Doka WWW Heder

Novi život Starog savskog mosta

03-08-2017

    Novi život Starog savskog mostaSa najavljenom rekonstrukcijom Starog savskog mosta otvoreno je i pitanje izmeštanja čelične konstrukcije i njene buduće lokacije. Pitanje su inicirali članovi forumske zajednice na Beobuild-u, gde su razmatrane mogućnosti njegovog premeštanja. Burna istorija grada učinila je da ova konstrukcija predstavlja najstariji stojeći most u gradu, a prati ga i poznata priča o učitelju Miladinu Zariću koji ga je spasio od sigurnog uništenja 1944. godine. Pored istorijskog konteksta, veoma snažan argument u prilog izmeštanja (nasuprot pretapanju u Smederevu) svakako je i činjenica da se radi o veoma solidnoj konstrukciji, ozbiljnom mostu velike nosivosti, koji uz odgovarajuća prilagođavanja može još decenijama da služi svrsi. Sve ovo pokrenulo je široku raspravu uz brojne medijske natpise, a nadležni čak najavljuju da će građani odlučivati o tome.

    Šta je osnovna dilema oko ovog pitanja? Naime, kada govorimo o premeštanju ovako velike mostovske konstrukcije, mora se naznačiti da to nije mala stvar koja se lako može “prelomiti preko kolena”. Puno paramterara treba uključiti u ovu odluku, od toga šta je prioritet i koje su potrebe, pa do toga koja je cena svake od opcija i ko će je finansirati. Dva su osnovna pravca razmišljanja, da li most može da nastavi da služi u Beogradu i gde, odnosno da li postoji neki drugi grad kome bi rešio važan saobraćajni problem. Možda je zbog toga, paralelno sa anketom među građanima, trebao ići i poziv svim opštinama u Srbiji da se jave sa svojim predlozima.

    Kao što smo napomenuli, radi se mostovskoj konstrukciji od više hiljada tona čelika, koja po svojoj veličini može da predstavlja značajan saobraćajni objekat u budućim primenama. U tom smislu, kao najracionalnije rešenje nameće se upravo premeštanje na lokaciju gde će most imati punu saobraćajnu funkciju. Predlozi idu u pravcu da most poveže blok 70 sa Adom Ciganlijom ili Zemun sa Velikim ratnim ostrvom. Postavljanje ovakvog mosta ka Velikom ratnom ostrvu je neprihvatljivo po više kriterijuma, pa takvo rešenje treba izbeći, dok je predlog za most Adi Ciganliji izvodljiv i jedna od popularnijih opcija u tekućim anketama. Ipak, premeštanje mosta na Adu Ciganliju nosi svoje probleme. To se najviše se tiče činjenice da na tim pozicijama neće iskoristiti svoje pune saobraćajane kapacitete, kao i da će, obzirom da nije moguć tranzit preko Ade Ciganlije, biti dominantno lokalnog i sezonskog značaja. Ipak je možda za ovakav most to nedovoljno optimalna iskorišćenost i protraćen resurs.

    Iz tog razloga, potrebno je dobro ispitati potrebe drugih opština i gradova, i u širokom luku tražiti pravo rešenje. Srbiji nedostaje desetine mostova, možda i neće biti toliko teško naći lokaciju kojoj takav most fali već decenijama. U svakom slučaju, nadležni iz drugih mesta po Srbiji mogu i sami da imaju inicijativu, pošto pored važne saobraćajne funkcije, ovaj most može biti i prepoznatljiv turistički simbol.