Šta je novo?

Nekadašnja Glavna železnička stanica

CrazySerb

Intermediate
Učlanjen(a)
10.02.2007.
Poruke
139
Pohvaljen
9
Kakvu namenu vidite za trenutnu stanicu (na dnu Nemanjine) nakon zavrsetka izgradnje "Prokopa", tj. stanice Beograd Centar?

Jedna moja fantazija je da cim se zavrsi Prokop (ako sve bude islo po planu, 2008-2011/2) , iskoristimo sansu i uporedo sa izmesatanjem veceg dela zeleznicke infrastrukture sa prostora tkzv. Savskog Amfiteatra, ukopamo par trasa pruge u tunele pod zemljom. Moja ideja je dakle da stanica nastavi da sluzi svoju dosadasnju funkiciju....ali samo za nove linije brzih vozova koji ce saobracati kroz Beograd na linijama do Soluna/Atine, Nisa/Sofije/Istambula, Novog Sada/Budimpeste i Zagreba/Ljubljane/Beca i Milana.

Mislim da je ovo bolja ideja od nekakvog dosadnog muzeja :D
 
Izgledalo bi to ovako nekako...

St. Pancras u Londonu...otvara se za mesec-dva
_41454004_st_pancras_416.jpg


73931202.jpg
 
Hm...
To bi bila ogromna investicija, a i prilicno nepotrebna. Da bi primila super vozove i u stanicu bi moralo mnogo da se ulozi, sto bi prilicno i oslabilo funkciju Prokopa. Preveliki bi to bio luksuz.

U staroj stanici ce ostati dva koloseka i delimicno ce ostati u funkciji. Ne znam dokle su tacno dosli sa ovom idejom i da li je to konacan stav.

Sa super brze vozove sa severa ce dozivljaj biti potpun po prelasku novog z. mosta i ulasku u velelepni Prokop, a sa juga ce putnici morati da se zadovolje samo Prokopom - bez mosta :)
 
Pre neki dan je na TV-u Grad.Menag. B.S. između ostalog, spomenuo ideju

da Želj.st. bude renovirana, šine ukopane i služi za lokalni saobraćaj.
 
Jel pomenuo sta bi znacio "lokalni saobracaj"? Beogradski - tipa, Beovoz - ili medjugradski?
 
Nije baš bio direktan, ali nije ni govorio kao o nekoj Glavnoj stanici.

Uglavnom je mislio na Beovoz .. možda 'lokalnu' "Romatniku" ili slično.

Ali, zgrada da se rekonstrujiše kao spomenik kulture ...itd.
 
Pa to je onda ok. Kao spomenik kulture bi stanica trebalo da se dovede u red, osvetli, a ako bi se delimicno koristila za Beovoz, to je potpuno ok, jer infrastruktura vec postoji.

Na zalost nemam srpske programe kod kuce. Jel pominjao jos neke interesantne projekte?
 
Da, ali nije lose da se napravi nekakav "upgrade", tipa da se pokriju peroni, slicno ovako kao u Londonu, samo malo manje....
 
Pa kada se peroni pokrivaju, to je onda samo na veliko, inace deluje prilicno smesno. A tu bi bila verovatno maximalno 2 perona.

Uostalom, ako ce se u Prokop toliko ulagati, a pri tom i stanica na NBG sredjivati (daj Boze), za dalju exploataciju stare stanice nema bas puno potrebe.. Kao sto smo vec napisali, eventualno Beovoz ako bi se uvela neka dotatna linija kroz grad.
 
koliko ja znam medju ljudima koji planiraju ovo sve vec godinama ideja je i po urbanistickom planu da se ostavi par koloseka koji bi isli ukopani pod zemljom , naravno oni bi opsluzivali Beovoz...to se moze videti i na ovoj mapi:

belgrad-metro-map.jpg
 
Nenad":132a1yk1 je napisao(la):
Na zalost nemam srpske programe kod kuce.
Ako si u Evropi, ovo bi moglo da te zanima:
http://www.totaltv.tv
Zvanično, totaltv bi trebalo da funkcioniše samo u Srbiji. Naravno, ne postoji nikakva kontrola pa verujem da je najveći broj korisnika iz Evrope što je, po meni, i bio cilj SBB-a samo su morali da se ograde :). Jednostavno, ti ili neko tvoj, kupi risiver ovde i instalira ga napolju.

Mislim da bi bila dobra ideja da se oko železničke stanice napravi kružni tok. Doduše, ne znam da li bi bilo mesta između zgrade železnice i pošte. Nastavak Nemanjine sa druge strane kružnog toka mogao bi da bude most koji bi ulazio u jedan od bulevara na Novom Beogradu čime bi se neposredno povezala Slavija kao jedno od bitnijih saobraćajnih čvorišta i Novi Beograd.
Naravno, železnička stanica bi nastavila da bude to, samo sa ukopanom prugom (2-3 koloseka) koja bi izlazila na površinu u njenoj blizini, a opsluživala bi Beovoz i možda neke specijalne kompozicije.
 
Ne razumem o kakvom "opsluzivanju Beovoza" vi pricate? Jedino da bude terminalna/zadnja stanica Beovoza, ili cak nekog novog servisa, slicnog CAT-u u Becu, koji prevozi putnike izmedju aerodroma i centra grada. Drugu namenu ne vidim, pogotovo kad se izmeste i one sine oko Kalemegdana.
 
Pa ova karta koju je postavio Dziggy prikazuje da bi Beovoz isao po nekom novom mostu i to samo do Gl. z. stanice. Koje je uopste svhrha toga? I s obzirom na GUP, sine ce se zavrsavati kod glavne. Ne vidim razlog za to i kako se u tom smislu uopste razmislja o kompletnom rasterecenju amfiteatra?

Ako bi glavna postala protocna stanica za BeoVoz, kao sto je gore pominjano, onda ok.
 
^^ Na mojoj karti bi ta linija isla po starom savskom mostu, pored njega je novi, a pored novog ovaj na adi...prevideo si, noo, meni bi skroz bilo ok da postoji ta linija do NBGa od stare stanice, mozda da se ubaci jos par manjih stanica negde kod Gazele recimo ili kod novih zgrada koje ce se tu graditi u amfiteatru...al to je malo dalja buducnost i uredjeniji sistem i beograd :)

Nekako i realno kad pogledas, kada se napravi prokop vise nista nece ici preko starog savskog mosta jer nema kuda, sve ce se obavljati drugim putem a shine od Rakovice, gde se odvajaju oni novi vijadukti za prokop, do Stare stanice, a i dalje do kalisa ce se sve ukinuti jer je to sve premosteno Prokopom i Vukovim spomenikom, tako da bi 2 koloseka samo za beovoz mogla da se ostave od starog savskog do stanice...
 
@Jelena
Thanx:) raspitacu se.

@Dziggy
Bio sam malo pospan kada sam gledao kartu :)

Inace, ono sto je jako cudno, ni trasa za BELAM ni za BeoVoz uopste ne prolaze kroz / pored buduceg centra grada u Savskom amfiteatru. Ovaj jedan "krakcic" Beovoza ni u najmanju ruku ne moze da zadovolji potrebe jednog, relativno velikog dela grada. Da li su kroz amfiteatar planirali tramvaje ili sta li vec.. ko zna.
 
Od stanice tropska bašta
Ispod staklene kupole železničke stanice Atoća u Madridu podignut je park s retkim biljkama. Da li je to dobra ideja i za staru železničku stanicu u Beogradu

atoca-bgd.jpg

Glavnu železničku stanicu u Beogradu i najveću luku vozova u Madridu naizgled ništa ne vezuje. Ali, to je samo naizgled. Mnoge tajne veze su tu skrivene, samo se traži uporno oko da ih otkrije.

Kada putnik iz Srbije stigne preko sedam gora i granica do madridske železničke stanice, i ne sluti da bi mogao da stigne u budućnost stanice iz koje je krenuo. Ali, prvo o jednoj vezi iz prošlosti koja je osnova za skok u moguće. Beogradska stanica je starija samo sedam godina od madridske. Ovo monumentalno delo arhitekte Dragutina Milutinovića završeno je 1885. godine. Stilska moda vremena odredila je i neke sličnosti u izgledu, što lako može da se uporedi na fotografijama.

Planovi o izgradnji nove železničke stanice Prokop otvaraju pitanje upotrebe postojeće zgrade na početku Nemanjine ulice. Čemu ona može da služi kad se iz nje isele vozovi? Bez obzira na to da li to bio hotel, muzej ili stanica metroa, što je i realno rešenje, iskustvo preuređenja stanice u glavnom gradu Španije moglo bi da očara ovdašnje restauratore.

Železnička stanica Atoća je podignuta po nacrtima španskog arhitekte – Martina Alberta Palasija Elisagnea. Uticaj njegovog mentora Gustava Ajfela, tvorca Ajfelove kule u Parizu, očigledan je u izraženoj gvozdenoj konstrukciji pročelja i krova. Osim što su gvozdeni stubovi stilizovani onovremenom kovanom čipkom pa deluju lako i elegantno, još su ostavili i prostor za široke staklene panele. Kada je sagrađena, 1892. godine, železnička stanica Atoća bila je moderna luka parnih vozova čiji su peroni bili pokriveni, ali i obasuti svetlom. I upravo će joj to zaštićeno svetlo doneti novi život tačno 100 godina kasnije.

U godini kada je Madrid postao kulturna prestonica Evrope, arhitekta Rafael Moneo preduzeo je poduhvat preuređenja Atoće. Stanica je morala da ostane živa raskrsnica španske železničke mreže i madridskog metroa. Zato je ideja o lepom ugrađena u zahteve funkcionalnog.

Moneo je izmestio stanične perone. Napravljen je aneks za prihvat vozova tako da je stara stanica ostala slobodna da se u njoj napravi staklena bašta ili najlepša čekaonica na svetu koja bi mogla da postane i najraskošniji hotelski lobi ili propilej muzeja.

Na 4.000 kvadratnih metara zasađene su tropske biljke a između njih su uređene staze i klupe. Skoro do same kupole diže se palmino drvo, uočljivi su ogromni listovi banane u šumi ekvatorskog rastinja. Putnik ima utisak kao da je iz voza ušao u bajku. Tom utisku bajkovitosti sve je podređeno, od skulptura zmajeva koje dočekuju putnike pa do minijaturnog policijskog kabrioleta na baterije. (Taj dvosed s urednim policijskim oznakama simpatičan je kao da je dečji.)

U restoranu na terasi s pogledom na ovaj tropski raj prija oruha seko s ledom (suva loza) uz koju se grickaju semenke, bademi i kikiriki.

Ako bi se i u Beogradu podigla kovano-staklena konstrukcija nad sadašnjim peronima, onda bi u našem restoranu s pogledom na baštu, koja će izrasti na mestu gde su sada šine, sasvim prijala hladna dunjevača sa suvim šljivama i somborskim sirom. Pa da vidimo gde je veće uživanje!?

Tačka oslonca tog španskog projekta revitalizacije starog železničkog zdanja, koji bi mogao da postane i projekat beogradskog metro-železničkog čvora, jeste dobrobit običnog čoveka, njegovog veličanstva putnika „B” klase. Taj putnik ima pravo da traži od gradskih arhitekata da stanice ne budu protočna creva nego mesta na kojima se uživa.
Izvor: Politika
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Nekretnine/Od-stanice-tropska-bashta.lt.html
 
Ovo je rekonstruisana stara zgrada Roterdamske pošte. Slično rešenje može da se primenu na našu zgradu Železničke stanice. Na staru zgradu treba dograditi komercijalni centar koji fali tom delu grada kao i stanicu metroa unutar zgrade, kao na slikama.

postrotterdambyunstudioza6.jpg

postrotterdambyunstudiojg3.jpg

postrotterdambyunstudioaj4.jpg

postrotterdambyunstudiogl7.jpg

postrotterdambyunstudiocu8.jpg

postrotterdambyunstudiolv5.jpg
 
Apsolutno nikako! Zgradu, tj. perone samo treba pokriti staklenim (pleksiglas) krovom po uzoru na druge stanice iz tog doba, i ostaviti je da sluzi kao metro hub/centar. Mislim da bilo kakva visoka zgrada tu bi stvarno unistila sklad u okolini.

Ostatak sadrzaja ustvari bi mogli i da urade po principu Atoche, kao neki tropski park u centru Beograda :D To bi ustvari bilo strava...

Da pobegnemo od ovih prokletih cetinara...
 
Jedan takav krov kosta jako puno i ne verujem da ce takav projekat ikada moci da bude realizovan. Ulaganje je cist luksuz, a s' obzirom da ce stara Z.st. izgubiti svoj infrastrukturni znacaj, za nekim vecim ulaganjima nece biti realne potrebe.
 
?? Kako to kosta jako puno? Samo real-estate vrednost prodaje licenci za trgovanje u tom prostoru (kad bude imao frekventnost putnika kao metro stanice) bi definitivno pokrila vrednost krova, ako ne i restauracije cele stanice.
 
Hm, a koje metro stanice?

belgrad-metro-map.jpg


Mislis ove pocetne stanice za jednu od eventualnih buducih stanica Bevoza?

Samo razmisli koliko bi kostala celicna konstrukcija za taj krov (kao kod Atoche).
 
Hm, to nije metro. :)

Koliko ja znam od tog plana se odustalo? I da, mislio sam na BeoVoz.

I, konstrukcija ne mora biti celicna, moze biti od mnogo jeftinijih materijala...
 
Nije metro, ali je najblize sto metrou trenutno imamo :)

Videcemo kako se BeoVoz bude razvijao. Ako se napravi neka kruzna linija oko Dorcola, ukljucujuci naravno i Z. st. i Savski amfiteatar, onda ce stanica ostati u upotrebi i u buducnosti. Tako nesto je i ranije bilo najavljivano, s' time sto bi BeoVoz isao pod zemljom, duz Savske ulice.

U svakom slucaju stanica ce biti "preradjena" u neki muzej i ne verujem da ce ikada poprimiti razmere shopping centra (koji bi mogao da finansira investiciju u takav krov. Primera radi, natstresnica koja je bila predvidjena za Aeorodrom Nikola Tesla je trebalo da kosta €5m), vec eventualno male stanice za jednu od linija gradskog prevoza.
 
baj d vej, jeste primetili koliko je savski amfiteatar na ovoj karti beovoza i 'belama' lose povezan? mislim, jedina stanica je stara zeleznicka, a onda preko mosta ide nbg, a gore u gradu su najblize prokop, slavija, trg republike... jel mi se cini ili je savski amfiteatar skroz preskocen?
 
Vrh