Eastern European Construction Forecasting Association

Konkurs za Blok 42

26-02-2014

    Konkurs za Blok 42Urbanistički zavod raspisao je urbanističko-arhitektonski konkurs za rešenje novobeogradskog bloka 42. Prema važećim urbanističkim planovima, ovaj blok je lokacija nove gradske autobuske stanice i zona razvoja komercijalno-uslužnih delatnosti.

    Generalni planovi za razvoj Beograda predviđaju relociranje autobuske stanice još u planovima iz 1972. godine. Izmeštanje stanice na obod centra grada, zadržano je u svim daljim izmenama i dopunama planskih dokumenata do danas. Treba napomenuti da gotovo svi planovi sugerišu razvoj mreže kroz postepeno napuštanje sistema centralne stanice i uvođenje disperzovanog sistema stanica.

    Ako koristimo plan iz 1972 kao reper, u kome je predložen ravnopravni sistem 3 stanice: “Dunav stanica”(sever), “Mostar”(jug) i Novi Beograd (zapad). Optimalno su stanice pozicionirane na ukrštanju različitih vidova transporta, sa neophodnom dogradnjom visoko kapacitetnog prevoza do tih mesta. Iste preporuke o postepenom prelasku na disperzovani sistem stanica stoji i u Generalnom Planu Beograda do 2021. godine.

    Konkurs za Blok 42Što se tiče samog bloka 42, on se nalazi na obodu centralne zone Novog Beograda i namenski je planiran za višefunkcionalne, pretežno komercijalne komplekse, sa delom bloka koji ima saobraćajnu namenu, pre svega u delu gde se trenutno nalaze “lažne Terazije”. U komercijalnom delu bloka dozvoljeno je podizanje kula do 150 metara, a u ovom slučaju konkurs se vodio preporukama Studije visokih objekata. Tako autori ovde imaju relativnu slobodu kada se radi o visinskim ograničenjima, pa je zanimljivo videti kako će to biti iskorišćeno.

    U tom smislu, predmet ovog konkursa je urbanističko-arhitektonsko rešenje za celinu bloka, uključujuci novu autobusku stanicu, rekonstrukciju železničke stanice i izgradnju komercijalne zone. Svi elementi rešenja moraju da budu funkcionalno i estetski uklopljeni.

    Možda najveći kreativni izazov predstavlja uklapanje autobuske i železničke stanice. Postojeća konstrukcija železničke stanice mora da postane integrativni deo novog objekta, i u tom smislu mogućnosti su jako velike. Komunikacija između prostornih celina bloka treba da bude omogućena ispod konstrukcije železnicke stanice i UMP-a, kao i kroz već izgrađen prosek za pešake u tramvajskom nasipu širine 6 metara.

    Konkurs podrazumeva izgradnju autobuske stanice kapaciteta koji mora da objedini operacije “BAS-a” i “Lastine” stanice. To znači da će autobuska stanica morati da ima minimalan kapacitet od 2000 putnika na sat, kako bi mogla da zameni postojeće kapacitete. Objedinjene, “BAS” i “Lasta” trenutno operišu sa preko 70 odlazno-dolaznih perona. Radi se o velikim kapacitetima, koji će vršiti snažan pritisak na saobraćaj, čak i sa završenim mostom kod Ade i otvorenom Severnom tangentom. Na taj način, gradeći ovako veliki centralni autobuski terminal, odstupajući od planerskih preporuka, cementira se već sada neefikasan centralizovan sistem međugradskog autobuskog saobraćaja. Iako je ova lokacija skoro idealna za stanicu, ipak nije predviđeno da bude velika centralna stanica, već samo deo sistema stanica. Prostor za duže parkiranje, održavanje i snabdevanje vozila gorivom nije planiran na ovoj lokaciji.

    Konkurs za Blok 42Autobuska stanica u okviru tih kapaciteta mora da poseduje sve prateće sadržaje ukljucujuci, šalter salu, info pult, hol, sanitarni blok, garderobu, čuvanje prtljaga itd. U okviru pratećih potreba putnika, treba obezbediti ugostiteljstvo, trgovinu, usluge i zabavu. Železnicka stanica je planirana u kapacitetu za 2500 putnika na sat. Objekat železnicke stanice isto mora da dobije šalterske i agencijske blagajne, info punkt, garderobu, magacin i sl. Prostor ispod železničke stanice je moguće transformisati u jedinstveni putnički vestibil. Rekonstrukcija železničke stanice takođe podrazumeva natkrivanje konstrukcije, kao i povezivanje perona sa autobusko-železnickim vestibilom stepenicama, eskalatorima i pokretnim trakama.

    Komercijalni deo bloka može da bude funkcionalno vezan ili potpuno odvojen od stanicnog dela. Kompleks može biti jedna ili više zgrada sa maksimalnom bruto površinom od 180.000 m2. Ukoliko se predvidi izgradnja kule, ona može biti do 150 metara visine. Zbog saobraćajnih ograničenja, trgovinske delatnosti ne mogu da pređu 30.000 kvadrata, isto toliko za hotelski smeštaj, zatim oko 6000 m2 za supermarket i do 93.000 m2 kancelarijskog prostora. Dalje je sve na arhitektama da dobro osmisle postavku u prostoru na osnovu zadatih parametara. Takođe je istaknuto kao vrlo važno da se obezbedi nezavisna realizacija autobuske stanice kao prve faze projekta.

    Rok za završetak konkursa je početak juna ove godine, a prema objavljenom rasporedu, prva tri mesta će biti otkupljena. Po zvršetku konkursa pobedničko rešenje će poslužiti kao osnov za izradu plana detaljne regulacije koji će biti na javnom uvidu.

    Zvanični sajt konkursa za blok 42 posetite ovde OVDE