтужније, те карактеристике које заправо чине овај град не подносе ... ти си један од њих.
 
Malo i veliko stepenište i Beton hala su izvan prostora sa velikom koncentracijom (trenutno vidljivih) ostataka tvrđave, pa to ljudi i ne doživljavaju kao tvrđavu (nadam se samo privremeno). Upravo zbog mnoštva novijih stranih elemenata to za njih više nije prava tvrđava. Nema koncentracije objekata koji laicima izgledaju dovoljno slični, time se izgubilo jedinstvo i mentalno grupisanje tih objekata u celinu, a time je (na tim delovima nekadašnje tvrđave) nestao i jedinstveni moderni identitet - "tvrđava". Za ove svrhe u raspravi je nebitno šta je prostor bio istorijski, ili razlika između Rimskog, Turskog ili Austrijskog zida ili stražare, važna su grube podele i moderna percepcija običnih ljudi koji je koriste. Dva različita tvrđavska zida iz dva različita vremena nisu opravdanje za drastičnu razliku velike betonske i kortenske površine ili savršenu geometriju pasarele ili ograde, to isuviše odudara.

Prirodnjački muzej i vojni muzej su samo drugi sadržaji u originalnoj zgradi, pa se percepcija prostora i starog, spoljašnjeg "vojnog" ambijenta ne menja puno. Cvejta Zuzorić i Pobednik su zaista strano telo u tvrđavi, ali je prvi u nečemu što ipak najviše liči na gradski park sa ogromnim drvećem koje smanjuje vizuelni uticaj sasvim različite zgrade na okolinu, a drugo je veoma usko, samo jedan spomenik, maltene kao zastava i simbol, pa i to može nekako da prođe na jednom velikom i ravnom platou.

Ja imam utisak da se nas dvoje ne slažemo na jednom sasvim fundamentalnom nivou vezanom za razvoj grada. Za tebe je izgleda svako parče grada "živo" i ima prava da se "razvija", što u tvom prevodu izgleda treba znači da može i treba i da se menja bilo kako. Šta god nekoj interesnoj grupi koja ima najviše moći ili novca odgovara, ona može i treba i da ima slobodne ruke jer su oni izgleda po tebi glavni nosioci tog "života" i slobode razvoja koji grad tobože treba da ima. Ali ako recimo i tvrđavu tretiramo kao prostor za slobodnu promenu i građevinsku površinu, zato što i ona po tebi mora da se "menja sa vremenom" i verovatno "odgovara zahtevima vremena", onda to posle nekog vremena neće biti "tvrđava" ni po jednoj definiciji tog pojma. Isto je bio slučaji sa Savskim amfiteatrom i BNV-om, ili sa najvažnijim lokacijama na drugim obalama reka. Moja ideja je uvek bila da za svaki prostor sa nekim posebnim odlikama mora da se nađe za šta je on najpodesniji, pa da se unapred usmereno podstiče razvoj upravo u tom smeru (ako to ima smisla u nekoj viziji šire celine), a ne bilo kako, u zavisnosti od toga ko ima najviše para i ko je spreman da ODMAH prostor obnovi i stavi u novu funkciju. To jeste "život", ali ne uvek onaj poželjni. Šta je najbolje na duži rok, i šta može brzo i za grad jefino da se uradi, su dve sasvim različite stvari.
 
Evo i obećanih slika sa NBG strane. Kao što ćete videti slikao sam iz svih uglova gde se pasarela vidi, sa šetačko/biciklističke staze što je, zbog mnogih visokih splavova, postao pravi problem.

Slikano je bez zuma i sa zumom (za Zumu ;) )

Moje je mišljenje da iz ovih uglova pasarela ne zaklanja ništa bitno i da će se lepo uklopiti.

Slikano je smerom od Brankovog mosta ka ušću.

Pogledajte prilog 17Pogledajte prilog 16Pogledajte prilog 15Pogledajte prilog 14Pogledajte prilog 13Pogledajte prilog 12Pogledajte prilog 11Pogledajte prilog 10Pogledajte prilog 9Pogledajte prilog 8Pogledajte prilog 7Pogledajte prilog 6Pogledajte prilog 5Pogledajte prilog 4Pogledajte prilog 3Pogledajte prilog 2Pogledajte prilog 1
 
To je lepo, ali je problem lokalni ambijent i pogled sa staze koja vodi kroz te kapije i niz stepenište, a ne pogled sa druge strane Save.
 
Tačno, i uglavnom jeste tako, ali ne ovde. Sem one vašarske petlje na početku, pasarela je prilično lepo i diskretno provučena tik uz Beton halu, na istoj visni, pa onda između nje i starog, razgranatog drveta koje je delom sakriva. U tom smislu nemam primedbi. Ali imam zbog njenog uvlačenja u zidine tvrđave. I u principu, i zato što smatram da će popularnost pešačkog puta kroz te kapije doživeti pravu eksploziju kad se svi planirani projekti u okolini završe, pa će upravo TAJ pogled na pasarelu postati daleko značajniji nego sad.
 
Ja ne znam da postoji neka tvrdjava u svijetu kojoj se pristupa mostom PREKO ZIDINA.

Funkcija zidina svake tvrdjave i/ili utvrdjenog prostora je da ONEMOGUCI pristup prostoru unutar utvrdjenja, izuzev kroz strogo definisane i kontrolisane prilaze koji se nazivaju KAPIJE.

Nepostovanje tih osnovnih principa funkcionisanja tvrdjave znaci i nepostovanje kulturnog i istorijskog naslijedja a izgradnja saobracajnice na ovaj nacin predstavlja plansko arhitektonsko nasilje, gore od pozara, zemljotresa ili ratova.
 
Ja znam tvrdjave kojima se pristupa žičarom i uspinjačom.

Tvrdjave više nisu vojni objekti ili možda misliš da ponovo treba iskopati šance i staviti krokodile unutar njih?
 
Vrh