Doka WWW Heder

BG-NS: Milijardu dolara za novu prugu

03-01-2018

    Učestvuj u diskusiji u okviru Beobuild FORUM-a

    Rekonstrukcija pruge od Beograda do mađarske granice otpočela je prošle godine, čime je pokrenut trenutno najveći infrastrukturni projekat u zemlji. Izgradnja pruge za brzine do 200km/h između Beograda i Subotice pionirski je poduhvat ne samo za našu zemlju, već za širi region. Radovi su do sada zvanično otvoreni na delu trase između Beograda i Novog Sada, a deonica pruge koja povezuje dva najveća grada u Srbiji podeljena je na dva podsegmenta – Beograd-Stara Pazova i Stara Pazova-Novi Sad. Prvo gradilište na ovom velikom projektu otvoreno je u Čortanovcima na Fruškoj gori, delu trase Stara Pazova-Novi Sad, koja pored novih koloseka podrazumeva vrlo obimne i zahtevne radove na ispravljanju radijusa pruge i njenom prilagođavanju za velike brzine. Nekadašnji niz “S” krivina na severnim obroncima Fruške gore preprojektovan je u kompleks vijadukta i tunela, jedinstven po svojim karakteristikama i veličini.

    U julu 2016. potpisan je aneks ugovora sa ruskom kompanijom RZD International, koji je obuhvatio gradnju dvokolosečne pruge sa tunelom i vijaduktom u Čortanovcima. Nakon prilagođavanja projekta, radovi su počeli odmah po dobijanju građevinske dozvole u septembru prošle godine. U protekla četiri meseca ovaj projekat je prešao iz pripremne u aktivnu fazu, a gradilište ubrzano izrasta u jedno od najvećih u zemlji. Planirana je izgradnja tunela sa dve tunelske cevi ukupne dužine 2.250 metara, kao i dve konstrukcije vijadukta ukupne dužine 5.800 metara. Zbog specifičnih geoloških uslova na ovom potezu je neophodno izgraditi i moćne betonske potpore, zaštitu koja će stabilizovati teren i sprečiti njegovo dalje klizanje ka Dunavu. Koliko je impresivan kompleks u Čortanovcima svedoči činjenica da ukupna dužina šipova na ova dva objekta iznosi impresivnih 80 kilometara, što je skoro duplo duže od čitave deonice pruge Stara Pazova-Novi Sad.

    Novi tunel u Čortanovcima imaće ulazni portal u neposrednoj blizini starog tunela, medjutim izlazi na drugoj strani značajno menjaju poziciju. Zbog svoje dužine od preko 1000 metara, tunel je projektovan po visokim kriterijumima bezbednosti, pa je planirano da ima dva poprečna prolaza za evakuaciju putnika i osoblja, pet hidrantskih niša i dva alarmna telefona. Nakon tunelskog dela deonice, trasa pruge se nastavlja direktno na vijaduktima sa dve odvojene konstrukcije za svaki kolosek. Svaki vijadukt je dugačak po 2.9 km i praktično se protežu od stanice Čortanovci Dunav do Sremskih Karlovaca. Krećući se desnom obalom Dunava, pruga će na stubovima praktično preleteti čitav aluvion reke, obezbeđujući neophodnu nivelaciju i radijus za velike brzine vozova. Kada se završi, biće ovo najveći vijadukt u zemlji, bilo na prugama ili putevima.

    Radovi na predusecima i vijaduktima teku odličnom dinamikom, do sada je pobodeno gotovo 600 šipova, od čega skoro 90 za stubove vijadukta. Na tunelu je trenutno u toku procedura za izbor podizvođača, tako da bi radovi na probijanju mogli početi u martu ove godine. Aneks ugovora sa "RZD International" koji obuhvata rekonstrukciju otvorene pruge na deonici Stara Pazova-Novi Sad potpisan je u novembru, a radovi će početi čim investitor obezbedi građevinsku dozvolu. Sada je ugovorima pokrivena čitava pruga Beograd-Novi Sad, pošto je prošle godine rekonstrukcija deonice Beograd-Stara Pazova dodeljena kineskoj kompaniji CCCC (China Communications Construction Company).

    Ukupna vrednost svih ugovora na rekonstrukciji pruge Beograd-Novi Sad dosegla je 936 miliona dolara. Preostaje da se tokom ove godine zaključi ugovor i za deonicu od Novog Sada do Subotice, čija se vrednost procenjuje na više od milijardu dolara. Rok za završetak radova je četiri godine.

    Južni predusek (Tunel Čortanovci) decembar 2017.


    Severni predusek (Tunel Čortanovci) decembar 2017.


    Trasa vijadukta (Čortanovci Dunav) decembar 2017.