Trolejbusi

Tramvaji, autobusi, trolejbusi, a nadamo se jednog dana i metro...

Moderator: Igor

branik
Advanced
Postovi: 2379
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 2982
Pohvalio: 1380

Re: Trolejbusi

Postod branik » Sre Nov 03, 2021 3:21 pm

Ikarbus R. I. P.
Sa elektroopremom nije trebalo izmišljati toplu vodu. Komplikovano i skupo bilo je razvijati je za potrebe male domaće proizvodnje. Jeste se nekad u SFRJ tržilo na osvanju domaće proizvodnje svega, posebno u autoindustriji, od najmanjeg zavrtnja do motora i njegovih sklopova. Znamo kako se završilo.
Najefikasniji način bio bi kupovina gotovog sistema od nekoga ko se tu dokazao poprilično i ugrađivanje u već postojeće vozilo, uz minimalne prepravke šasije (rasterećivanje tamo gde bi bili motor i menjač, a lrilagođavanje kačenju elektromotora uz pravljenje prostora za kompresor. Ostalo, uz ugradnju hidro pumpe volana na struju, bilo bi isto kao na autobusu. Dobar pokušaj bila je saradnja sa Škodom koju su ostvarili makedonci u FAS, praveći sanos s200 na struju. A ni danas se jedan veliki Solaris ne zeza sa strujom i tom elektronikom, već takođe sa Škodom pravi trolino.
Sistem vuče na ziu jako je tehnološki bio star, ali i jednostavan. Uz minimalno održavanje bio je i vrlo pouzdan. Mana mu je bila stvaranje velike količine toplote koja bi odlazila u vetar, trošeći struju. Zimi kod nas, ili u matični podnebljima, to i nije bio nedostatak jer je putnički prostor uvek bio dobro zagrejan. Ali zato leti, čak i kad se okrene da toplotu duva napolje, salon je bio pregrejan. Taj problem su devedesetih rešili u Rusiji pri remontu postojećih vozila ozmeštanjem sanduka otpornika ispod poda iza prednje osovine desno, na krov. Time su eleminisali nepotrebno zagrevanje salona, smanjili mogućnost čestih požara na otpornicima, produžili im vek i otklonili potrebu za prinudno hlađenje snažnim ventilatorom koji je pokretao pomoćni motor. Taj motor ujedno je i okretao alternator za proizvodnju struje niskog napona U=28V, ali i bio izazivač velike buke. Niski napon rešili su statičkim pretvaračem mrežnog napona na niski koji je pogonio sve autobuske uređaje, pogon serva volana i upravljanje vučom. Sama vuča bila je obezbeđena
promenljivom rednom vezom otpornika u kolu motora preko releja i servouređaja koji je komandovao njima.
Pošto je nestalo sekundarnog grejanja, salon su grejali pomoću kalorifera na visoki napon i ventilatora na niski, kako su i nekad grejane vozačke kabine.
Ako se instalacije održavaju ispravnim, ako seredovno servisiraju i čiste kontakti na relejima, uz dobro obučenog vozača koji razumeo kalo šta radi, mogućnosti otkaza bile bi svedene na minimum. Međutim, kod nas to nije funkcionisalo u praksi, pa su trolejbusi jedno vreme vrlo često goreli, gde je nekoliko vozila pretrpelo totalnu štetu. Problem se posebno javio kada je proradila Banjica. Tada su uvideli da vozila iz prve serije teško podnose uspone, posebno polaske pod teretom, gde je samo kod "Londona" izbilo nekoliko požara. Dolaskom druge serije iz 1985. sa jačim motorom i drugačijom vezom otpornika, problemnje rešen. Sledeće isporuke su bile takve da brdo nisu ni primećivale. (180 umesto početnih 110kw). Od tada, do kraja, strogo je vođeno računa koja vozila idu na Banjicu.
U poređenju sa ondašnjim autobusima sa motorima od oko 200ks ili malo preko, poslednja serija iz 1991/1992. bila je neverovatno superirorna, bilo na ubrzanju, kočenju, maksimalnoj brzini, ili na reagovanju na opterećenje.
Sadašnji bkm imaju sličan sistem upravljanja vučom, samo što je otpornike i releje zamenila elektronika. Ostalo na vozilu derivati su već proverenih rešenja raznih proizvođača širom ex SSSR, ali je ostao problem upitnog kvaliteta kao i svega drugog što je dolazilo sa tih prostora.
Šteta je što danas gradske vlasti trolejbus kao deo gradskog saobraćaja posmatraju kroz prizmu njegovog kvaliteta poslednjih decenija, zaboravljajući koliku cenu je trolejbuski podsistem platio obezbeđujući Beogradu kakav - takav prevoz tokom teških godina između 1992. i 1997. Vozila i mreža su iz tog perioda izašla teško ranjena, ali i dalje minimalno funkcionalna. Nešto se malo popravilo stanje atinskom donacijom pred njihovu olimpijadu. A da je to vreme zamenjena polovina parka novim, da je invetirano u proširenje mreže i periferno povezivanje, uz izmeštanje okretnice na Dorćol, sigurno bi se danas drugačija priča pričala i ne bi trolejbus bio pred odumiranjem. Evo i sada, 10 godina nije nabavljeno ni jedno novo vozilo, ni jedna linija nova nije uvedena, uz nešto malo igranja sa mrežom.... Uzdaju se u elektrobuse koji su za nas još uvek skupi i u nabavci i u održavanju. Ovde smo više puta pisali da bi prava mera bila trolejbus sa nekoliko km autonomije koja bi u perifernim delovima omogućila proširivanje mreže linija bez ulaganja u infrastrukturu. A što se funkcionalnosti u centru tiče i problema zastoja, po mom iskustvu i minimalna autonnomija (već i samo 1km rešava sve probleme) od nekoliko stotina metara, rešila bi kolone i zastoje.
Zato bi trebalo da se borimo da se ovakav trolejbuski sistem očuva, uz nadgradnju i mreže i novih vozila.
Pohvale za post: 5
Пантограф
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 11167
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 20290
Pohvalio: 14373

Re: Trolejbusi

Postod Пантограф » Sre Nov 03, 2021 3:52 pm

Ovde smo više puta pisali da bi prava mera bila trolejbus sa nekoliko km autonomije koja bi u perifernim delovima omogućila proširivanje mreže linija bez ulaganja u infrastrukturu.

Baš ovo je nedavno najavio Veliki Eskalator, zvani Goran Vesić.
ВеУправо, не правте се мутави!
Пробијте насип железнички
и вежите Булевар уметности
са Мостом на Ади!
Pohvale za post: 3
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 19635
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 9461
Pohvalio: 2360

Re: Trolejbusi

Postod vucko » Pet Nov 05, 2021 8:40 pm

Bender Rodriguez » 02 Nov 2021 01:55 pm napisao:Vučko pita za spoljna svetla iznad vrata. Spoljna. Njih ranije nije bilo, što se može videti i poređenjem slika neremontovanih i remontovanih BKMova.
Slika
Slika
Slika

Dakle toga nije bilo pre, tih spoljnih. Uvedeno je sa ovim remontima u Kordun Metalima.

Hvala, na to sam mislio. Primer pozitivne promene u GSP-u, i da može da se osim estetike unapredi i funkcionalnost vozila.
БГ:ВОЗ
Novice
Postovi: 10
Pridružio se: Pet Nov 05, 2021 7:45 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 19
Pohvalio: 69

Re: Trolejbusi

Postod БГ:ВОЗ » Pet Nov 05, 2021 9:14 pm

Поздрав свима
Овде се доста дуго пише о потреби за ширењем тролејбуског система у Београду и увођењу нових линија тамо где је потреба за таквим возилом више него оправдана. Такође се годинама пише и о потреби набавке већег броја нових трола, не само да би се заменио дотрајали део возног парка, већ и да би се кренуло са неопходним ширењем мреже. Зглобних трола наравно. Али треба имати у виду и следеће: ако је борба за повратак линије 28 била онолико велика (И УСПЕШНА), да су данима организовани протести и писане петиције, да су неки били и физички нападани, шта мислите колико ће тек бити велика борба за опстанак целог тролејбуског система? Биће превелика јер СНС кадрови већ годинама на сваки могући начин газе и уништавају овај систем у намери да га једног дана потпуно укину. Лоповска камарила је то, и неће се зауставити док грађани не дигну мотку! Свакако на Београђанима је да се боре и истрају, да тролејбус поново ојача и крене преко Саве! И хоће!
Pohvale za post: 7
DK1604
Beginner
Postovi: 94
Pridružio se: Sub Mar 13, 2021 5:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 51
Pohvalio: 0

Re: Trolejbusi

Postod DK1604 » Sre Nov 10, 2021 1:30 pm

Волео бих знати је л ово нека измишљотина гсп-а или шта? Више пута сам виђао ово и последња станица буде Црвени Крст Slika

Послато са SM-A202F помоћу Тапатока
Bender Rodriguez
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10421
Pridružio se: Ned Mar 12, 2017 2:08 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 23093
Pohvalio: 15896

Re: Trolejbusi

Postod Bender Rodriguez » Sre Nov 10, 2021 1:33 pm

To je jedna od brojnih iteracija (in)famozne linije 22. Otkako su je dovatili SM(A)RT planeri, postala je amorfmna. Svakog dana menja oblik.
Proširite ulice u istočnom delu grada!
Pohvale za post: 1
solecar
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 13809
Pridružio se: Uto Dec 06, 2011 2:06 am
Kontakt:
Pohvaljen: 14011
Pohvalio: 23601

Re: Trolejbusi

Postod solecar » Sre Nov 10, 2021 1:43 pm

To ti je ono kada skraćuju 29 radi uklapanja u turažu, kada je iz pravca Studentskog trga to potrebno. U suprotnom smeru (vrlo često u vreme špica), to rade do Slavije, jer ne postoji ništa bliže.
Pohvale za post: 1
протектор
Beginner
Postovi: 94
Pridružio se: Sub Jan 13, 2018 5:29 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 65
Pohvalio: 21

Re: Trolejbusi

Postod протектор » Sre Nov 10, 2021 5:06 pm

Највероватније да нема кодиран дисплеј 29Л Црвени крст, па зато стављају 22Л. Не би било ништа необично, да 22 иде до Студентског трга.
БГ:ВОЗ
Novice
Postovi: 10
Pridružio se: Pet Nov 05, 2021 7:45 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 19
Pohvalio: 69

Re: Trolejbusi

Postod БГ:ВОЗ » Čet Nov 11, 2021 1:32 am

Видео сам свеже ремонтовани 2031 на Бањици, а пре неког времена се и провозао тим возилом. Морам да кажем да осим неких естетских и по мом мишљењу нимало елегантних промена, као осликавање панела, уграђивање поменутих лед светала и некаквих сумњивих столица, ово возило није пипнуто! Само зафарбано и нешто замацкано, а шта је испод лима добро је питање. Може то још две до три године да се вози наравно али опет мислим да је тежак промашај слати та возила на овакво сређивање и бацати милионе на готово ништа!
Pohvale za post: 1
БГ:ВОЗ
Novice
Postovi: 10
Pridružio se: Pet Nov 05, 2021 7:45 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 19
Pohvalio: 69

Re: Trolejbusi

Postod БГ:ВОЗ » Čet Nov 11, 2021 3:59 am

Кад кажем столица мислим на одвратна пластична седишта плаве боје, никако на она стара дрвена из Тролзи која су по мом мишљењу много боље и прихватљивије решење. Ако су неком неудобна увек могу да се тапацирају, као што се то ради код неких других фирми. Али овде у ГСП су возила потпуно запостављена и јако је популарно бирати најлошије компоненте почев од јефтиног лед светла па до најгорих пластичних седишта, што све заједно смањује функционалност и квалитет возила! Лед светла често знају да изазову главобољу, врло често заслепљују возаче и смањују прегледност ноћу. Чуо сам негде да такво осветљење и оштећује мрежњачу, а ови га сад максимално гурају где стигну.
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 19635
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 9461
Pohvalio: 2360

Re: Trolejbusi

Postod vucko » Sre Nov 24, 2021 7:06 pm

Sledeće nedelje se objavljuje tender za 80 trolejbusa sa autonomijom.

https://nova.rs/vesti/drustvo/vesic-sle ... rolejbusa/
Pohvale za post: 4
БГ:ВОЗ
Novice
Postovi: 10
Pridružio se: Pet Nov 05, 2021 7:45 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 19
Pohvalio: 69

Re: Trolejbusi

Postod БГ:ВОЗ » Čet Nov 25, 2021 7:46 pm

Зар стварно верујеш да ће испунити ово? Овај док је на власти неће се усудити да купи ни један једини тролејбус, јер је од истих психички оболео.
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 19635
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 9461
Pohvalio: 2360

Re: Trolejbusi

Postod vucko » Čet Nov 25, 2021 9:16 pm

Ovo je velika promena jer je originalno planirano 3-4 puta manje novca. Ovo su izuzetne vesti jer znači da za trolejbuski sistem u Beogradu nema zime.
Pohvale za post: 4

Povratak na “Javni gradski saobraćajni prevoz”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Boki123 i 40 gosta