EECFA

Pasarelom tek na leto

16-02-2019

    Pasarelom tek na letoIzgradnja pasarele na Kalemegdanu toliko se odužila, da su i mediji prestali da je pokrivaju, a dobar deo javnosti skoro je zaboravio na ovaj projekat. Pešačka pasarela koja treba da premosti Bulevar vojvode Bojovića i spoji Savski kej sa Beogradskom tvrđavom počela je da se gradi krajem septembra 2017. godine, čime je nedavno prešla 500. dan od početka realizacije. Ako imamo u vidu da je ova konstrukcija imala ugovoren rok od 270 dana i da je otvaranje planirano u julu prošle godine, jasno je da su i ovde rokovi davno izgubili smisao. Da bude još gore, radovi nisu završeni, a potrebno je bar još nekoliko meseci da se sve planirano privede kraju. Projekat je inače vredan 2 miliona evra, a posao je dodeljen domaćem preduzeću “Bauwesen” iz Lazarevca.

    Sama pasarela je metalno-čelična konstrukcija dužine 75 metara i širine 2.5 metara, sa dva manja kraka koja vode ka parkingu na Beton hali i parku pored stepeništa na tvrđavi. Takođe, pored pešačke pasarele važan element planirane atrakcije čini apstraktna figura koja će biti postavljena u sredini velike kružne rampe kod Beton hale. Kombinovanje umetnosti sa gradskom infrastrukturom je uvek pohvalno, ali su nažalost zanemareni najvažniji funkcionalni preduslovi za punu korisnost ovakve građevine. Tu se pre svega misli na dužinu prilazne rampe, kojoj je u procesu oblikovanja žrtvovana funkcionalnost, pošto je sa 82 metara duža od same pasarele. Atraktivna vijugava rampa nije efikasno rešila visinsku razliku, a da bi se prevazišao taj problem izabrano je najskuplje rešenje – lift. Čak i da ovo bude jedini održavan javni lift u gradu, problem ostaje na drugoj strani pasarele gde ne postoje rampe za silazak ni liftovi, a izlazak na šetaliste podrazumeva prelazak velikog broja stepenika. Njena primarna funkcija ipak nije zamišljena da bude prelaz preko ulice.

    U ovim uslovima ostaje da se vidi kako će ova pasarela biti korišćena. Bitno je urediti i građevinski prilagoditi prilaze i obeležavanje na samoj tvrđavi, kako bi zbog pozicije posetioci bili dobro upućeni ka njoj. Deo radova koji obuhvataju uređenje šetačkih staza i prilaza na tvrđavi, kao i slobodnih površina oko rampe kod Beton hale takođe je deo projekta. Planirano je uređenje zapuštenog šetališta na priobalju, ozelenjavanje prostora i postavljanje mini-fontane u parku. Prema poslednjim najavma otvaranje je planirano na leto.