Trolejbusi

Tramvaji, autobusi, trolejbusi, a nadamo se jednog dana i metro...

Moderator: Igor

JohnnyLee
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10093
Pridružio se: Čet Maj 14, 2009 10:17 am
Lokacija: Јерковић
Kontakt:
Pohvaljen: 5517
Pohvalio: 8016

Re: Trolejbusi

Postod JohnnyLee » Pet Apr 10, 2020 1:32 pm

ако некога занима, у Cities Skylines су у новом додатку убачени тролејбуси
где год да кренем, тај град ме прати
Београд мој, себи ме врати
где год да одем, тај град ме чува
кроз моју главу кошава дува
Pohvale za post: 3
Bender Rodriguez
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 6112
Pridružio se: Ned Mar 12, 2017 2:08 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 11878
Pohvalio: 9616

Re: Trolejbusi

Postod Bender Rodriguez » Pet Apr 10, 2020 1:35 pm

Ohoho! Hvala na informaciji! :D

Slika
Pomozimo malom Aleku da nađe drugi, bolji narod
Fića
Intermediate
Postovi: 302
Pridružio se: Sre Dec 25, 2019 10:03 am
Kontakt:
Pohvaljen: 280
Pohvalio: 572

Re: Trolejbusi

Postod Fića » Pet Apr 10, 2020 9:16 pm

Рига - Solaris Trollino 18 са генератором на водоник на новој тролејбуској линији уведеној уместо једне од најоптерећенијих аутобуских линија
Prikačeni fajlovi
IMG-20200410-WA0009.jpg
Pohvale za post: 6
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 8:59 am

Bio je i red da ih puste u saobraćaj, 2 godine su skupljali prašinu.
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 17511
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Okretnica trolejbusa 28 Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 4684
Pohvalio: 1088

Re: Trolejbusi

Postod vucko » Sub Apr 11, 2020 9:54 am

"Међу становнике Доњег Дорћола поново се уселио немир. Разлог исти као и јесенас – градња нове тролејбуске мреже кроз Цвијићеву, Венизелосову, Гундулићев венац, Жоржа Клемансоа и Дунавску. Једина разлика је што су пре неколико месеци били у прилици да организују протестне скупове и изразе незадовољство због овог пројекта, а сада, како истичу, тако нешто није могуће јер је на снази ванредно стање."

http://www.politika.rs/scc/clanak/45191 ... LQ5_blCxLA
Pohvale za post: 2
Fića
Intermediate
Postovi: 302
Pridružio se: Sre Dec 25, 2019 10:03 am
Kontakt:
Pohvaljen: 280
Pohvalio: 572

Re: Trolejbusi

Postod Fića » Sub Apr 11, 2020 10:05 am

Dart » Суб Апр 11, 2020 8:59 am napisao:Bio je i red da ih puste u saobraćaj, 2 godine su skupljali prašinu.


Раде већ две недеље, до тада су тестирани на тролејбуским и аутобуским линијама
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 10:32 am

Sve to ide jako traljavo, a verovatno je najskuplji trolejbus na svetu. 10 komada su platiti 16 miliona evra, a zajedno sa stanicom za punjenje vodonika su koštali preko 30 miliona...
Ukoliko ne dođe do nekog većeg tehničkog proboja ta tehnologija neće zaživeti, s'obzirom da je vodonik reletivno skupo gorivo i da gorivne ćelije imaju manju efikasnost od baterija.
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 17511
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Okretnica trolejbusa 28 Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 4684
Pohvalio: 1088

Re: Trolejbusi

Postod vucko » Sub Apr 11, 2020 10:43 am

Nama će GDP kao i svim državama biti u minusu ove godine a verovatno i sledeće. Kupovina električnih autobusa je u takvoj situaciji skup i neracionalan sport. Da ne govorimo o našem apsolutnom siromaštvu.
Pohvale za post: 1
Fića
Intermediate
Postovi: 302
Pridružio se: Sre Dec 25, 2019 10:03 am
Kontakt:
Pohvaljen: 280
Pohvalio: 572

Re: Trolejbusi

Postod Fića » Sub Apr 11, 2020 10:54 am

Dart » Суб Апр 11, 2020 10:32 am napisao:Sve to ide jako traljavo, a verovatno je najskuplji trolejbus na svetu. 10 komada su platiti 16 miliona evra, a zajedno sa stanicom za punjenje vodonika su koštali preko 30 miliona...
Ukoliko ne dođe do nekog većeg tehničkog proboja ta tehnologija neće zaživeti, s'obzirom da je vodonik reletivno skupo gorivo i da gorivne ćelije imaju manju efikasnost od baterija.


Бивши директор њиховог превозника за време којег су купљене ови тролејбуси сада седи у затвору због корупције, тако да има и тога. Свакако, они су тестирали и електричне аутобусе, и ово је изашло јефтиније. Остали њихови Solaris Trollino имају дизелни генератор, а не батерије, и мислим да је у поређењу са тиме ово јефтинија варијанта
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 11:27 am

Pogon na vodonik ima svu složenost pogona na baterije + ceo sistem za pravljenje struje od vodonika + nepraktičan rezervoar za vodonik i još zahteva infrastrukturu za punjenje. Ne vidim šta bi to moglo da se desi pa da to postane isplativije od baterija. Pogotovo što se trenutno baš ulaže puno para u razvoj baterija.
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 11:32 am

Projekat je počeo 2014 godine kada je sve bilo u povoju, pa je možda bilo dilema koji je sistem bolji (mada se i tada već videlo).
Baterije su sigurno tenutno daleko bolji i isplativiji izbor što dokazuje i njihova rasprostranjenost.
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 12:05 pm

Da, to ima smisla, iz perspektive 2014. nije baš bilo očigledno. Da li zna neko koliko košta trolejbus sa baterijom u odnosu na trolejbus bez baterije? Po mojoj nekoj gruboj računici ne bi smela da bude prevelika razlika, ne više od 10-20.000e?
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 12:17 pm

Sve zavisi od kapaciteta, ali npr neke verzije Trollina sa baterijama koštaju duplo više od osnovne verzije. Kod istočnih proizvođača je nešto manja razlika u ceni, ali bez dodatnih 100 hiljada ne verujem da ima iole kvalitetno.
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 12:33 pm

Ali taj od 100.000 doplate, nadam se, može ceo dan da radi na baterije? Za te pare bi trebalo ima bar 200kWh baterija, to je dovoljno za ceo dan? (Neko je napisao da trolejbus potroši 200-300kWh dnevno.)
Прле
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 882
Pridružio se: Čet Nov 29, 2018 12:57 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 900
Pohvalio: 1061

Re: Trolejbusi

Postod Прле » Sub Apr 11, 2020 1:10 pm

Бојим се да нема такве батерије.
У чему је смисао куповати напредну технологију која није постала масовна?

То је као са мобилним телефона, нема паре да једе, али ће да купи ајфон...
Pohvale za post: 2
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 1:47 pm

Ja se slažem da treba sačekati da cena padne. Dotle forsirati klasične trolejbuse, to je razrađeno i efikasno rešenje. I u isto vreme napušteno od strane naše vlasti.

Ne vidim problem da se u budućnosti nekom remontu dodaju baterije kad pojeftine. To bismo morali da budemo u stanju da uradimo u našoj zemlji.
Pohvale za post: 3
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: RE: Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 1:55 pm

wk_ napisao:Ali taj od 100.000 doplate, nadam se, može ceo dan da radi na baterije? Za te pare bi trebalo ima bar 200kWh baterija, to je dovoljno za ceo dan? (Neko je napisao da trolejbus potroši 200-300kWh dnevno.)
Ovde pricamo o IMC (in motion charging) trolejbusima, oni prelaze jedan deo trase bez mreže, a na ostatku se pune.

To što može da radi ceo dan je elektro bus, mada nisam siguran da bi mogao u brdovitom Beogradu.
Pohvale za post: 2
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 2:05 pm

Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.
Pohvale za post: 1
Fića
Intermediate
Postovi: 302
Pridružio se: Sre Dec 25, 2019 10:03 am
Kontakt:
Pohvaljen: 280
Pohvalio: 572

Re: Trolejbusi

Postod Fića » Sub Apr 11, 2020 2:07 pm

Батерије се пуне све време и користе се да би тролејбуси могли да се крећу делом трасе и ван мреже.
Такође, постоје варијанте са додатним генераторима струје који раде на дизел гориво, водоник...
Плус је могућност продуживања тролејбуских линија без изградње нове инфраструктуре-мреже и замена аутобуса тролејбусима тамо где је то могуће
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 2:26 pm

wk_ napisao:Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.



Pa nije bas tako jednostavno, u trolejbuse moraju da idu kvalitetnije baterije.
Npr svi ste verovatno primetili kako baterije u mobilnom telefonu vremenom gube kapacitet. One uglavnom mogu da izdrže oko 1-3 hiljade ciklusa punjenja, što vam može potrajati nekoliko godina ako punite jednom dnevno telefon.
Problem kod trolejbusa je što se baterije pune oko 15 puta dnevno, a u tim uslovima obične baterije bi jedva sastavile par meseci...
Bender Rodriguez
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 6112
Pridružio se: Ned Mar 12, 2017 2:08 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 11878
Pohvalio: 9616

Re: Trolejbusi

Postod Bender Rodriguez » Sub Apr 11, 2020 2:30 pm

Slažem se sa Prletom, nema potrebe petljati se sa tehnologijama koje su, i na moje iznenađenje, i dalje u fazi dečijih bolesti. Kad već postoje trolejbusi, i to od raznih proizvođača i u raznim varijantama.

Inače evo jedne simbolične fotografije. Smena generacija i tehnologija u Moskvi.
Moskva.jpg
Moskva.jpg (58.04 KiB) Pogledano 504 puta

Na punjenju je Kamazov novi električni autobus, jedan od 200 koliko je isporučeno gradu.
Iznad njega prolazi ''monorail'' garnitura od pre 10ak godina.
I u pozadini na stajalištu vidi se sada već stara Trolza, nekada pokretač Sovjetskih gradova a sad nažalost samo zaostavština prošlih vremena. :?

Inače Kamaz od nedavno ima i svoje trolejbuse, okačiću nešto više o njima narednih dana.
Pomozimo malom Aleku da nađe drugi, bolji narod
Pohvale za post: 5
wk_
Intermediate
Postovi: 373
Pridružio se: Pet Mar 07, 2014 1:50 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 585
Pohvalio: 1607

Re: Trolejbusi

Postod wk_ » Sub Apr 11, 2020 2:50 pm

Dart » Sat Apr 11, 2020 1:26 pm napisao:
wk_ napisao:Pa i ja sam razumeo da su te baterije samo ispomoć, zato mi doplata od 100.000e zvuči za red veličine više nego što bi trebalo da bude. Za 100.000 USD u radnji dobiješ 100kWh baterija i ceo luksuzni auto pride. 1kWh baterija ne košta više od 500USD.



Pa nije bas tako jednostavno, u trolejbuse moraju da idu kvalitetnije baterije.
Npr svi ste verovatno primetili kako baterije u mobilnom telefonu vremenom gube kapacitet. One uglavnom mogu da izdrže oko 1-3 hiljade ciklusa punjenja, što vam može potrajati nekoliko godina ako punite jednom dnevno telefon.
Problem kod trolejbusa je što se baterije pune oko 15 puta dnevno, a u tim uslovima obične baterije bi jedva sastavile par meseci...

Da, stavljaju se male a skupe nimh baterije kojima cena ne pada dovoljno pa je to efektivno ćorsokak. Pisao je neko skoro da zamena baterije za viljuškar košta malo bogatstvo. Neće se tom tehnologijom napraviti jeftin električni autobus/trolejbus u skorije doba.

Sa padom cena Li-ion baterija ima smisla staviti veću a jeftiniju bateriju. To smanjuje broj punjenja a isto tako omogućuje da se baterija stalno prazni u svom centralnom opsegu (npr. 25 do 75% kapaciteta) kada se mogu puniti značajno veći broj puta. Sve se to da izračunati šta se više isplati.

Što daje dodatni argument da se sačeka još neko vreme sa kupovinom dok cene ne padnu. Uopšte nije mnogo vremena u pitanju, stvari idu brzo, za 5 godina će stvari izgledati drugačije na tržištu nego danas.
Pohvale za post: 1
Dart
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1157
Pridružio se: Čet Sep 13, 2018 11:56 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1287
Pohvalio: 14

Re: Trolejbusi

Postod Dart » Sub Apr 11, 2020 3:03 pm

Nimh baterije su prevaziđene i nisu uopšte skupe u poređenju sa drugim baterijama. Stavljaju se Lion, ali tu postoji čitav spektar različitih hemija i karakteristika baterija LFP, LTO, NMC...
branik
Higher intermediate
Postovi: 1290
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1380
Pohvalio: 431

Re: Trolejbusi

Postod branik » Sub Apr 11, 2020 5:08 pm

Šta vam je, trenutno se ugrađuju funkcionalne najveće baterije koje imaku smisla. Veće bi odnosile kapacitet vozila i nosivost i povećavale potrebu za energojom koja bi pokretala tu mrtvu masu.
Elektrobus je daleko od prave funkcionalnosti. Trenutno može da bude koristan u ograničenom prostoru istorijskih jezgara grada i tu mu je kraj. Posebno je besmisleno uvoditi ga tamo gde se meša sa većinskim dizel saobraćajem, kao u Bgd.
Trolejbus sa nešto autonomije, uz gustu mrežu je idealno rešenje. Autonomija bi mu omogućila fleksibilnost i alternative u slučaju bilo kakvog poremećaja. Ako, recimo pukne na C. krstu, od ATŠ se popenje do Cvetka i kod G. bolnice se uključi, opet autonomno dođe do Terazija, pa na redovnu trasu. Prevoz radi, zaustavljena vozila ne prave kolaps, ljudi putuju. Lepo zvuči?
Pohvale za post: 3
Пантограф
Expert
Postovi: 8236
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12779
Pohvalio: 8147

Re: Trolejbusi

Postod Пантограф » Sub Apr 11, 2020 5:47 pm

Branik, električni autobus u Kini već postaje - osnovni tip gradskog autobusa.

Tamo ih ima već bezmalo pola miliona. I rade posao.

E, sad, iz kineskih izvora: bus na baterije baš nije idealan gde su brda (Hongkong), tu je bolji trolejbus. To treba imati u vidu i u Beogradu, odnosno, od varijabli terena i frekvencije polazaka treba praviti jednačinu kojom se određuje vozno sredstvo za konkretnu liniju: 100% na baterije, klasičan trolejbus, ili trolejbus sa autonomijom.
Poslednja izmena od Пантограф u Sub Apr 11, 2020 5:58 pm, izmenjeno 1 put ukupno.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.
Pohvale za post: 2

Povratak na “Javni gradski saobraćajni prevoz”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: busspoter i 5 gosta