Doka WWW Heder

Ugovorena prva deonica brze pruge Beograd - Budimpešta

01-12-2016

    Ugovorena prva deonica brze pruge Beograd - Budimpešta

    Učestvuj u diskusiji u okviru Beobuild FORUM-a

    Strateško partnerstvo između Kine i Srbije dalo je do sada izuzetan podsticaj razvoju infrastrukture, pre svega kroz preferencijalne finansijske aranžmane. Osim projekata u privredi, energetici i putnoj infrastrukturi, Kina se od naredne godine aktivno uključuje i u rekonstrukciju železničke infrastrukture, a prvi ugovor o finansiranju potpisan je prošlog meseca u Rigi. Multilateralni dogovor između Kine, Srbije i Mađarske podrazumeva izgradnju brze pruge Beograd-Budimpešta, a radovi na ovom ogromnom projektu biće otvoreni u drugoj polovini naredne godine na deonici Beograd Centar-Stara Pazova. Rekonstrukcija kraka koridora 10 ka Budimpešti podrazumeva formiranje savremene dvokolosečne pruge "visokih performansi" za mešoviti (putnički i teretni) saobraćaj i brzinu do 200 km/h. Saobraćajni institut CIP završio je idejni projekat za deonicu Beograd-Stara Pazova, a mi vam predstavljamo neke od njegovih karakteristika.

    Najveći deo deonice Prokop-Stara Pazova pripada beogradskom železničkom čvoru (do Batajnice) i predstavlja zajednički pravac za oba severna kraka koridora 10, ka Šidu i ka mađarskoj granici. Izdvajanje teretnog saobraćaja vrši se preko obilazne teretne pruge kod Batajnice, dok se kod Stare Pazove nalazi račvanje dve dvokolosečne pruge visokog ranga Beograd-Zagreb i Beograd-Budimpešta. Rekonstrukcija pruge za velike brzine podrazumeva brojne intervencije na trasi pruge, stanicama, ukrštanjima pruge sa drumskim saobraćajnicama, objektima na pruzi (mostovi, podvožnjaci, nadvožnjaci), kao i modernizaciju opreme i uređaja na pruzi. Radi se o skupom i obimnom tehnološkom skoku prvi put primenjenom u ovom delu Evrope.

    Srce novog sistema brze pruge i svakako jedna od najskupljih stavki kod ovakvih projekata, jeste njegov sistem signalizacije i prateće telekomunikacione opreme. Zadatak ovih savremenih informacionih sistema je da povežu signalizaciju i omoguće pravovrenemo reagovanje i prenos svih linijskih signala pravo u kabinu vozača, pošto je pri velikim brzinama praktično nemoguće vizuelno pratiti klasične znakove i signale. Na pruzi Beograd-Budimpešta biće instaliran savremeni ETCS (L2) sistem, koji će osim najviših standarda signalizacije omogućiti i interoperabilnost sa evropskim mrežama brzih pruga. Pored ETCS-a nivoa 2 (European Train Control System) pruga će biti opremljena i spoljnim uređajima vizuelne signalizacije razmeštenim za maksimalnu brzinu od 160 km/h, čime će se omogućiti nesmetan saobraćaj vozova koji nisu opremljeni modernim sistemima za vođenje vozova, ali i kao sigurnosni sistem za slučaj ispada ETCS-a.

    Projektom je na trasi obuhvaćeno oko 111km koloseka u stanicama i na otvorenoj pruzi, od čega će biti oko 84km rekonstruisanih i 27km potpuno novih koloseka. Predviđena je zamena i ugradnja 150 novih skretnica, od kojih one na glavnim kolosecima podržavaju brzine od 220km/h na pravcu i 100km/h pri skretanju. Celokupan gornji stroj biće prilagođen projektovanim brzinama, ugradnjom 185.000 novih betonskih pragova sa elastičnim pričvrsnim priborom na zastoru od tucanika. Nova kontaktna mreža za brzine od 200km/h biće građena samo na delu od Batajnice do Stare Pazove, pošto na ostatku ove deonice postojeća već zadovoljava kriterijume brzine, uz podizanje novih elekrovučnih transformatora i podstanica. Planirana je i izgradnja potpuno novih staničnih zgrada u Zemunu i Batajnici, dok su stanice u Zemunskom polju, Staroj i Novoj Pazovi planirane za rekonstrukciju i adaptaciju. Dodatno, zbog bezbednosti stajalište u Tošinom bunaru biće izmešteno sa krivine ispred portala Bežanijskog tunela na nasip sa druge strane ulice.

    Brzina pruge neće biti na svim delovima deonice ista, već će varirati u zavisnosti od potreba i mogućnosti. Na deonici Prokop-Stara Pazova predviđena je prosečna brzina vozova od 130 km/h, gde je od Prokopa do stanice Novi Beograd planirana brzina od 100 km/h, a od stanice Novi Beograd do stanice Batajnica 120 km/h. Izlaskom iz Beograda povećava se razmak među stanicama, pa je od stanice Batajnica do stanice Nova Pazova projektna brzina 200 km/h na putničkim kolosecima i 120 km/h na kolosecima namenjenim za saobraćaj teretnih vozova, dok je na deonici Stara Pazova – Nova Pazova projektna brzina 200 km/h na centralnim (unutrašnja dva koloseka) i 160 km/h na spoljnim kolosecima. Na potezu pruge Beograd Centar-Stara Pazova nema izmena radijusa pruge, ali ove brzine ne trpe ni ukrštanja saobaraćaja, tako da se predviđa ukidanje svih putnih i pešačkih prelaza u nivou. Ukrštanja će biti rešena izgradnjom pet objekata denivelacije, a čitava dužina trase pruge biće obezbeđena ogradom kao na autoputu.

    Radovi na izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta počeće u drugoj polovini naredne godine, a do sada su ugovorene deonice Beograd Centar-Stara Pazova i Stara Pazova-Novi Sad, dok se za deonicu Novi Sad-Kelebija (državna granica) trenutno radi projektno rešenje. Očekuje se da će i deonica od Novog Sada do granice biti ugovorena naredne godine. Vrednost prve deonice od stanice Beograd Centar do Stare Pazove iznosi 319 miliona dolara, a posao je ugovoren sa kineskim konzorcijumom koji čine “China Railway International“ i „China Communications Construction Company”. Projekat se realizuje preferencijalnim kreditom na 30 godina, sa počekom od 5 godina i godišnjom kamatom od 2%, a rok za izvođenje radova je 36 meseci od uvođenja izvođača u posao.

     

    Pregledna situacija deonice Beograd - Stara Pazova

    Celokupan prikaz deonice Beograd - Stara Pazova (39mb)

    Prikaz deonice u delovima





    Termoizolacija
    C1 - Business Garden
    Ytong_280x230_HTML5

    EECFA

    Starije vesti

    Beobuild anketa

    Pregled tržišta