Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Sasvim normalna pojava u ovo doba godine cak i u zemljama koje nemaju direktnu naplatu putarine...koga ne mrzi neka uključi opciju saobraćaj na G.M. i neka prošeta Evropom.
P.S. posebno za Beogradjane koji svakodnevno provedu sat vremena života da bi prešli 10tak km do posla i nazad.
 
Samo da namontiraju kamere, umreže sa MUP-om, opštinama, sudskim izvršiteljima, graničnim prelazima i krene naplata bez inkasantata.

http://www.pupin.rs/proizvodi-i-usluge/ ... -putarine/

http://static.pupin.rs/2016/02/IDENTICAR_SR.pdf

http://static.pupin.rs/2016/02/IDENTICAR-PLUS_SR.pdf

http://static.pupin.rs/2016/02/Toll-Col ... tem-EN.pdf

SISTEMI ZA NAPLATU PUTARINE
Projektovanje naplatnih sistema na autoputevima, mostovima, tunelima i sl.
Razvoj hardverskih i softverskih komponenti naplatnih sistema
Instaliranje naplatnih sistema i puštanje u rad
Održavanje hardvera i softvera postojećih sistema
Problematika projektovanja, proizvodnje, instalacije i održavanja sistema za naplatu putarine, po principu „ključ u ruke“, je veoma dobro poznata institutskim stručnjacima. U ovoj oblasti Institut je prisutan više od trideset godina. Osim u Srbiji, gde je posao modernizacije sistema za naplatu putarine dobijen u jakoj međunarodnoj konkurenciji, naši sistemi su instalirani u Crnoj Gori, DR Kongo i Bosni i Hercegovini.

Neprekidan razvoj i dogradnja ovih sistema, u skladu sa novim tehnološkim dostignućima, svrstava Institut u skup malog broja kompanija koje su u stanju da odgovore svim potrebama operatera naplate putarine. Novi sistem za naplatu putarine u potpunosti zadovoljava evropske standarde za interoperabilnošću saglasno zahtevima CEN 278, obezbeđuje jednostavno i pouzdano rukovanje i najveću moguću bezbednost u razmeni svih podataka. Njegovo održavanje je jednostavno, a sistem u potpunosti eliminiše svaku mogućnost zloupotrebe bilo od strane inkasanata naplate putarine ili nesavesnih vozača.

Sve komponente naplatnog sistema uključujući najnovija tehnološka dostignuća u relevantnim oblastima, proizvodi su Instituta ili renomiranih svetskih proizvodjača. Pri tom se u naplatnom sistemu ne vodi računa samo o tehnološkim uslovima realizacije naplate putarine, već i o radnim uslovima inkasanata, kao i očuvanju životne sredine.

Otvoreni i zatvoreni sistemi za naplatu putarine i elektronska naplata putarine ENP Institut “Mihajlo Pupin“ je projektovao, razvio i proizvodi dva tipa naplatnih sistema na autoputevima – tzv. zatvoreni sistem (prisustvo korisnika se registruje na ulazu u sistem, a naplata se vrši prilikom izlaska sa autoputa), i otvoreni (naplata putarine se vrši samo na jednom mestu na autoputu bez obzira na pređenu deonicu).

Čitav sistem obuhvata tri nivoa:

nivo naplatne trake
nivo naplatne stanice i
centralni nivo
Naplata putarine je omogućena u gotovom novcu, kreditnim karticama, a u trakama sa elektronskom naplatom (eGo® sistem) plaćanje se vrši bezgotovinski i bez zaustavljanja korišćenjem TAG-a.TAG ili OBU (on board unit) je peronalizovani elektronski uređaj koji se montira iza vetrobranskog stakla u kolima i koji korišćenjem DSRC tehnologije komunicira sa odgovarajućim uređajem na naplatnoj traci, što podrazumeva proces verifikacije podataka i, nakon toga, elektronsko plaćanje putarine. Istovremeno sa vremenom i mestom ulaska sistem skladišti i sliku svakog vozila koje je ušlo u sistem.

Nivo naplatne stanice prikuplja i u kriptovanom obliku čuva podatke o transakcijama iz svih naplatnih traka, vrši njihovu obradu i zatim ih prosleđuje na centralni nivo gde se sabiraju i u centralnom računaru obrađuju svi podaci za ceo naplatni sistem.

Jedna od osobenosti institutskih naplatnih sistema je video sistem za automatsko očitavanje sadržaja registarskih tablica vozila. To je originalni proizvod Instituta, koji obezbeđuje pouzdanost u očitavanju od preko 99% i pri brzinama preko 120 km/sat. Pri tome, pored tehnološke savršenosti i visoke pouzdanosti ovaj sistem je nekoliko puta jeftiniji od sistema za automatsko očitavanje sadržaja registarskih tablica, drugih svetskih proizvodjača
 
Začetak toga jeste upravo pilot projekat Puteva koje je upravo dobio na tenderu IMP sa kamerama za Its.Ako se sistem dobro pokaže tj tačnost prepoznavanja i obrade bude veći od 95% vrlo lako se može razviti FreeFlow(bez ikakvog zaustavljanja) naplate.

Optika postoji na većem delu koridora ili je već u izgradnji.Sada je samo pitanje političke odluke u kom se smeru odvija reorganizacija Puteva.
 
Tačno se zna u kojem. Opasna je to priča zapošljavanje kadrova preko veze, velike se pare vrte.
 
Kakva reorganizacija, kakvi bakraci. Pa Koridore su osnovali da bi mogli da love u mutnom. Zar nije pre dve godine trebalo da se spoje putevi i koridori u jednu firmu? Pa sto se to nije dogodilo?
A mi smo tek ove godine uveli RDS standard na autoputevima( ne znam ako to uopste i funkcionise, nisam isprobao), a ne da pricamo o nekoj elektronskoj naplati putarine.
 
Konsultantske usluge o spajanju Puteva i Koridora smo platili firmi Deloitte 1.6mil eura...ne sećam se da smo u javnosti videli sadržaj istog.

Paralelno nama Španska konsultantska firma je Hrvatima predložila Free Flow sa Ocr- za putnička vozila.
Takodje ima je u izboru izmedju Satelita i Drsc preložila ovaj drugi jer na taj način ne zavise od satelitske kompanije i jedini su vlasnici su svog sistema.Okviran rok koji su Hrvati predložili je 2022.
 
@СтараМо, ево и два чланка о томе из њихове и наше штампе. Неки виде проблем претходне регистрације/пријаве путем апликације за плаћање !

Od 2022. cestarinu će naplaćivati sustav za čitanje tablica
Autor: M. Šu./Hina Zadnja izmjena 08.07.2019 10:43 Objavljeno 08.07.2019 u 09:41
Od 2022. godine plaćanje cestarine gotovinom i ENC uređajima odlazi u prošlost, a na svim autocestama zamijenit će ih elektronički sustav DSRC ( Dedicated Short-Range Communications) i sustav automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR), objavio je u ponedjeljak Jutarnji list.

Neće biti plaćanja u kešu: Kamera očita registarsku tablicu i naplati putarinu
Zagreb -- Od 2022. godine na hrvatskim auto-putevima plaćanje putarine gotovinom i ENC uređajima odlazi u prošlost.
IZVOR: JUTARNJI LIST PONEDELJAK, 8.07.2019. | 16:33
https://www.b92.net/biz/vesti/region.ph ... id=1563859
 
Hvala @Gago naravno pitanja je mnogo pa su verovatno zato i resili da taj rok bude 2022,a verovatno i kasnije.Po prirodi stvari do tada će se iskristalisati preovladjujući način online plaćanja,razviti više platformi itd ...Jednostavno ma ovom prostoru postoji mnogo ljudi koji su rodjeni u vreme kada nije bilo ni struje a jos su aktivni vozači i jako teško je bezbolno preći na tako moderan sistem.

Grci na primer takav isti tender prolongiraju već 2 godine i sad su i oni kao krajni rok uzeli 2022.

Recimo oni imaju one male žute tablice koje nemaju dovoljnu refleksiju da bi ih ALPR očitao...Postavlja se pitanje ko ce sad da plati zamenu tablica na milionima vozila.

Drugo ALPR sistem ima veliki problem sa kišom,snegom i maglom sto na Balkanu nije retka pojava opet za razliku od Grcke itd...

Puno je tu problema i zato će prelaz biti postepen.
 
Rok 2022 je postavila evropska komisija kao krajnji rok da se u celoj EU putarina plaća isključivo prema km i istovremeno je odredila jedinstvenu cenu putarina po kliometru . Takodje su svi automobili proizvedeni posle tog roka obavezni da imaju ugradjen “čip” transponder kako bi bilo moguće izvršiti praćenje i plaćanje bez dodatnih uredjaja.
 
Delimično si u ovom pravu.2023 za sva vozila preko 3.5t i autobuse a 2027 za putnička vozila.

https://www.europeantransportforum.eu/m ... it-easier/

Medjutim imaju velika neslaganja po tom pitanju i često protivrečnost u saopštenjima.


Takodje stvar se ne posmatra samo u svetlu naplate po kilometru već i kroz zaštitu prirodne sredine i želje da da veći zagadjivači plaćaju skuplju putarinu naravno po kilometru jer je samo to pravedno.

Takodje bitan faktor je sama interoperabilnost različitih naplatnih šema u Evropi i samim tim ubrzavanje i pojeftinjenje transpornih troskova.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=645739#p645739:27sn3ue2 je napisao(la):
MiraC » Pon Avg 05, 2019 10:53 pm[/url]":27sn3ue2]Sve to mi plaćamo, a ogleda se kroz neke ulice koje su mogle biti uradjenje,kroz vise akcize,kroz neke skole koje nece biti bolje opremljene....
@MiraC, nece svakako biti bolje opremljene, ni ulice bolje uradjene. I da nam u budzet sa neba padne par milijardi, opet bi se to izdelilo ovome onome i nista za opremanje. Nije u pitanju ova vlast, nego bilo koja, Ne postoji nikakva odgovornost, ni politicka, ni pravna, ni moralna. Ulaze se samo ono sto moze da se nekako isplati, komercijalni sadrzaji i to, a skole, bolnice, ustanove itd. samo koliko da ne leti glava sa ramena, samo minimalno.
 
msksim1":1o2hs5o3 je napisao(la):
danas je u smeru ka Ljigu bla jedna rampa (centralna) rezervisana samo za ENP, i ladno ljudi prolaze tu rucno i ladno ih ovi pustaju. stvarno ne znam dokle vise :bash: ljudi kupite nesretni TAG!

Ovo mi se jako cesto desava na toj rampi i uvek ih ispostujem sirenom sve vreme dok cekam... ne zna se ko su veci majmuni, dal ovi sto idu tamo namerno ili ovi sto im najnormalnije naplacuju...

U vezi petlje Lajkovac, jel postoji objasnjenje gde vodi onaj jedan pravac na petkji koji se za sada ne povezuje ni sa cime? Mozda je vec objasnjeno, ako jeste, znacio bi link..
 
Кад неко неће да плати путарину !

Vozač kamiona je uspeo da izbegne plaćanje putarine - sekundu kasnije, stigla ga je KAZNA! (VIDEO)
Na LiveLeaku se pojavio snimka za koji nije jasno gde je nastao, a na njoj se vidi vozač plavog kamiona koji sledi belog šlepera, a zatim ne staje kad je rampa počela da se spušta. Ali, odmah posle prolaska rampe, usledila je takozvana instant karma.
Pogledajte pažljivo - vozač je gumama na prikolici zakačio ivicu branika koji stoji iznad puta i pocepao sve tri desne gume:

https://www.youtube.com/watch?v=AqMZexT9Dco

https://www.srbijadanas.com/auto/vesti/ ... 2019-08-04
 
Da, lepo rece Mo za Tag, prodavac prodaje ljudima to da ne bi cekali, a posle ih zezne, pusta u prolaz rezervisan za njih I vozila koja na mestu placaju, trebali bi ga tuze. Doduse, utiska sam da se ovo najvise odnosi na Preljinu, manje na druge rampe. Time, I ne gradjom prosirenja skoro 3 godine, ugrozavaju I samu profitabilnost aitoputa, jer ako cu cekam 20min na rampi za 40km Cacak-Ljig, lako mogu se odlucim I da odem na Ibarsku I ne platim putarinu, jer sto bi ako sa cekanjem 20min ne stedim vreme I stizem za slicno vreme.
 
Ja sam poslednja dva puta uradio upravo to, vozio preko Rudnika, iako imam tag. Količina nervoze dok čekaš na Preljini, dok inkasanti SVESNO ruše sistem puštajući vozila bez taga u ENP traku, koja je i onako zakrčena loše projektovanim prilazom, ne da se ispričati... Osećaš se kao bu**** :) , što verovatno i jesam jer sam kupio tag.
 
U Preljini je ta naplatna rampa i dobra, samo kad su neki praznici ENP traka postaje i traka za redovno placanje, ovako u 90% slucajeva nakupi se jedno 10tak auta na rampi a ENP je u funckiji samo za vozila sa tag-om, na naplatnoj rampi Pozarevac vise od godinu dana radi jedna rampa za ulaz na autoput, cisto sumljam da imaju rupu u ugovoru kako bi mogli da ih tuzis.


https://www.google.com/maps/@44.5801749 ... 6656?hl=sr
 
Jedino pravo rešenje za tag je ono što hrvati imaju na prilazu Zagrebu: brzu traku koja očitava tag, a ako ga nemaš otvori se drugi kanal koji te odvojeno vodi desno na inkasanta, pa još dobiješ i vakelu :) Sve se naravno nalazi uz levu ivicu puta i postoji obeležen prilaz bar 1km ispred rampe. Naravno, ovo samo za velike rampe. Za rampe tipa PReljina i Požarevac dovoljno je krajnji levi kanal ostaviti za tag, uz potencijalnu kaznu za vozila bez taga koja ga zloupotrebe, pri čemu mora da postoji adekvatno proširenje puta na prilazu, inače stvar gubi smisao. Po italiji postoje i čitave rampe namenjene samo tag prolazu, potpuno sklonjene od gužve.
 
Zato kod hrvata moras skroz da stanes da bi ocitao tag, tu smo bar bolji. Mada oni dobijaju popust za svaku online uplatu sto mi mozemo da sanjamo.
 
Ne samo za online. Za svaku uplatu dobijam 21.7% popust, na običan tag. Za sezonske (garantuješ određeni promet u periodu) popust je i osetno bolji. Za stajanje pri očitavanju (ne radi se baš o stajanju, već moraš da usporiš na oko 5kmh) mislio sam da je stvarno bezveze što to drže. Posle one nesreće koju je izazvao Babić promenio sam mišljenje. Ima to i svoju prednost (ne vuće na brz prolaz), a gubitak je realno minimalan... Trake za brzi prolaz, opisane gore, rade kao kod nas (ne mora da se usporava na tih 5kmh, već prolaziš sa oko 40kmh).
 
@sev

babic situacija ne bi bila fatalna da se prolazilo enp rampom, tj. ne bi bilo zaustavljenih vozila. E sad ako ciljas na to da je babic(tj. vozac njegov) vozio velikom brzinom znajuci da ce ga rampa propustiti na 60 kmh, onda ima smisla al pre mislim da je lik negde mislima/pogledom odlutao.
 
Baš mislim da je ta nesrećna situacija posledica uobičajenog veoma brzog prolaza kroz kanale, koji je opet posledica toga da se zna da će sistem reagovati na vreme. Problem i rizik nastaje na mešanim kanalima (ENP/klasična naplata).
 
Што се тиче Прељине ја сам једном био изгрђен ни крив ни дужан. То је било пре него што сам купио таг. Када сам прилазио рампи на једној траци је сигнализација показивала да је са радником (тј наплата без тага) и ту је било 3-4 возила, а на другој се мењала са ЕНП на шалтер радника и обрнуто, тј била је и за једне и друге и ту није било возила. Наравно кренуо сам на празну (леву траку). Жена на шалтеру је била спремна и одмах је узела новац али није отворила рампу док ме није жестоко изгрдила што идем на ЕНП раму, и притом није хтела да ме саслуша да сигнализација није добра. Наравно нисам хтео дуго да се свађам, сачекао сам да се подигне рампа и прошао.

Мало након овог сам узео таг, не би ли некад поново прошао левом рампом на Прељини без "угодног" разговора са дотичном.
 
Apsolutno nisi napravio grešku, ja ti ne bih zamerio da sam bio sa tagom iza tebe. Zamerio bih operateru tog puta zbog fascinantne neorganizovanosti, kojom je na datom putu obesmislio samu suštinu elektronske naplate bez zaustavljanja.
 
Pre neki dan sam isao iz BG u NS i vidim ogromnu guzvu na izlazu iz pravca NS kod Stare Pazove. Svestan toga, u povretku kupim TAG na pumpi u Beskoj, iskljucim se na prvom iskljucenju da platim kesom i ponovo vratim da udjem sa TAG-om. Stizemo do naplatne, kad tamo kolona i u zutoj ENP traci. Mi polako u koloni i kad smo dosli pred kraj, ukapiramo da tom trakom voze i oni koji ce pred kraj da se "ubace" u neku od traka za rucnu naplatu. Naravno, oni koji su pola sata cekali u toj traci nece da ih puste, pa je tu natezanje, rasprava itd. Tako smo cekali gotovo 10 minuta da se ta kola sklone u odgovarajuce trake. U tim standardnim trakama se cekalo sigurno pola sata, ali sa slobodnom ENP trakom ne bi se cekalo ni pola minuta.
 
Vrh