Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Da je sve tako idealno bio daleko veći procenat, ovako je jako skromno. Svega par procenata.

Nije problem sve nabiti u pustinju ali očigledno da jeste. Treba čistiti panele, jer im nataložena prljavština smanjuje snagu. Tu treba primeniti fizičku silu, drugačije ne vidim (bar za sada). Pitanje kakva bi fizička oštećenja po panelima nastala usled delovanja grubih čestica peska u olujama.
Ima tu mnogo protiv kad im je jeftinije da naprave nuklearku, prave skladišta za nuklearni opad i tu istu nuklearku kasnije rasture i negde zakopaju.
 
Solarnim panelima i pada cena, plus npr jedna Kina je već prešla na to da masovno pravi elektrane na sunce i na vetar kao ISPLATIVIJE. A Kao i sve ostalo, što se više koristi to je jeftinije. Mi smo malo specifični jer je ugalj dosta jeftin ali i dosta loš. No i uglju će doći kraj bila cena 3x manja ili ne.
i o svemu tome je možda i sad kasno da se razmišlja ali bolje početi i sad nego kad tek dođe. Elektrane se planiraju 10 godina ranije.
a čini mi se da nuklearka košta daleko više od solar+baterija. Ali je jako teško pričati o cenama kada se one svuda po svetu razlikuju. Npr u USA je najjeftiniji gas jer ga imaju puno dok bi kod nas takva instalacija bila dosta skuplja.
Da se malo vratimo na automobile što i jeste cena, isti je problem, kod nas se mahom kupuju polovna stara vozila tako da je priča o bilo kom EV više fantazija nego realnost, ali i tu treba razmišljati na vreme da se ne bi našli opet u nekom problemu i da ne znamo šta nas je snašlo.
Ekologija i energetska efikasnost su takođe velike i bitne teme za Srbiju kojima se retko-ko bavi
 
Nismo samo u pitanju mi i naši automobili. Moramo obezbediti tranzit električnih automobila kroz Srbiju, i strane turiste koji kod nas dolaze svojim električnim automobilima. Što znači da mreža punjača mora da se razvija već sada, nezvisno od toga šta mi vozimo. I turizam i tranzit je značajan deo naših prihoda, a biće i bitno veći. Mask je počeo masovnu prodaju u Evropi, a postoji i niz Evropskih proizvođača. Još samo par godina, pa će oni postati uobičajen prizor.
 
@Zuma apsolutno se slažem. Ima nekoliko standarda punjača, treba ih sve pokriti i napraviti mrežu, recimo na po 100km razdaljine, svako stajalište duž auto puta bi moralo da ima bar nekoliko. I svaki grad i veće mesto bar neki. Budimpešta ih ima i po ulicama.
 
Naravno, tako i treba. Ja baš mislio da se baci na solarne elektrane u Srbiji, ali mi rekoše sa sajta Pare na sunce da je sa tim gotovo i da više nema povlašćenih cena za proizvodjače iz obnovljivih izvora, verovatno razgrabio ko je mogao i uleteo u tu priču dok je to moglo.

Sad kažu jedino za sopstvene potrebe da se radi...
 
Meni je zelja kuca sa solarnim panelima ili jos bolje solarnim crepovima, nezavisna od mreze (off grid) I elektrokola koja punim svojom strujom. A ako jednog lepog dana neki normalan ministar uvde da EPS kupuje visak moje struje da sw zaradi koji dinar - jos bolje.
 
Nije nemoguće samo nije jeftina investicija. I ne bi bio komotan kao sa mrežom osim ako ne investiraš baš dosta para u sistem što verujem da se debelo ne isplati za pojedinca.
Net Zero kuća nije tako laka stvar :D
 
Sve dok EPS ne bude zakonom obavezan da kupuje struju od privatnika koji žele da je prodaju, i to po realnoj ceni, kod nas nema ništa od privatnih investicija u solarnu tehnologiju pošto privatnik drugačije ne može "ispeglati" neusaglašenost između svoje proizvodnje i potrošnje. To može samo ako je deo velike mreže koja energiju prenosi sa bilo kog mesta odakle dolazi na bilo koje mesto gde je potrebna. To je sama priroda svih izvora energije čija je proizvodnja vremenski promenljiva, tj oni mogu biti samo deo velike i jedinstvene mreže. Ako je neko već uložio pare u neki prozvodni kapacitet onda on mora uvek da radi maksimalno koliko može, tj da ili troši ili prodaje SVU struju koju može da da, inače je deo uloženih para bačen u kapacitet koji nije iskorišćen. Taj deo uložene vrednosti se onda ne oplođava i ne vraća. To je osnovna ekonomija. A činjenica da takve obaveze EPS-a već nema je krajnje neodgovorna jer bi država besplatno zamenila deo prljave energije čistom energijom, odnosno zamenu bi finansirali sami privatnici iz svojih sopstvenih sredstava. Dakle bukvalno se baca nešto što se besplatno nudi. Možda bi to u početku bilo skromno, ali u ovoj oblasti se stvari brzo menjaju.
 
https://www.b92.net/automobili/vesti.ph ... id=1539554
Prvo VW elektroauto, autonomija manje baterije 330km, a veca 550km, punjenje od pola sata omogucice autonomiju 260km, osnovna cena ce biti ispod 30.000 evra.
Nemci su priterani uza zid i moraju da prelaze na elektrovozila. Mozda se ne vidi na prvi pogled ali srednjorocno su pripisali smrtnu kaznu svojoj autoindustji. Jer srednjorocno, kada se tehnologija dobrih baterija raspostrani, svaka zemlja, pa i svaki grad ce moci praviti svoja eletrovozila jer elektromotor nije komplikovan kao motori za unutrasnje sagorevanje i transmisija u kojoj sada Nemcima retko ko u svetu parira. Ako mozes sam proizvesti svoj auto, retko ko ce bacati pare na uvoz od Nemaca. Nemci ce i dalje prodavati svoje automobile u svojoj zemlji, i ako uspeju da kolonizuju i zatvore EU, i u njoj jos neko vreme, mada to taj scenario je samo gubljenje vremena od nemonovnosti koja sledi. Inace i moje dete ima elktrovozilo sa eletromotorom, placeno 50 evra, eto koliko ta tehnologija moze biti jeftina (ne secam se jeftinih decijih kola na benzin i sl), i naravno da nije proizvedeno u Nemackoj.
Na to dalje ide prica o petrodolaru, i prelasku na svoju prozivodnju energije za elektrovozila. Jeste da se trenutno solarni paneli ne isplate sto se tice struje, ali ako bi se njima punila svoja elektrovozila i zamenilo gorivo, itekako bi postali isplativi. Ovo je velika sansa za slobodu obicnog coveka, on dobija, a gube veliki paraziti poput nemackog industrijskog sistema, americkog dolara, arapske nafte. Medjutim i tu su neke zemlje ispale pametnije od Nemaca jer su ranije krenuli u osvajanje nove elektronske tehnologije, poput Japana, Kine, Koreje, Amerike. Nazalost, Evropa je ovaj put na zacelju tehnoloskih promena, i to zahvaljujuci sto je bila talac nemackih, francuskih i talijanskih elita koji su ziveli izvozom kola po svetu, kao i tehnologijom baziranom na tome.
Gledajmo sta ce se desavati narednih 5-10 godina i da li ce se stvari kretati smerom kao sto sam gore naveo...
 
Da, baš tako što kažeš. Ja juče video sajt Elektricni-automobili.rs. Ladno automobili kao smart, možda još i manji za 7.600e. Ne znam kakvog je kvaliteta ali upravo to što pričaš, to sada može bilo ko da pravi i to po dosta povoljnim cenama. Kreće revolucija auto industrije :)
 
Da, zena mog prijatelja Kineza radi u fabrici eltroautomobila u provinciji Liuzhou, i on mi pokazao pre mesec dana jedan takav model tipa Smart koji tamo u Kini prodaju za 7.500 evra. Autonomija mu bese oko 200km ako se dobro secam, ali sasvim dovoljno za jednu radnu sedmicu voznje po gradu. Tako da su Zapadnjaci smesni sa ovim cenama, samo mi nejasno zasto se kod nas jos niko nije setio da uvozi te kineske eltroautomobile koji su ocigledno dsta i napredniji i jeftiniji. Da, verujem da su napredniji jer ne samo mobilne koje zadnjih par godina ovde vidimo da su dobri, nego su postali lideri u celoj elektronici, recimo i kineski DJI drzi 70% svetskog trzista dronova, a tu su kao sto znamo glavni baterija i elektronika.
 
Pre nekog vremena (novembar 2018) su taj VW najavljivali po ceni ispod 20 000evra. Tih 30 000 tj za "First edition" 40 000 evra im lepse zvuci :)

https://auto.oe24.at/thema/VW-plant-Ele ... /355337863
Početni model za manje od 20.000 eura

Volkswagenovi planovi za tvornicu u Emdenu predviđaju izgradnju posebno povoljnog električnog modela s kapacitetom od 200.000 jedinica godišnje. Vozilo koje se interno zove "MEB entry" trebalo bi biti dostupno za manje od 20.000 eura. Osim toga, električni Passat I.D. Aero, koji se pridružio I.D. Vizzion se temelji na količini od 100.000 primjeraka koji se isključuju s linije, što Emdena dovodi do kapaciteta od oko 300.000 vozila.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=621322#p621322:1861lfz6 je napisao(la):
Earthmoving » Thu May 09, 2019 8:34 am[/url]":1861lfz6]Da, zena mog prijatelja Kineza radi u fabrici eltroautomobila u provinciji Liuzhou, i on mi pokazao pre mesec dana jedan takav model tipa Smart koji tamo u Kini prodaju za 7.500 evra. Autonomija mu bese oko 200km ako se dobro secam, ali sasvim dovoljno za jednu radnu sedmicu voznje po gradu. Tako da su Zapadnjaci smesni sa ovim cenama, samo mi nejasno zasto se kod nas jos niko nije setio da uvozi te kineske eltroautomobile koji su ocigledno dsta i napredniji i jeftiniji. Da, verujem da su napredniji jer ne samo mobilne koje zadnjih par godina ovde vidimo da su dobri, nego su postali lideri u celoj elektronici, recimo i kineski DJI drzi 70% svetskog trzista dronova, a tu su kao sto znamo glavni baterija i elektronika.
Imaju Kinezi nesto ovako po ceni $10,800.00 - $13,300.00 sa autonomijom 150 km. Litijumske baterije.
Hrvati svojevremeno uvozili i prodavali ovaj model sa olovnim baterijama (taj je kod Kineza daleko jeftiniji tj oko $7,500.00 - $8,500.00) ali po ceni od preko 15 000 evra u Hrvatskoj. Balkanska posla...

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 1e2aQeXWfV
 
Da samo cena ovog Baojun E100 mu je bez kineskih subvencuja (vaze samo za oblast Guangxsi) vec ozbiljnih $17,255.
Kod nas ti nece oprostiti zutu banku ako bi da vozis auto na struju. Mozda ti uvale i neku taksu na luksuz sto si kupio elektricni auto. :D
 
Da, ona cena je sa subvencijama. Ali opet i sa ovom vecom cenom u evrima je cenovno konkurentan Smartu u startu, da ne pricam da odmah pocne da bude jeftiniji jer je struja 4-5 puta jeftinija od goriva (bar kod nas, u Kini ne znam tacan odnos). Moguce da mi je bas pricao za ovaj model jer mu se zena zalila, upravo se vratila sa master usavrsavanja iz Holandije nazad u Kinu, zaposlila u tom proizvodjacu, i da je bas lokalna vlada ukidala tih dana subvencije pa ih gazda terao da idu na ulicu i dele flajere kako bi se rasprodale zalihe automobila dok je jos po nizoj ceni na subvenciji jer posle ako se smanji ili ukine, onda je cena veca i teza za prodaju.
 
U, ovo super, moze predje do 18 km sa jednim punjenjem, za cenu 60 evra. Da Beograd ima razvijenu biciklisticku mrezu, ovo bi resavalo dosta stvari po gradu. Odlican za ravnicarske krajeve, tipa sremski deo Beograda, Vojvodina I sl. Nazalost, nemam iskustva.
 
Evo da ne bude da i u Srbiji nema nista na struju u ponudi.
Ova verzija smarta se prodaje u Beogradu za 7 600 Evra

podaci preuzeti sa sajta proizvodjaca
Fuel: ELECTRIC
Gear Box: Automatic
Made In: China
Steering:Left
Drive: RWD
Brand Name: FWD
Place of Origin:China (Mainland)
Dimensions (L*W*H): 2350*1450*1550mm
Loading capacity: 2 persons
Max. Speed:50-55km/h
Driving range:100-120km
Motor power: 4 KW
Battery:60V/120AH ead-acid storage battery
Brake:disc brake
Wheel Size: 135/70R-12
Material Of Body: Metal Iron Shell
Air conditioner: available
Power window: yes
Price:$4,250.00 - $4,758.00
 
Motor od 4kw? Jača je moja kosilica za travu
 
Ovi trotineti mi sve bolje izgledaju. Naprimer ovaj trotinet

https://www.xplorerlife.rs/hoverboard/e ... 2-5-5.html

košta 30.000 din, ima max brzinu 25 km/h (prethodni automobil je samo 2 x brži) i maksimalnu daljinu vožnje 20km. Motor 250W, savlađuje maksimalni nagib od 15 stepeni. Ima prednji amortizer, 5 brzina. Maksimalna težina čoveka 120kg. Rasklapa se, težina 8,1kg. Brže obično ne idu ni biciklisti, a teško da se po trotoarima i može ići brže. Sa baterijom od 160 Wh, to bi značilo da je cena "goriva" za jedno punjenje baterije 2 din * 0,160 kWh = 0,32 dinara. Neka bude pola dinara zbog gubitaka punjača. Ako zaista sa jednim punjenjem prelazi i blizu 20 kilometara, onda bi ispalo da su troškovi 2,5 pare po kilometru!

A što se tiče amortizacije, neka traje samo 2 puta duže od garancije, tj 4 godine, pa će troškovi amotrizacije biti samo oko 5 evra mesečno. Ili 21 dinar dnevno. Samo jedna Busplus karta košta 90. A ovde nema puno šta da se pokvari, sem što će baterije gubiti kapacitet. Tako da bi stvarno bilo interesantno da neko ko ga je koristio kaže kakva su realna iskustva.

Pogledajte prilog 1
 
Vozio sam se ja u Beču, pisao sam na nekoj prethodnoj stranici. Jedan od oblika javnog prevoza. Meni se svidelo, savršeno za gradsku vožnju. Treba se malo u početku navići na osetljivost. Ima više različitih modela tamo, razlikuju se, kako po izgledu, tako po upravljanju. Npr na jednom je ubrzanje "lošije" u smislu da se okrene kvačica ali ne reaguje odmah i onda malo cimne, dok na nekom drugom odmah reaguje i lakše se kontroliše. Dok na nekom npr mora prvo nogom da se pogura da dobije neku brzinu, pa tek onda ručicom da se daje gas da bi nastavio da vozi, a na drugom odmah kreće. Posle tog inicijalnog navikavanja, vožnja je lagana. Brzina je ograničena, osim nizbrdo naravno, uzbrdo bez problema vuku. Samo treba biti pažljiv, pogotovo kada se nailazi na ugao zgrade pa da neki pešak ne naleti. Ali ovako su zaista praktični, brzi, laki za upravljanje i brzo se stigne gde god. Ali jedino što su za gradsku vožnju. Samo je to tamo praktičnije kao vid prevoza jer se onda trotinet ostavi gde god i neko drugi to puni. Tako da uvek ima neki trotinet sa punom baterijom. Mnogo bih voleo da sličan servis postoji u Beogradu.
 
Vrh