Šta je novo?

Avijacija - razno

Pa citav se život obučava i trenira za takve situacije, naravno da mu mogu suditi.
 
Desava se da piloti zaborave i flapsove pri uzletanju pa se sruse.. Ovde je pitanje sta je sve otkazalo pri sletanju i tek ce istraga dati objasnjenje. Da li je doslo do loma stajnih trapova pri prvom dodiru piste i probijanja tankova sa gorivom pa od trenja sa pistom naknadnog paljenja aviona sa tragicnim posledicama. Ono sto meni deluje ka veliki propust je spora reakcija aerodromske vartogasne sluzbe.
 
Делује, из овога што се досад зна, да никакве веће драме није било до пред сам крај, чак је и брзина на прилазу била нормална. Имао је и везу са контролом лета - и иначе, у време мобилне телефоније, надреално је да се она не може успоставити. Оваквих ванредних догађаја има по свету на дневној бази. Јасно је да су могли да управљају авионом, али да баш и нису успели.

Пратио сам на "Московском комсомолцу" (mk.ru) - савршено покривају догађај - пилоти праве алиби колеги, критикују конструкцију авиона, кажу има сајдстик уместо класичног управљача, па капетан, када лети ручно, мора да управља левом руком. То савремено решење, иначе, још пре 30 година увео је А320.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=620812#p620812 je napisao(la):
Ostali bez autopilota, pa krenuli puni goriva da sleću ručno, nisu baš umeli, odbili se o pistu kao loptica-skočica

Hmm, pa da li to znaci da avioni slecu potpuno automatski kada kažes da su ostali bez autopilota i da su krenuli ručno da sleću?
 
Не слећу, Пеђа, потпуно аутоматски (мада је трајдент, авион од пре 60 година, слетао тако), али, ови су слетели на пола писте, што значи да су, летећи ручно, себе довели у такав положај. Онда можемо да претпоставимо - а то нико од њих, наравно, неће рећи у истрази - да су хтели да слете по сваку цену из тог покушаја и да не иду на још један круг, па су прекратили маневар и опалили о писту свом силином.

Или, штагод да су урадили, чињеница је да су се одбили онако од бетона, уместо да слете на њега, а то је чињеница коју је тешко занемарити.

ЕДИТ:

"Комерсант" пише о првим резултатима истраге. Ваљда се разуме (ошибка - грешка, топливо - гориво, скорост - брзина, взлетно-посадочнаја полос - писта):

Названа главная версия авиакатастрофы в Шереметьево
Как стало известно газете “Коммерсант”, приоритетной версией авиакатастрофы в столичном аэропорту Шереметьево считается ошибка пилотов. Об этом изданию рассказали близкие к расследованию источники.

По словам собеседников издания, отказ автоматических систем затруднил процесс приземления. Sukhoi Superjet 100 садился с полными баками, то есть с максимальной массой, что также стало причиной возникновения дополнительных трудностей. Пилоты превысили путевую и вертикальную скорость снижения воздушного судна, из-за чего произошло жесткое касание шасси взлетно-посадочной полосы, после чего лайнер совершил "отскоки". Стойки шасси продавили топливные баки после второго такого “отскока” и топливо загорелось.

Издание опросило также экспертов в авиационной отрасли, которые также считают, что трагедия произошла из-за череды ошибок при пилотировании. Пилоты решили лететь через грозовой фронт, что стало первой ошибкой. После перехода на ручной режим управления воздушным судном пилоты сразу пошли на посадку, хотя должны были выработать топливо.

Слабо подготовленные летчики сперва не смогли правильно зайти на посадку без автоматики, а затем допустили "жесткое" приземление с "отскоком", заявили опрошенные изданием эксперты.
 
Google prevodilac

Prema sugovornicima publikacije , neuspjeh automatskih sustava otežao je proces slijetanja. Sukhoi Superjet 100 je sjedio s punim spremnicima, odnosno s maksimalnom težinom, što je također uzrokovalo dodatne poteškoće. Piloti su prekoračili stazu i vertikalnu brzinu spuštanja zrakoplova, zbog čega je došlo do teškog dodira podvozja stajnog trapa, nakon čega je zrakoplov napravio „odbijanje“. Podvozje je gurnulo kroz spremnike za gorivo nakon drugog takvog "odbijanja" i gorivo se zapalilo.

Publikacija je također intervjuirala stručnjake u zrakoplovnoj industriji, koji također vjeruju da je tragedija bila posljedica niza pogrešaka tijekom pilotiranja. Piloti su odlučili proletjeti kroz oluju, što je bila prva pogreška. Nakon prebacivanja na ručno upravljanje zrakoplovom, piloti su odmah otišli na kopno, iako su morali proizvoditi gorivo.

Isprva, loše obučeni piloti nisu uspjeli ispravno iskrcati bez automatske opreme, a zatim su napravili "tvrdo" slijetanje s "odskokom", navode stručnjaci koje su intervjuirali publikacija.



_2019d078-ssj.jpg
 
Da, ovo definitivno deluje kao mnogo grešaka pilota koje su dovele do nesreće. Nisu ispustili gorivo, bili izuzetno brzi na prilazu i odbili se i umesto da idu u go-around hteli da slete po svaku cenu. Kriva je i kompanija, jer ako ih je činjenica da nemaju autopilot toliko preopteretila je nedopustivo, moraju da budu obučeni za sletanje "na ruke".

Ogroman deo krivice za ovoliki broj poginulih snose aerodromske službe - vatrogasna vozila su morala da se stvore pored aviona mnoooogo brže. I naravno, je*******eni retardi koji vade kofere - njima bih sudio za ubistvo iz nehata.
 
Svi u plavim poljima su na žalost stradali i jedan stjuard.

screenshot410-626x299.png



[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8rnGoFZUdJY[/youtube]
 
Zadnja vrata nisu mogla da se otvore za evakuaciju, tako je i poginuo ovaj stjuard. A kapiram i da ovi od pozadi nisu mogli da se izlomataju preko sedista od st*** koja je skidala kofere i vukla
 
Kažu da su pre nego što je avion stao bili bez svesti.
Veoma nezgodno u malom i stešnjenom prostoru kad se napuni dimom sa otrovnim isparenjima.
Imao sam jednom priliku da budem u prednjem delu busa kad se zapalilo parče od 50 cm žice, za trenutak se nije moglo disati od dima, ne mogu ni zamisliti kako je izgledalo u buktinji.
 
Odgledah u jednom mahu ovaj dahu. Fantastičan avion.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1bjzoh3iQJc[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JgAvxvDRg6c[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=guKF2Wydct0[/youtube]


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=F3gRIVJ_p9U[/youtube]
 
Pnatrograf u slučaju nesreće sa SSJ100, istraga je u toku, postoji gomila raznoraznih verzija događaja na netu i dok se zaista ne utvrdi šta se desilo bilo bi lepo da se suzdržiš od ovih "ekspertskih" komentara. Nije lepo ni prema žrtvama ni prema pilotima.

Reći da komercijalni pilot nije mogao da sleti bez autopilota je uvredljiva u najmanju ruku, a tvoj komentar da su mogli uspostaviti vezu mobilnim telefonom mi govori da si kokpit aviona video samo na fotografiji tako da iskuliraj.
 
Дулеја, диван авион. Мени су сви стари британски млазњаци - и војни и цивилни - међу омиљенима.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622132#p622132:33zll1wg je napisao(la):
danko » 13 May 2019 10:39 am[/url]":33zll1wg]Pnatrograf u slučaju nesreće sa SSJ100, istraga je u toku, postoji gomila raznoraznih verzija događaja na netu i dok se zaista ne utvrdi šta se desilo bilo bi lepo da se suzdržiš od ovih "ekspertskih" komentara. Nije lepo ni prema žrtvama ni prema pilotima.

Reći da komercijalni pilot nije mogao da sleti bez autopilota je uvredljiva u najmanju ruku, a tvoj komentar da su mogli uspostaviti vezu mobilnim telefonom mi govori da si kokpit aviona video samo na fotografiji tako da iskuliraj.

Данко, царе, искулирај ти. Прво, не водим дискусије са типовима који користе "..." и тако ће и остати. Нити мислим да пилоти, а још мање жртве, ово читају. Буди доследан, па на теми о друмском саобраћају првом приликом инсистирај да се не разглаба о некој несрећи док правоснажном пресудом не буде утврђен кривац. Смемо ли о рушењу Моста Моранди у Ђенови? Или није лепо, из пијетета према покојном Морандију, или према жртвама?

Не обесмишљавајте форум, јер он и служи да се пише слободно о свему.

Када је о истрази реч, она се, како данас јављају руски медији, осим на грешке посаде - које му некако дођу као опште место у свим анализама овог случаја - фокусира и на два техничка детаља. Прво, зашто је удар грома изазвао прекид електроснабдевања, кад, како тврде експерти, према техничкој документацији то није требало да се деси? Такође, зашто су, при снажном удару, резервоари са горивом оштећени до те мере да је букнуо пожар? - ни то није предвиђено папирима.

Занимљивије од дилеме да ли је авион потпуни господар муња мени је ово друго питање, јер нас, попут једног давнашњег случаја са такође руским авионом и са капетаном из околине Ваљева у главној улози, враћа на питање: Колико снажан ударац о бетон треба један авион да издржи? Реч је о катастрофи Авиогенексовог Ту-134 на Крку, којем се од силине слетања одвојило крило (због чега су југословенски стручњаци и пилоти дуго гунђали), а затим су скоро сви путници изгорели. Али, у оба случаја остаје чињеница да је човек био за командама и да је треснуо авионом о писту.
 
Meni smeta to što se ti postavljaš kao neki autoritet ovde a u najblažu ruku rečeno nemaš baš mnogo znanja o avijaciji. Optuživati pilote i to rečenicom "nisu znali da slete bez autopilota" je sumanuto. Da si rekao da su bili pijani kreteni - možda. Da si rekao da su bahati pa uleteli u CB - možda. Ali kad kažeš da ne umeju ručno da slete avion, tu se svaka diskusija završava.

Ako su se razlupali o pistu to verovatno znači da su (delimično) izgubili kontrolu nad avionom. Kako je u pitanju avion novije fly-by-wire generacije, nije nezamislivo da udar groma sprži elektroniku koja kontroliše komande aviona i time možda čak i potpuno onemogući upravljanje letelicom. Možda su imali samo parcijalnu kontrolu tipa da su otkazala glavne komande krilca a da su mogli da kontrolišu samo repna kormila, ili da su upravljali uz pomoć trimova i sa snagom motora... To bi objasnilo jak udarac o pistu i lom aviona, i svakako je verovatnije od toga da nisu umeli da slete.

Mala je šansa da će tvoj post pročitati neko od pilota ili porodice žrtava, ali tvoj post će možda pročitati neko ko će ga prepričati dalje, pa taj neko drugi još dalje, kao što si ti verovatno pročitao što je napisao neki tamo rus i dolazimo do toga da je ljudima ukaljan ugled i žrtvama nanešen dodatni bol bez potrebe.
 
Данко, нема ниједне једине индиције да су "(делимично) изгубили контролу над авионом". То нико ни не помиње. Радила је и опрема: прилаз је био уз помоћ ИЛС-а.

Иначе, ако пратиш довољно цивилну авијацију, могао си да приметиш да је у последњих 20-ак година већина удеса изазвана ПОЧЕТНИЧКИМ грешкама пилота, типа вукао палицу ка себи, уместо од себе. У Ер Франсовом авиону над Јужним Атлантиком тако је страдало 300 људи, а то није једини сличан удес. У САД су све катастрофе у новије време изазвали дудуци у кабини (по правилу, на регионалним линијма). Недовољно летачко умеће млађих пилота, исувише ослоњених на технику, увелико је препознато као проблем у авијацији и о томе је доста речено и написано.

У Русији постоји додатни проблем: недовољан број летачког кадра. Пре девалвације рубље, пилотске плате су увелико биле догурале до 10.000$ месечно, али, закон који прописује да за руске компније не могу да лете странци свакако је одмогао да се редови попуне квалитетнијим летачима (био је на снази до пре неку годину, да ли је и даље - немам времена сад да проверавам). А и да могу да лете странци, морали би да знају руски, због комуникације са тамошњим контролама лета. Тако је у претходном удесу неке Аерофлотове подружнице, пре десетак година, са 737-500 управљао копилот који је искуство имао углавном са Ан-2 (двокрилац!), а ни капетан није био много квалификовнији.

Кад се споје та два фактора, добија се повећан ризик летења у Русији у односу на велику већину других делова света. А ја, дарагој Данко, о томе знам понешто из два разлога: један је што пратим авијацију, а други што знам руски па читам шта они тамо пишу. Тако и о овоме.
 
Ja odmah da kažem, ja ne govorim Ruski, ne pratim avijaciju, ne idem na aero mitinge, ne sanjam avione od detinjstva, nisam profesionalni pilot već samo amater koji leti za svoju dušu.


Mi ovde samo možemo da špekulišemo šta se desilo, da li se avion razlupao o pistu, da li se zapalio pre toga, da li su izgubili komunikaciju ili su jednostavno nakon deklarisanja emergencyja ugasili stanicu da ih ne ometa jer su imali preča posla (potpuno prihvatljivo i profesionalno ako su to uradili)... Mi nemamo pojma šta se desilo, ali je bitno da si ti na prvu loptu skočio da optužiš pilote.
Bez obzira na stvarni uzrok nesreće ne bi me uopšte čudilo da krivica bude svaljena na pilote (kao što se desilo i kod nas u slučaju onog nesrećnog helikoptera) jer je tako najlakše za Rusiju i Suhoj, da speru krivicu sa sebe.


[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622755#p622755:f2hitxh5 je napisao(la):
Пантограф » Čet Maj 16, 2019 9:20 am[/url]":f2hitxh5]
...већина удеса изазвана ПОЧЕТНИЧКИМ грешкама пилота, типа вукао палицу ка себи, уместо од себе...
Ovo ti je kao da kažeš da se neko slupao kolima jer je napravio početničku grešku, smotao je volan desno a ustvari je mislio levo pa se zbog toga slupao.

Moguće je da je on vukao palicu ka sebi, stolirao avion i ušao u spiralu, ali šta je prethodilo tome? Možda su instrumenti poludeli, možda je došlo do parcijalnog kvara instrumenata pa nije znao kom instrumentu da veruje... Zato se te nesreće uvek profesionalno istraže i donesu se neki zaključci koji će spasiti nečij život(e) u budućnosti.

Pošto ljudi obično misle da je držati avion u horizontalnom letu lako, samo držiš palicu i ne mrdaš, na prvom času instrumentalnog letanja instruktor ti kaže da zatvoriš oči i držiš avion pravo. Kad posle 5-10 sekundi otvoriš oči avion je obično maltene naopačke okrenut na leđa ili ti je instruktor već preuzeo komande. To se radi upravo zbog toga da ti pokaže da moraš verovati instrumentima više nego svojim čulima, i to se trenira i vežba godinama, i ako ti instrumenti pokazuju da treba da vučeš palicu, ti vučeš palicu na sebe i ne razmišljaš.


[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622755#p622755:f2hitxh5 je napisao(la):
Пантограф » Čet Maj 16, 2019 9:20 am[/url]":f2hitxh5]
У Русији постоји додатни проблем: недовољан број летачког кадра.
Priču o nedostatku letačkog kadra slušam otkako sam upisao pilotsku školu i to ti je u principu mamac za budale da se upišu i puknu 40-50 hiljada za ATPL i onda se uvate za glavu kad vide da te priče nisu baš takve.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622755#p622755:f2hitxh5 je napisao(la):
Пантограф » Čet Maj 16, 2019 9:20 am[/url]":f2hitxh5]
Пре девалвације рубље, пилотске плате су увелико биле догурале до 10.000$ месечно, али, закон који прописује да за руске компније не могу да лете странци свакако је одмогао да се редови попуне квалитетнијим летачима (био је на снази до пре неку годину, да ли је и даље - немам времена сад да проверавам).
Da su pilotske plate u Rusiji 10.000$ pa bilo bi više pilota nego vozača autobusa. Nemam pojma kolike su bile tamo plate ni kolike su sada, ali recimo u Air Srbiji kapetani mesečno izađu na cca 4000-5000 evra, kopiloti oko 2000-3000 evra. Po charter komanijama kapetani imaju max 3000 evra, prvi oficiri ako ubodu 1000-1500 evra mogu da budu srećni.


[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622755#p622755:f2hitxh5 je napisao(la):
Пантограф » Čet Maj 16, 2019 9:20 am[/url]":f2hitxh5]
Кад се споје та два фактора, добија се повећан ризик летења у Русији у односу на велику већину других делова света.
Ovo mi zvuči verovatno, ali ne zbog nestručnosti i/ili nedostatka pilota već zbog sistema koji je divljiji nego kod nas. Neodgovarajuće održavanje aviona, nepoštovanje procedura, zaobilaženje propisa i slični sistemski problemi mogu uticati na smanjenje bezbednosti avio saobraćaja u nekoj državi. I naravno po pravilu u takvoj državi kada se desi neka nesreća, obično se svali krivica na pilota, i teraj dalje.
 
Чини ми се, Данко, да имаш тенденцију да браниш колеге пилоте "по дифолту". Ја немам такав став према својим колегама, али добро, ствар приступа. Ово што сам претходно написао је све из писаних извора, а у принципу се само у њих може имати какво год поверење.

Када је реч о страним пилотима у Русији, проверио сам и забрана је скинута 2014. Први је те године за Аерофлот полетео извесни Немац, Клаус Ролфс, из Москве за Праг. Компанија и даље има расписан оглас, капетанска плата је до 650.000 рубаља (9.000 евра), плус смештај, уз заштиту од инфлације:

https://www.aeroflot.ru/ru-en/about/set_of_pilots

Не знам, Данко, зашто у Русији услед таквих плата нема "пилота више него возача аутобуса", како кажеш - можда зато што је, кад последњи пут посетих Москву (пре кризе) плата возача метроа тамо била 2.000$. А кажу и да тек сваки четврти човек има психофизичке способности да буде саобраћајни пилот.

Иначе, недостатак пилота је заиста велики проблем, не само код Руса - кинеске компаније су, рецимо, због тога нудиле капетанима и до 300.000$ годишње (бруто).
 
Ne branim ja nikoga već samo kažem da nije korektno opanjkavati bilo koga pre nego što su poznate činjenice, pogotovo kad je mnogo ljudi izgubilo živote i kada su emocije prilično umešane u sve.

Nedostatka pilota nema, štaviše postoji mnogo više pilota nego što tržite trenutno zahteva, da nije tako plate svuda bi otišle u nebesa a ne bi po amerikama vozili za 30-40 hiljada dolara godišnje kolko zaradi i prosečan taksista. Možda neki pojedini kapetani na opskurnim tipovima aviona ili ujedno šefovi letačkog osoblja imaju 300k dolara godišnje, ali oni su sigurno izuzetak a ne pravilo. To ti je kao da gledaš koliko Mesi zaradi godišnje pa kažeš da svi fudbaleri zarađuju u proseku toliko.
 
У вези са Америком и тржиштем пилотске радне снаге тамо, ево одличне анализе из угла једног пилота:

The US is facing a serious shortage of airline pilots

The national security of the U.S. relies on a healthy airline industry. That requires modern reliable airplanes – and highly skilled pilots to operate them.

However, the U.S. has a shortage of pilots right now, particularly at the regional airline levels.

According to the Federal Aviation Administration, there were about 827,000 pilots in the U.S. in 1987. Over the last three decades, that number has decreased by 30 percent.

Meanwhile, during this time period, there has been a tremendous increase in the demand for air travel. The International Air Transport Association predicts that, over the next 20 years, air travel will double.

This is a classic case of low supply and high demand. This mismatch has created a perfect storm that could wreak havoc on the U.S. airline industry over the next decade. The somber news is this shortage is going to get much worse...

In the 1970s, when most of today’s airline pilots like myself were growing up, piloting for an airline was considered a prestigious career. The job offered not only high salaries and nice schedules with many days off, but also a respected position in society. In the early 1990s, pilot salaries approached US$300,000 in today’s dollars for some international pilots.

What’s more, during this time, the military had a steady and consistent demand for pilots. A young aspiring aviator could go into the military to receive all of his or her flight training...

Then, the 9/11 attacks left the airlines in poor financial condition. Five of the six major legacy airlines in the U.S. declared bankruptcy: US Airways, Delta, Northwest, United and American Airlines. I clearly recall a day a couple of weeks after 9/11, when one of my flights, from Washington D.C. to Orlando, Florida, boarded just one passenger.

From my own experience, I can attest to many pilots like myself who were forced to vacate their captain position and go back to first officer, resulting in their pay dropping from roughly $190,000 per year to $75,000 per year.

Meanwhile, the number of pilots supplied by the military has dwindled. Much of this is due to the use of unmanned aerial vehicles.

In the 80s, roughly two-thirds of airline pilots were ex-military. Recently, that percentage has dropped to less than one-third. The Navy predicts a 10 percent pilot shortage in 2020, while the Air Force predicts its own 1,000-pilot shortage by 2022...

Линк: http://theconversation.com/the-us-is-fa ... lots-95699

Јасно је да је и код њих темељ цивилне авијације била - војна обука. Како из војске излази мање пилота, и у цивилној авијацији настаје мањак - и у људству, и у квалитету. Јер, ко уме да лети на Ф16, сигурно ће умети са џојстиком кад загусти.
 
Novinari naprosto vole takve "pilot shortage" tekstove, ali to ti je sve na kalup "Leoni/Juri trebaju radnici, ne može da nađe radnike, nedostatak radnika u Srbiji..." a ono nude plate od 20.000 dinara i neljudske uslove za rad.

Činjenica je da poznajem gomilu ljudi sa ATPL-om, doduše većina ih nema nešto mnogo iskustva jer ne mogu da nađu posao, a ne mogu da nađu posao jer nemaju iskustva i to ti je začaran krug... Ali čak i kao kad instruktor nabiješ 1000-2000 sati, ako nisi spreman sam da platiš type rating teško da ćeš bilo gde naći posao. '70tih ili '80tih, kada je postojao stvarni manjak pilota, tada je bilo nezamislivo uopšte pomisliti da pilot sam plaća type rating ili da radi za neku crkavicu..

Što se tiče kvaliteta vojnih pilota, tu se uopšte ne bi složio sa tobom. U USA je situacija nešto bolja naprosto jer tu piloti imaju 300-400-500-600 sati naleta godišnje i imaju neko iskustvo, ali su to sve u principu kauboji. Kod nas su em kauboji em nemaju nikakvo iskustvo i prosto rečeno ne umeju da lete a misle da su bogovi zbog cele te fore sa činovima. Zato ovi naši izgiboše ko da su u rovu u 1. svetskom ratu a ne u kokpitu aviona.
 
Te vesti o "nestasici pilota" plasiraju izmedju ostalih i proizvodjaci aviona. Prvo isporuce cifre planirane (narucene ) proizvodnje, pa onda svaki prodati avion pomnoze puta pet ili sest posada (znaci po dva pilota) i onda bace kosku novinarima za ovakve tekstove. Nema to veze sa mozgom, i ja poznajem dva pilota sa ATPL-om, jedna je jos bez posla, drugi se nekako zaposlio u Wizz air i baziran je u Poljskoj. Uspeo je da nekako dobije kredit za type rating.
 
I ja mislim da su to samo price. Još nisam cuo da je neki let otkazan ili umanjen broj zbog nedostatka pilota. Pre će da zafali vozač autobusa i kamiona nego pilot.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PS-NH0VFDok[/youtube]
 
Vrh