Šta je novo?

Javni prevoz u Srbiji

U pravu si Pantografe.

Nov zglob po nabavnoj jediničnoj ceni od nekih 330000 evra uz eksploatacioni vek od 15 godina (za beogradske uslove puna kapa) godišnje izađe 22000.
Polovnjak može biti i jeftiniji a trajati duže od godinu dana (odnosno polovnjak po ceni od 44000 evra trajaće bar 5 godina, neretko duže i od nekih novih u zavisnosti od raznih faktora). Naravno tu idu i delovi, garancija što je naravno prednost novih vozila, međutim Citaro Facelift (C1-2) trenutno predstavlja nabolju ponudu polovnjaka. Za sporedne linije isplativija alternativa od novih (dosta jeftiniji a ne proguta delova i delova po ceni "all inclusive" pogodnosti pri nabavci novih). Nisu stari kao C1-1, niti su mnogo skuplji a ima ih kolko hoćeš plus tu su i lako dostupni delovi.

Za razliku od starih ukinutih modela isti se proizvodi (nije isto da sada kupite polovan Citaro kao da ste kupili polovan O405 pre 15 godina).

Šteta što FAP nije na vreme uzeo licencu Mercedes Benz C628 šasija. Gde bi nam bio kraj. Živeo bi samo od delova.

Kvalitetan nov bus ostaje kvalitetan i kao polovnjak. Nov krš ostaje krš doveka.

Naravno da raspisivanje tendera za gomilu novih autobusa (koje će "bacati" na sve linije) sa troja vrata spada u domen belosvetske pljačke kada daleko racionalnije rešenje predstavlja raspisivanje posebnog tendera za nabavku jeftinijh korišćenih kvalitetnih vozila prilagođenih takvom načinu eksploatacije.

Alternativa gore navedenom još je povoljnija posebno pri manjku osoblja. Zglobizacija gde god može izađe još manje jer polovni zglobovi su jeftiniji od solo. Moguće je naći one sa manjom kilometražom dobro očuvane, mada to je teže pri čemu kao pri kupovini svakog bilo novog ili polovnog vozila treba biti obazriv.

Zagrebačka prva generacija solo i zglobnih Citara uopšte nije nova. Nabavljeni polovni stari svega nekoliko godina. Dakle jesu bili polovni ali ne i stari i izvoženi zbog čega i dan danas voze bez problema na raznim linijama koje nisu opterećene poput beogradskih čudovišta.

Slabe linije s obzirom na slab takt mogu biti dodatno redukovane (bez drastičnog uticaja na pogodnost polazaka) bez redukcije kapaciteta uvođenjem zglobnih vozila pri čemu bi vozila prelazila manju kilometražu (manji broj obrta), bila u boljem stanju pa duže i trajala čak i uz loše održavanje.

Problem je sistem naplate po kilometru jer grad i GSP-u plati određeni broj km koje autobus mora da pređe - vozio pun ili prazan. Zbog toga vozila brzo propadaju bez obzira da li rade na 38L ili 65. Tome doprinosi i šetanje jer se i same trase međusobno razlikuju.

Obrni - okreni polovan Citaro G će trajati duže na 512 nego nov MAZ 203 na 55 pod uslovom da oba ceo radni vek provedu na sličnim linijama.

Zagrebački Citaro G Facelift su na C628.285 šasiji koja predstavlja bolje rešenje od Ikarbusa na M.A.N šasijama. Kod četvrtih vrata popeneš se kao u stari Conecto. Ako hoćeš napred ima rampu do trećih vrata i pšosle sve niskopodno. Kad se posmatra putnički salon nema uopšte stepenike, samo rampu iznad pogonske osovine. Stepenik je samo u zoni vrata i on nema veze sa stajanjem u ili prolaskom kroz putnički salon. Služi samo za pristup kako bi se izbegla nesrećni "poligon ekspremnih sportova" koji karakteriše M.A.N šasije. Jedino treba ugraditi šipku u zoni četvrtih vrata i to bi bilo to.

C628.290 ima klasičan vertikalni motor sa hladnjakom iznad motora sa leve strane. Takav je i niskopodni Conecto.

Znači 285 za slabije fidere a 290 kao pojačanje za Solarise na opterećenim linijama.

Budimpešta kupila polovne riječke a Rijeka nove Conecto (Istanbul) pa sad Lion's City (Ankara). Sve Turci. Samo da je novo. Zagreb kupio 10 NG363 (verovatno isto Ankara) na kraćoj šasiji od IK218M (18 umesto 18,75m), naravno sa svim nedostacima iste. Nema stepenik kod četvrtih vrata ali zato 2 do sedišta - vrat da skrljaš. Dobro tamo rade na manje opterećenim linijama pa je još i prihvatljivo.
 
A znaš li ti da budućim vozačima tramvaja naplate 120.000 dinara i nemaju obavezu da ih prime na posao. Bilo je ljudi koji su, tako, čekali na neodređeno, mesecima, a ne znam kako je trenutno.
 
Могу само да се дивим, сада ме већ занима колико ово лудило може да иде далеко?!
 
To su sporazumi koje je ondašnja SFRJ još 1974. godine potpisala (tada i SR Nemčka), pa zatim SCG nasledila , Srbija nasledila i ponovo potpisala. Srbija ima E10.
Što se tiče CPC ili sertifikata o stručnoj kompetentnosti to je Srbija trebala još negde oko 2008/9. godine da uvede, pa se sve odlagalo do korekcije zakona o bez. saob. 2018. kada su i te licence vozača unesene (2015. zakon o radnom vremenu vozača i tahografima). Unesene su i kaznene odredbe za nemanje licence. Znači bilo je pitanje vremena kada će EU da isključuje naše vozače iz saobraćaja koji nemaju licencu ili COD 95 u dozvoli.
Tih 6000 din i kusur hiljada nije puno u odnosu na 350 (hrvatski CPC)-650 evra (slovenački) ili 450 koliko je nemački. GSP svojim vozačima ne naplaćuje.
Koliko je država organizovana videlo se kad su prve kolege htele da upišu COD 95 u vozačku, niti su znali niti je bilo moguće. MUP jednostavno bio zatečen. Sad se to ispeglalo i unosi se za 1906 dinara (toliko košta zamena vozačke). Jednostavno to je neminovno za sve zemlje potpisnice AETR sporazuma.



Pantograf, tačno je to za vozače tramvaja , mislim da je bilo 125000. Olakšavajuće u rate , otežavajuće jer se recimo prve grupe pogodile upravo kad su se izvodili veliki radovi misli Voj Stepe i šinski saobraćaj redukovan. Ne samo što su platili već su duži period bili bez posla i u potpunoj neizvesnosti.
Sad se priča i dalje komplikuje jer se višak vozača tramvaja dodatno preraspoređuje čak je bilo priče i o prinudnim odmorima.

Kešo, opet mislim da je daleko bolj i kvalitetniji polovnjak sa zapada nego ovaj naš domaći novi iz fabrike. Da ne upoređujem sa našim starim par godina koji su potpuno nepouzdani i čije održavanje košta papreno. Tu niko ne računa izgubljen rad, što je opet veliki hendikep za firmu kao GSP.
Dakle rashodovati sva ta stara vozila i nabaviti polovne sa zapada.
 
Novi Sad
f87480514d24de6f8f4260956171c564.jpg
682013ff1b05bb7d5e25d83b813c5ab8.jpg
71de6a084eb15f38a7b079798475fb04.jpg
c2f71a4325e4b9e5a1fcc65927c68943.jpg
c424b816dd8bfa6c7a20a93d9406a93c.jpg
5973970f6b8305eb11e1ec394d5f0ce3.jpg
9588bb1e1ef9463fa40655289a3d998f.jpg
a6312f06857d04e0d5c8334438759cc8.jpg


Sent from my SM-J320FN using Tapatalk
 
Bio sam juče u Novom Sadu (nažalost smrtni slučaj, ništa lepo i nisam se zadržavao), no naleteo sam na interesantna vozila.

Naleteo na B10MA-55 Neobus #656, B10M-55 Neobus #716 i 748 , B10M-55 BIM Servis #784, B7RLE Neobus #828, IK103 #857, B9L Neobus #894, Solaris Urbino 12 CNG #920 i još neke kojim nisam video broj. Jedan Volvo 7700 (B7L) kod RK "Lesnina" samo nisam siguran da li je #813 ili #815 - glavno preostrala tri sigurno nisu. Osim njega čini mi se da je ono ispred Železničke Stanice bio #655 Volvo B10MA-55 sa BIM Servis karoserijom (šasija ista kao #656). Ostale nisam ni pretpostavio ali bilo je tu još B10M-55, IK103, IK201, ustvari prvi bus na koji smo naleteli bio je IK201 najverovatnije na 32. Od odsjaja sunca flip dot se nije video uopšte a pošto smo proleteli pored njega nisam mogao videti garažni broj.

#656 je radio 7B izmenjenom trasom (radovi u Bulevaru Jaše Tomića) Bulevar Oslobođenja>Bulevar kralja Petra I>Rumenačka, stao na stajalište posle raskrsnice sa Jaše Tomića (išao pravo) pa skrenuo dalje normalnom trasom kroz Kornelija Stankovića ka Novom Naselju.

#920 klepeće ne kao naši #3000-3199 nego kao BKM trole a inače izgleda perfektno spolja kao većina naših. #894 me iznenadio i ujedno me uhvatila jeza s obzirom na to da se funkcionalno nije promenio otkad sam se vozio prvi put kad su bili novi (verovatno ne taj broj, ne sećam se) na liniji 3.

Do skoro su svi bili u funkciji kada su dva (#900 i #902) izgoreli na parkingu u krugu garaže. Sada ih ima 23 komada i neki spolja izgledaju očajno. Ovaj osim ostatka lepka od total reklame ne samo što izgleda kao nov već se tako i čuje.

Ni #838 ne izgleda loše a viđeni B10M/MA su svi kao novi.

Ova serija je stigla 1990 sa sve usisnikom hladnjaka napred, trileks felnama i neutralnom osovinom (i da danas ostali trileks). Brojevi su 651-660. Posle je urađeno rekarosiranje koje je podeljeno na BIM Servis (651, 652, 655, 657, 658, 660) i Neobus (653, 654, 656, 659). Da, od 4 vozila sa tom karoserijom, prednjim usisom i trileks točkovima ja vidim jedan. Solo autobusima, koje za razliku od zglobova masovno rashoduju dodeljeni su brojevi 661-685 (15 vozila). Zglobovi su dakle prva serija sa neutralnom dok je ostatak bio isti kao kod najstarijih, sada rashodovanih "petica" koje su imale prateću.

Ne videh nijedan novi IK218 ili stari IK218N koje ujedno i najmanje želim da vidim u NS.

Inače B10M/MA ima onaj specifičan Volvo zvuk. Karakteristično zuji. Nit prdi (SG220), nit šišti (Lion's City, IK112/218M), nit muče (SG310, IK103, IK201), nit melje (SL283, NL202), nit reži (bilo koji Mercedes).
 
Kešo, opet mislim da je daleko bolj i kvalitetniji polovnjak sa zapada nego ovaj naš domaći novi iz fabrike. Da ne upoređujem sa našim starim par godina koji su potpuno nepouzdani i čije održavanje košta papreno. Tu niko ne računa izgubljen rad, što je opet veliki hendikep za firmu kao GSP.
Dakle rashodovati sva ta stara vozila i nabaviti polovne sa zapada.
[/quote]
КОМЕНТАР ДА СЕ ЧУВА И УРАМИ ! :gobb:
 
Da, autobus sa prve fotografije jeste prva 103-jka. Rashodovana je pre dve godine otprilike.
 
Gradski prevoz po ugovoru koji imaju Užice i "Bečejprevoz" ušao je ovih dana u svoju završnu, petu godinu.
Sada je to uhodan sistem koji solidno funkcioniše. Bilo je, naravno, i nekih nejasnoća, poput klimatizovanih vozila, menjanja cene dok gorivo i kurs evra miruju...
Prevozniku je problem ozbiljno održavanje za koje u Užicu nema uslove. Zato se dešava da vozila danima izlaze i rade sa oštećenjima iz saobraćajnih nezgoda, razbijenog fara, zgužvanog poklopca sa strane... bez stakala, sa najlonom preko prozora... Grad i policija su im to omogućavali, iako je jasno da takvi nikad ne bi prošli tehnički pregled.
Pretpostavljam da će novi tender biti raspisan krajem zime, ali i napisan tako da ide na ruku sadašnjem savezu. Trenutna garnitura vozila delom polako izlazi iz okvirne starosti koju je zadao prethodni tender i ako bi ostali isti uslovi, morala bi da usledi obnova.
I, naravno, da se precizno reši klimatizovanje vozila.
 
Било је у почетку неколико Луијевих 103, али су брзо замењени конектима.
Сад се возе две кобре. Ти 2011. би се могли уклопити, али би то био квалитативни пад после ових солидних мб.
 
Gaša Toplica kaže da je S415 1987.godište i dalje radi bez problema.

 
Ovaj je sa samog kraja, verovatno 1991.
Famos motori su bili najslabija karika. Ti sa kraja proizvodnje u lokalu su teško prebacivali 200 000km.
Mb su bili mnogo bolji izbor.
Odlično pogođen autobus za naše prostore. On je bio u stanju da gazi sneg do farova.
 
Baš sam ovih dana hteo da pitam - gde su završili svi ti Sanosi koji su do pre svega 10ak godina bili uobičajen prizor širom Srbije?
Nisam ih viđao po otpadaima. Doduše nije kao da često prolazim pored njih, al opet...
 
Malo, po malo, ispadaju. Stoje negde po firmama, seku se, sele u istoriju...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=667748#p667748:3hagozsk je napisao(la):
branik » Uto Okt 08, 2019 9:33 am[/url]":3hagozsk]Gradski prevoz po ugovoru koji imaju Užice i "Bečejprevoz" ušao je ovih dana u svoju završnu, petu godinu.
Sada je to uhodan sistem koji solidno funkcioniše. Bilo je, naravno, i nekih nejasnoća, poput klimatizovanih vozila, menjanja cene dok gorivo i kurs evra miruju...
Prevozniku je problem ozbiljno održavanje za koje u Užicu nema uslove. Zato se dešava da vozila danima izlaze i rade sa oštećenjima iz saobraćajnih nezgoda, razbijenog fara, zgužvanog poklopca sa strane... bez stakala, sa najlonom preko prozora... Grad i policija su im to omogućavali, iako je jasno da takvi nikad ne bi prošli tehnički pregled.
Pretpostavljam da će novi tender biti raspisan krajem zime, ali i napisan tako da ide na ruku sadašnjem savezu. Trenutna garnitura vozila delom polako izlazi iz okvirne starosti koju je zadao prethodni tender i ako bi ostali isti uslovi, morala bi da usledi obnova.
I, naravno, da se precizno reši klimatizovanje vozila.
Razmišljam kako i na koji način f-niše sve kod nas. Ako dobro poznajem lokalnu vlast, zaključujem da oni neće raspisivati novi tender. Sve sam bliže misli da će osnovati zajedničku firmu grada i trenutnog prevoznika. On će uložiti zatečena vozila, oni linije, AS i prostor za garažu. Nema više limita starosti, (ne)obavezne klime, cene po km, zakupa AS i garaže... Dovoljno razloga da podignu cenu prevoza, izbegnu konkurenciju i nastave posao bez velikih ulaganja.
 
Vrh